Verborgen bestanden van iTunes

Hello idereen,

ik heb voor mijn verjaardag (m’n 30e… :frowning: ) een mp3-speler gekregen : de IGP-100 van iRiver.

Een fijn toestelletje (voor een niet-Apple product dan toch) maar er zijn een paar probleempjes met het overzetten van mijn MP3tjes vanuit iTunes naar IGP-100.

Het ding heeft een harde schijf van 1,5GB, die ik ondertussen al eens heb gepartitioneerd en geformatteerd (in MSDOS-formaat via OS X) voor een hogere compatibilteit met OS X.

Wanneer ik MP3’s kopieer (via iTunes - drag&drop) kopieert hij de originele file samen met een verborgen bestand dat enkel zichtbaar is in de MP3-speler (dus NIET op de Mac, ook niet met Invisibles…) Het probleem is dat nu elke MP3 er 2 keer opstaat, maar hij de verborgen files niet herkent… Deze verborgen files hebben dezelfde naam als de gewone MP3’s, maar beginnen met ._

dus naast filename.MP3 bestaat er ook ._filename.MP3

Enig idee hoe ik dit probleem kan omzeilen ??

Groetjes,

TOM

Ik weet niet precies waarom hij files mee-kopiëert als je via iTunes sleurt maar wat waarschijnlijk beter gaat is slepen vanuit de Finder. De namen in iTunes zijn slechts verwijzingen naar bestanden op je harde schijf. De bestanden staan (standaard) in *username* (home folder) > Music > iTunes. Je kan ook CTRL - klikken op de naam van een nummer en kiezer "Show Song File". Het bestand zal dan in de Finder worden getoond.

[quote:8d9fe8cc45="Tom Van Damme"]dus naast filename.MP3 bestaat er ook ._filename.MP3[/quote:8d9fe8cc45]

Lijkt een beetje op wat er gebeurt op een Mac-win netwerk als je bestanden van de Mac naar een PC overzet. Is dit niet gewoon een OS X ding (en is die ._filename niet net zoiets als de .DS_Store)?

In dat geval gewoon achteraf weggooien. Het programmaatje dat .DS_Store bestanden automatisch verwijdert, draait vanst niet op je MP3 speler :slight_smile:

30 én een iRiver... mijn oprechte deelname ;)

kop op er is nog veel tijd om te leren en fouten recht te zetten, hehe

toch gefeliciteerd!

Ik vraag me vaak af waarom bepaalde leden van dit forum Moderators zijn... Zucht ende puffff... Wat een kolder slingeren die mannen/vrouwen vaak om je oren.

iMar heeft het overigens bij het rechte eind. Het enige wat je kunt doen is deze bestanden achteraf verwijderen via een programmaatje of via de terminal. iPod Mini anyone?? :wink:

Moderatoren zijn er om het forum op het rechte spoor te houden, ze hebben net zoveel recht als alle andere forumgebruikers om foute oplossingen te geven. :)

[quote:ba66f68898="Pink Grapefruit"]Ik vraag me vaak af waarom bepaalde leden van dit forum Moderators zijn... Zucht ende puffff... Wat een kolder slingeren die mannen/vrouwen vaak om je oren.[/quote:ba66f68898]

Moderators hebben die functie omdat ze in staat geacht worden discussies in het forum centraal te houden en in goede banen te leiden. Ze bewaken de sfeer en zorgen er met z’n allen voor dat het hier een beetje gezellig blijft.

Ik heb een stille hoop dat sommige andere forumgebruikers hier wat van leren :innocent:

[quote:97dc52307c="Pink Grapefruit"]Ik vraag me vaak af waarom bepaalde leden van dit forum Moderators zijn... Zucht ende puffff... Wat een kolder slingeren die mannen/vrouwen vaak om je oren.

iMar heeft het overigens bij het rechte eind. Het enige wat je kunt doen is deze bestanden achteraf verwijderen via een programmaatje of via de terminal. iPod Mini anyone?? :wink:[/quote:97dc52307c]

Nee hoor Tiny heeft gelijk. En die hidden files zijn meta files die Mac OSX gebruikt en die op een Windows file systeem niet hidden zijn.

Ik zou dan ook vanuit de Finder mijn MP3’s op dat ding zetten en niet via iTunes. Veel handiger dan achteraf in de Terminal gaan hacken.

[size=9:97dc52307c]ik stel voor dat je zelf moderator wordt eens kijken of je dan nog zo’n grote mond hebt[/size:97dc52307c]

[quote:e97cc06fd8="colpolyp"][quote:e97cc06fd8="Pink Grapefruit"]Ik vraag me vaak af waarom bepaalde leden van dit forum Moderators zijn... Zucht ende puffff... Wat een kolder slingeren die mannen/vrouwen vaak om je oren.

iMar heeft het overigens bij het rechte eind. Het enige wat je kunt doen is deze bestanden achteraf verwijderen via een programmaatje of via de terminal. iPod Mini anyone?? :wink:[/quote:e97cc06fd8]

Nee hoor Tiny heeft gelijk. En die hidden files zijn meta files die Mac OSX gebruikt en die op een Windows file systeem niet hidden zijn.

Ik zou dan ook vanuit de Finder mijn MP3’s op dat ding zetten en niet via iTunes. Veel handiger dan achteraf in de Terminal gaan hacken.

[size=9:e97cc06fd8]ik stel voor dat je zelf moderator wordt eens kijken of je dan nog zo’n grote mond hebt[/size:e97cc06fd8][/quote:e97cc06fd8]

Tiny heeft geen gelijk, die files worden juist aangemaakt op met moment dat je een Finder copy doet. Het slepen van files vanuit iTunes naar een disk in de Finder (das denk ik wat Tom Van Damme doet) is ook gewoon een Finder copy. En dan maakt ie dus die files aan. Of ik nou wat op een MP3 speler zet of een Memory stick… Dat maakt geen reet uit.

