Verdachte performance en Internetverkeer op de Mac?

Sinds ik vorige week een aflevering van 24 heb gedownload aangezien ik die gemist heb (seizoen 7: helemaal te gek ;-)), merk ik dat de performance van Safari, Firefox en andere programma's ernstig is verlaagd. Ook als Vuze en Transmission en uit staan.

Soms twijfel ik of er niet iets vreemds is zoals malware die mijn processor/netwerkperformance omlaag haalt.

Wat kan ik doen om te achterhalen of mijn iMac helemaal clean is? Ik heb Symantec voor OSX maar die ziet niets vreemds

Ik heb een imac met versie 10.5.8 en een Ziggo verbinding van 3Mb

Wie heeft een handige tip hiervoor?

Al eens geherstart?

Cachebestanden gewist?

Bevoegdheden hersteld?

Al eens veilig opgestart? (met shift ingedrukt)

Herstart helpt... Alleen met de iMac doe ik dat zeer weinig... alleen bij softwareupdates. Totdat ik weer vuze enzo gebruik... daarna merk ik performance-verslechtering op diverse vlakken... ok als ik die progs sluit

Dank voor de tips…maar eeeh

Hoe wis je cachebestanden?

Kun je iets meer vertellen over bevoegdheden herstellen?

Wat schiet ik op met veilig opstarten?

[quote:fae3eaed8b="OmeRobbie"]Hoe wis je cachebestanden?[/quote:fae3eaed8b] In het Safarimenu: Safari > Verwijder cachebestanden.

[quote:fae3eaed8b=“OmeRobbie”]Kun je iets meer vertellen over bevoegdheden herstellen?[/quote:fae3eaed8b]
Het kan gebeuren dat de gebruikersbevoegdheden voor een bestand, map of programma beschadigd raken, waardoor het bestand of programma niet kan worden geopend. Dergelijke problemen hebben ook tot gevolg dat de computer traag wordt.

Met Schijfhulpprogramma kunt u deze problemen mogelijk oplossen.

Programma’s > Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma > Selecteer schijf > Schijf-EHBO > Controleer/Herstel volumebevoegdheden.

[quote:fae3eaed8b=“OmeRobbie”]Wat schiet ik op met veilig opstarten?[/quote:fae3eaed8b]
Zie Mac OS X: wat betekenen “veilig opstarten” en de “veilige modus”?

[quote:e5e1d30f2e="OmeRobbie"]Wat kan ik doen om te achterhalen of mijn iMac helemaal clean is? Ik heb Symantec voor OSX maar die ziet niets vreemds [/quote:e5e1d30f2e]

Dat is niet zo vreemd, want er bestaan géén virussen voor de Mac. (Natuurlijk wél voor Windows op een Mac!)
Er is een enkel malware programma of een enkele Trojan, maar dan heb je het wel gehad. En geen van die programma’s heeft ooit tot wijdverspreide problemen geleid. De oorzaak moet zoals iedereen al aangeeft ergens anders worden gezocht.

Wat je ter test nog even zou kunnen doen is een gast-account aanmaken, daar op inloggen en kijken of het probleem blijft.
Indien dat zo is moet het probleem worden gezocht in de systeem bestanden, zo niet: dan ligt het aan iets wat in je normale account zit. Dat kan een corrupte cache, plist bestand (vindt je in je user bibliotheek -> preferences) zijn of iets met de bevoegdheden of andere instellingen. Het kan ook aan een opstart item liggen (die staan in je log-in lijst van je account.)
Noteer wat er in staat en wis alles op één na. Doe een herstart en kijk wat er gebeurt. Is alles OK plaats er dan een tweede bij en doe weer een herstart. Herhaal dit totdat alles weer terug staat. Als het probleem aan één van deze opstart items lag keert het probleem dus vanzelf terug en weet je de boosdoener.
Het ligt in ieder geval niet aan die download van “24”, dat lijkt mij eerder puur toeval.

En verder is het wissen van een voorkeurbestand (plist) van een bepaald programma (geldt ook voor de Finder) naast herstellen van de bevoegdheden en veilig opstarten één van de zaken die je als eerste moet doen. Het bespaart je vaak veel tijd in het zoeken naar de oorzaak.

Waarom meteen zo moeilijk? Draai een poosje met je machine en als je denkt dat 'ie traag wordt dan open je Activiteitenweergave en ga je daar eens rondneuzen wat je processor opslokt en je geheugen aan het werk houdt.

Vuze is volgens mij niet het meest efficiënt geprogrammeerde stukje software wat er te krijgen is voor de Mac.

[quote:26d15a8d54="sypie"]Waarom meteen zo moeilijk? Draai een poosje met je machine en als je denkt dat 'ie traag wordt dan open je Activiteitenweergave en ga je daar eens rondneuzen wat je processor opslokt en je geheugen aan het werk houdt.

Vuze is volgens mij niet het meest efficiënt geprogrammeerde stukje software wat er te krijgen is voor de Mac.[/quote:26d15a8d54]

Mee eensch! gebruik mu, beter ben ik ze nog niet tegengekomen.