verborgen bestanden permanent zichtbaar maken

Bestaat die mogelijkheid? (zonder elke keer een programma als onyx te moeten gebruiken om alle onzichtbare bestanden zichtbaar te maken)

[mod:6b6c2046a7=“Stof”]Topic verplaats naar ‘Het OS’.

[i:6b6c2046a7]Zoals je ziet is het MacOSX.nl-forum voorzien van een aantal onderwerpscategorieën. Doe alsjeblieft zoveel mogelijk je best om je bericht in de juiste categorie te plaatsen. Op deze manier heb je niet alleen meer kans op antwoord, maar blijft de boel ook wat beter te overzien.[/i:6b6c2046a7][/mod:6b6c2046a7]

Met Onyx moet het gewoon permanent zichtbaar blijven. Hier wel tenminste.

Weet je zeker dat je de laatste versie gebruikt? KLIK!

Met Cocktail werkt dat ook http://www.macosxcocktail.com/

Of Tinkertool (zie VT)

Wat is het voordeel van het permanent zichtbaar hebben van alle bestanden. Het houd ook risico's in. Met de drag en drop methode die Apple zo eigen is kun je per abuis het verkeerde bestandje verslepen. En vervolgens zal je computer de volgende keer niet meer opstarten. :|

Verborgen bestanden zijn inderdaad niet voor niets verborgen in de Finder. Toen ik van Linux en Windows overstapte naar Mac OS X vond ik het in het begin ook raar dat er geen optie in de Finder is om verborgen bestanden te laten zien. Maar eigenlijk heb ik het tot nu toe nog nooit nodig gehad. Er zijn voor zover ik weet ook geen verborgen bestanden waar je als normale gebruiker iets nuttigs mee kan doen. De enige verborgen bestanden in je home folder zijn de .DS_Store en .localized bestanden, en dat is gewoon een opslag voor weergave-instellingen die je via de Preferences zelf kan regelen. Verborgen bestanden buiten de home folders moet je natuurlijk al helemaal vanaf blijven.

Voor systeem-hackers heb je op de normale UNIX manier trouwens wel toegang tot verborgen bestanden, via de Terminal. En daar is de kans op foutjes een stuk kleiner omdat je eerst precies moet weten wat je doet voordat je eraan begint.

Tinkertool is ook een aanrader om verborgen bestanden permanent zichtbaar of onzichtbaar te maken. je hebt er nog een reeks andere opties. En het is freeware. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11967 :)

bedankt :-) Het was voor de verborgen music-directory op de iPod; als ik die naar m'n externe schijf sleepte; bleven die bestanden onzichtbaar; met als gevolg dat ik ze niet vanuit iTunes kon toevoegen aan de bibliotheek :-). Ondertussen heb ik 't al op een andere manier gedaan maar toch bedankt :-)

Met behulp van find in het menu en de opties visible en invisible had je het ook kunnen vinden daar is geen third party prog. voor nodig.

@Torz: is dat iets van Tiger? ik ken die opties niet (Panther)

Zit ook in Panther hoor. Appeltje+F in de Finder. In Tiger ziet het er alleen wat mooier uit.

Ik heb met Tinkertool de verborgen bestanden zichtbaar gemaakt, maar nu hebben ze allemaal (ook de niet verborgen) een lichtere kleur/contrast gekregen. Is het mogelijk om ze hun normale kleur te laten behouden?