Verborgen functionaliteit (webMin) - to boldly go where no mouse has gone ...

... before.

Paste helaas niet geheel binnen het maximale aantal karakters van het onderwerp, dus dan maar zo. ???
Dit zou de pay-off kunnen zijn van deze site, maar ik heb 'm (helaas) niet zelf bedacht en daarnaast gaat het ook helemaal niet over 'n pay-off maar ik had nog belooft om nog een interessant onderwerp in de groep te gooien wat eventueel als vaste rubriek in dit forum kan worden gebruikt.

Leden en bezoekers van dit forum die de laatste Macfan 41 (juli/aug.) goed hebben gelezen zullen het onderwerp direkt herkennen en er wellicht al iets mee hebben gedaan.
Het artikel strekt zich uit over een drietal pagina's daarom volgt hier een korte omschrijving.
Want het gaat namelijk over het feit dat in de gebruikersversie van OSX een aantal functies niet zichtbaar zijn via de grafische interface en in principe alleen door ervaren UNIX-gebruikers kunnen worden geconfigureerd. In de serverversie van OSX zijn deze wel beschikbaar maar dan moet daar ook voor worden betaald.

Ene Jamie Cameron (ik meen Australie) heeft het zich een poos geleden aangetrokken dat deze functionaliteit voor de gewone gebruiker verborgen bleef en heeft voor UNIX een extensie (WebMin) ontwikkeld met ingebouwde webserver zodat we nu met elke webbrouwser bij deze functionaliteit kunnen en dit is eigenlijk te veel om op te noemen daarom hierbij enkele items:

• de Apache webserver die bij het systeem geleverd wordt kan in principe alleen maar aan of uit gezet worden, via WebMin kunnen enkele honderen instellingen aangepast worden voor het beheren en onderhouden van diverse websites op één computer.
  • uitgebreide configuratie van de ingebouwde mailserver.
  • uitgebreide configuratie van de ingebouwde DNS-server.
  • enz. enz.

De extensie is freeware en constant in ontwikkeling en op de website staat een omschrijving van alle standaardmodules incl. alle modules die door derden zijn ontwikkeld en meestal ook freeware zijn.
Als OSX-gebruiker zou je eigenlijk het artikel in de Macfan zelf helemaal moeten lezen want dan gaat er werkelijk een nieuwe wereld open…

to boldly go where no mouse has gone before…

Hmmm… tóch een aardige pay-off :wink:

Wow! Da's interessant..zekker in combinatie met mijn FileMaker database die op het web moet gaan draaien (heb alleen nog geen flauw idee hoe ik dat ga aanpakken maar da's een heeeeel ander verhaal (en forum)..alhoewel alle hulp is bruikbaar! (hint,hint) :p

[quote:post_uid0="MichaelWeij"]in combinatie met mijn FileMaker database die op het web moet gaan draaien[/quote:post_uid0] Hee Michael, Ik heb de extensie nog niet geinstalleerd omdat ik eerst het nieuwe MacOSX beter wil leren kennen, de laatste versie (099.0) incl. enkele modules van derden heb ik wel inmiddels gedownload zo ook veel infopagina's en een manual. Daarnaast kun je je ook inschrijven op de bijhorende mailinglist. Maar ik raad je zowiezo even de macfan te lezen.

Waarom wil je FileMaker op het web publiceren en om wat voor soort gegevens gaat het.

Deze site wordt als ik me niet vergis ook door een database gevoed en waarschijnlijk middels php gepresenteerd?!  Adriaan!!!

Groet,
Bert