Verkeerd geplaatste posts

Hey,

Het valt me op dat de mods erg vaak draadjes moeten verplaatsen of sluiten, omdat ze ofwel verkeerd geplaatst zijn, ofwel al eens behandeld zijn in een ander draadje.

Zoals OMT nu werkt, kom je in een lijst met nieuwe posts als je op Community klikt. Je ziet niet welke forums er zijn, tenzij je op Forums klikt. Maar je ziet [i]wel[/i] een knop Nieuw topic. Gevolg: mensen die een nieuwe post willen maken, klikken meteen op Nieuw topic. Sommigen nemen de moeite om eerst te zoeken, anderen niet. Gevolg: veel posts op de verkeerde plek.

Voorstel: verander de navigatie zo dat je meteen in het Forumoverzicht komt als je op Community klikt. Je ziet dan meteen welke forums er zijn. En hernoem dan meteen Community naar Forums. Zet bovenaan de pagina een tekstje met daarin:

1. Zoek eerst naar relevante topics voordat je post.
2. Post in het juiste forum.

Ik denk dat deze wijziging een hoop gedoe kan voorkomen.

Edit: en zorg dan dat de knop Nieuw topic pas zichtbaar is als je [i]in[/i] een forum zit, en niet op de overzichtspagina.

Helemaal mee eens is veel overzichtelijker.

In een vorige versie van OMT kwam je meteen in het forumoverzicht en toen werden ook veel draadjes verkeerd geplaatst hoor. Als oud-moderator weet ik daar alles van.

Het forum was toen veel gezelliger. Maar de beheerders vonden het nodig om de layout te veranderen en nu zitten we dus met deze koude witte versie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook even flink de weg kwijt was toen ze hier van phpBB af stapten (een beslissing die ik tot op de dag van vandaag met de beste wil niet kan begrijpen). Het duurde ook een behoorlijke tijd voordat ik erachter kwam dat de "Community" link ook nog eens een menu is met daaronder een optie voor de diverse sub-forums. Ik heb in het begin dit huidige pakket flink vervloekt omdat er geen verschillende forums meer te vinden waren.

Nu ik een beetje door heb hoe het allemaal zit lukt het wel, maar kan me voorstellen dat veel mensen geen benul hebben hoe ze in het juiste board moeten posten. Iedereen is toch een beetje gewend aan de structuur ala phpBB, wat zo'n beetje 90% (natte vingerwerk) van de forums op internet gebruiken. Het huidige pakket is en blijft in mijn ogen echt zwaar ruk. Maar ja, ik hoef niets te onderhouden, dus ik heb makkelijk praten. Er zullen vast wel goede redenen zijn om de huidige ramp-structuur aan te houden.

Het probleem zit in die groene knop die op de index pagina te zien is maar de index pagina an sich daar is niets mis mee. Dat is de pagina die de meeste mensen het liefst zien omdat hij overzichtelijk is.

[img]/uploads/community/91552062e81ac3d32301509cf76f8f6452a0f0b7_0.png[/img]

Als je daarop drukt ga je naar de algemene Create New Topic template zoals deze.

[img]/uploads/community/071f28f5be500f06b42af0098e6993935ec52acc_0.png[/img]

Die laatste twee stappen zijn opties die mensen niet willen zien, je hebt een probleem en dat probleem bestaat uit een titel en omschrijving. Geen Tags, versie nummers en andere onzin..
Iemand die met een probleem zit zal het een worst wezen of mensen via zijn topic beter kunnen navigeren via de tags.
Daarnaast worden Tags ook nog steeds gezien als SEO Keywords wat totale onzin is natuurlijk. Het is een navigatie middel om gerelateerde topics bij elkaar te bundelen. Mensen houden van organiseren en verwante onderdelen bij elkaar houden. Vandaar ook categorieën, Tags zijn niets meer dan een betere vorm van categorieën.

Wat OMT zou moeten doen om het aantal missers tegen te gaan is die groene knop behouden maar er 1 pagina (stap) tussen plaatsen zodat je niet direct naar de 'algemene' Create New Topic template gaat maar dat je eerst op een tussen-pagina terecht komt waar je een categorie moet kiezen..

Stel je kiest dan in het selectie-veld (afb. 2) de categorie Desktop dan word je direct na je keuze ge-redirect naar de forum/dektop/create-new-topic template want die is er ook alleen staat deze gewoon onderaan de categorie pagina.
http://www.onemorething.nl/community/forum/desktop#write_comment

Dat voorkomt dat mensen bewust of onbewust in verkeerde categorieën plaatsen.
Vergeet niet dat er ook een hele hoop mensen zijn die dit bewust en extra doen omdat ze op nietes anders uit zijn dat problemen maken waardoor je op deze manie weer Mods aan het werk kunt zetten.

We (beheer en mods) hebben het hier al eens onderling over gehad, en al is het probleem niet echt groot, toch zou het inderdaad handig zijn als het wat minder makkelijk was topics op de verkeerde plek te starten.
Er zijn al wat kleine dingen gewijzigd,die iets hebben geholpen, maar deze suggesties kunnen we ook meenemen lijkt me.

We hebben de optie van de groene knop al aangepast door er verplicht een keuze voor een forum-sectie onder te hangen, daarvoor kwam elk topic direct in OMT terecht. Dit is al een verbetering, maar blijkbaar werkt het nog niet naar behoren. Wat Shmoo zegt is dus al een feit omdat de optie van een forum kiezen verplicht is.

Wat Yaris terecht zegt is dat in de vorige lay-out er ook regelmatig verkeerd geplaatst werd. Yaris en ik kunnen dat weten, wij waren indertijd mods. Of de nieuwe vormgeving van invloed is op de sfeer laat ik aan Yaris. Het is m.i. een probleem dat in de onervarendheid van gebruikers zit. Men is niet zo gewend om met fora om te gaan, zoals mensen die in de jaren negentig op fora en BBS'en kwamen dat wel zijn. Een generatie-probleem, hoewel er zat jongeren zijn die wel goed met een forum omgaan.

Ik kreeg een klacht van een gebruiker dat zijn topic weg was, terwijl ik het verplaatst had. Misschien is de logica van topics vinden zoekgeraakt in de nieuwe vormgeving. Ik ga daar eens over nadenken. Ik kan mij voorstellen dat een slimmere aanpak hier kan helpen.

Het kwijt zijn van topics na het verplaatsen is vooral in de OMT App. Mijn eerste topic was ik kwijt omdat ik hem niet meer kon vinden, dus had ik een nieuwe gemaakt, maar hij was gewoon verplaatst.

Op de site zie je 'nieuwe topics' en 'laatste reacties' waardoor je hem snel terugvindt.

Maar in je Dashboard kun je toch prima je eigen gestarte topics terugvinden?
Dan maakt het niet uit op welke plaats het precies staat, als je erop klikt kom je er meteen bij uit.

[img]/uploads/community/d14d4a239e0597503216f3d166c3b7ad82d2e7a9_0.jpg[/img]

Btw, Je zou ook nog in het kader van de workflow verbeteren de categorie keuze (Forum) boven de titel kunnen plaatsen ipv onder de Tags.

Een 'normale' workflow is, eerst een categorie kiezen , dan de titel en dan je bericht of vraag opmaken.