verdwijnende icoontjes en koppige mapjes

Oh ja, als ik toch bezig ben: laatst mijn hele computer gebackupped, leeggemaakt en opnieuw alles geïnstalleerd. Wat ik precies anders gedaan heb weet ik niet, maar soms verdwijnen er ineens icoontjes, bv. die van de map Applications!! Deze narigheid wordt afgewisseld met het soms niet meer kunnen slepen van mapjes.

Soms krijg ik de icoontjes terug als ik er een cd instop van mn Wacom. Soms alleen als ik mn Wacom de-installeer. Soms als ik opnieuw opstart. Soms als ik MS Office deinstalleer … etc.

Heel raar dus! Eerst dacht ik aan een virus, maar het lijkt wel een soort conflict of zo. ‘Kernel-conflict’? (uit een boek), of iets met de volgorde van installeren of zo?

Ik durf niks meer te veranderen nu hij het even goed lijkt te doen![color=orange:cbcfc89fc9][/color:cbcfc89fc9] :?

Heb je deze [url=http://www.macosx.nl/?p=tips-spoken]Tips&Truuks[/url] al geraadpleegd? Wie weet ben je er wat wijzer door.

Succes

goeie tip! Heb first aid toegepast en dat bleek nodig! Daarna bepaalde programma's gede-installeerd en weer ge-installerd en vervolgens first aid weer toegepast waardoor ik er nu achter ben aan welk programma het ligt (hoop ik!!!)

En voor de zekerheid MacJanitor....

Wie of wat is Macjanitor?

Het probleem is nog niet weg helaas. Als ik een cd in de mac stop, begint de ellende weerr. Daarna kan ik weer First Aid toepassen en inderdaad; hij gaat wat veranderen in de ‘privileges’. Vaag! Misschien toch een virus?

Maak een nieuwe gebruiker. Noem hem Test. Inloggen als Test en controleer of die fout ook bij de Testgebruiker optreedt. Indien niet is er wat mis in enkel jouw eerste gebruiker.

Caches legen helpt vaak bij zo’n problemen.
~Library/Caches/[b:8b9900ed15]com.apple.LaunchServices.UserCache.csstore[/b:8b9900ed15] verwijderen is er zo een.

Corrupte Preferences moeten ook verwijderd. Die vind je in ~/Library/Preferences/

Na belangrijke installaties en upgrades Repair Privileges gebruiken.

MacJanitor vind je hier.

Dat schoonmaakprogrammaatje lijkt me handig! Ik doe het gewoon in Terminal en het leek wel wat uit te maken. Hijw as in elk geval een tijdje aan het pruttelen en deed het daarmna weer als vanouds. helaas, toen ik later een backupcd in de mac stopte verdwenen de mapjes ook weer als vanouds en kon ik niet meer slepen. Raar gedoe!

Oh ja en de cache legen daar houdt de mac niet zo van. je moet daarvoor eerst jezelf als beheerder aanwijzen en zo. Ik neem aan dat de mac dat njiet voor niets doet? ik he alleen een paar files waar ‘corrupt’ in stond eruit eghaald, maar verder laat ik het liever zo.

test met andere login nog niet gedaan trouwens