En nee ik wil geen moderator worden omdat ik het de hele dag wel gewoon druk heb met van alles. En ik vind idd dat Moderators wel een bepaald niveau aan kennis moeten hebben om mod te kunnen worden. Ik ga ook geen moderator worden voor een forum over Windows… Daar weet ik te weinig van.

Pink Grapefruit,

Zoals je misschien in mijn eerste antwoord hebt kunnen zien, doe ik een voorzichtige suggestie naar een oplossing. Ik zeg: “Wat [u:bf6de5b6c8]waarschijnlijk[/u:bf6de5b6c8] beter gaat”. Een suggestie dus. Ik pretendeer niet alles alles te weten over MP3 bestanden. Ik laat slechts wat boeren-verstand los op de situatie. Omdat dit de eerste reactie was, hoopte ik de discussie erover in gang te brengen. Ik snap nog steeds niet wat je denkt te bereiken met al je opmerkingen over de mods.

Als jij het echt zo goed weet, zou het je sieren om dit wat subtieler duidelijk te maken in plaats van hier steeds zo zitten te gallen. Zullen we het met z’n allen een beetje gezellig houden hier? Ik hoop dat je begrijpt waar ik het over hebt en je hier in het forum een beetje sympathieker op stelt.

Genoeg off-topic, nu verder met de thread…

Zo, bij deze heb ik mijn taak als mod weer volbracht :wink:

[quote:8ae2863b9a="Pink Grapefruit"][quote:8ae2863b9a="colpolyp"][quote:8ae2863b9a="Pink Grapefruit"]Ik vraag me vaak af waarom bepaalde leden van dit forum Moderators zijn... Zucht ende puffff... Wat een kolder slingeren die mannen/vrouwen vaak om je oren.

iMar heeft het overigens bij het rechte eind. Het enige wat je kunt doen is deze bestanden achteraf verwijderen via een programmaatje of via de terminal. iPod Mini anyone?? :wink:[/quote:8ae2863b9a]

[size=9:8ae2863b9a]ik stel voor dat je zelf moderator wordt eens kijken of je dan nog zo’n grote mond hebt[/size:8ae2863b9a][/quote:8ae2863b9a]

Tiny heeft geen gelijk, die files worden juist aangemaakt op met moment dat je een Finder copy doet. Het slepen van files vanuit iTunes naar een disk in de Finder (das denk ik wat Tom Van Damme doet) is ook gewoon een Finder copy. En dan maakt ie dus die files aan. Of ik nou wat op een MP3 speler zet of een Memory stick… Dat maakt geen reet uit.

En nee ik wil geen moderator worden omdat ik het de hele dag wel gewoon druk heb met van alles. En ik vind idd dat Moderators wel een bepaald niveau aan kennis moeten hebben om mod te kunnen worden. Ik ga ook geen moderator worden voor een forum over Windows… Daar weet ik te weinig van.[/quote:8ae2863b9a]

En mod is er niet persé om de ‘juiste’ antwoorden te geven op een vraag.
Daar komt bij dat de Moderators op Macosx.nl genoeg kennis hebben van Apple. Maar er is niemand die alles weet, dat is ook onmogelijk.

Moderators zijn er om het geheel in goeie banen te leiden en om eventuele gebruikers die over de schreef gaan op de vingers te tikken.

Omdat de mods me de laatste tijd gewoon een beetje tegenvallen... Er komen er ook steeds meer... En ik weet niet of het echt veel beter daar van word. Colpolyp (of hoe je het ook alweer spelt) vind ik bijvoorbeeld een heel sympathieke... Hoor je mij niet over.

Voorbeeld:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23010

Staat nog op de homepage. De persoon in kwestie vraagt zich af wanneer de iPod Mini geleverd zal gaan worden in Nederland… Wat doet maceddy? Pleurt er een slotje op: Discussie over NIEUWE iPods hier… Het ging om de Mini niet om de NIEUWE iPod… Hij leest het niet eens. Ik wil minstens dat iemand die post weer open zet!

Pink, dit heeft helemaal niets meer met iTunes van doen. Graag de discussie erover niet hier voort zetten.

bvd

tiny

[quote:e7cc4544ec="Pink Grapefruit"] Voorbeeld: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23010

Staat nog op de homepage. De persoon in kwestie vraagt zich af wanneer de iPod Mini geleverd zal gaan worden in Nederland… Wat doet maceddy? Pleurt er een slotje op: Discussie over NIEUWE iPods hier… Het ging om de Mini niet om de NIEUWE iPod… Hij leest het niet eens. Ik wil minstens dat iemand die post weer open zet![/quote:e7cc4544ec]

Ja, mijn fout…
Ik had het zeker wel gelezen, maar het ‘mini’ was mij niet opgevallen…
De fout is inmiddels hersteld…

Ook mods zijn mensen die fouten maken :wink:

Ik stel voor dat we weer on topic gaan vanaf nu :slight_smile:

Keurig opgelost Ed, Suc6 met verhuizen. Ik voel met je mee, trouwens, want ik ben me aan het voorbereiden op twee verhuizingen...

Die .bestanden krijg ik ook altijd op mijn Compact Flash kaarten als ik er foto's op copieer om af te laten drukken. Eén van de afdrukcentrales hier in de stad heeft er problemen mee, en andere niet.

Wat ik tegenwoordig doe, is in de terminal de bestanden wissen (rm .*). Hetzelfde geldt voor het MMC-kaartje dat in mijn mp3 spelertje gaat. Die kan ook niets met de .bestanden.

Als je meer info over de terminal wilt, laat het dan even weten.

Groeten,
–Doede