Ik gebruik finder voor mijn administratie. Alle pdf files heb ik de juiste tags en de juiste datum gegeven. In Terminal kan je de toevoegingsdatum en de modified datum aanpassen. Deze staan goed in Finder.
Wanneer ik nu zoek in Finder op een datum+jaar dan vind ik de juiste files. Alleen als ik mijn zoekgebied wil vergroten naar het hele jaar, dan gooit Finder verschillende jaren bij elkaar. Wat kan ik hieraan doen?
Nu weet ik dat ik ook kan zoeken op “Aanmaak: 2022”. Maar ik probeer een manier te zoeken om het op deze manier te doen. Zeker op de telefoon, waar de ruimte om te zoeken kleiner is, zou dat makkelijker zijn.
Ik zie bij de openingsdatum idd wel 2022 staan. Zou Finder dat meenemen?
Het rare is wel dat als ik “jan 2022” invul, dat hij dan wel keurig de juiste bestanden laat zien.
Nu is het natuurlijk ook geen groot probleem, maar als ik iets aan de bestanden zou kunnen aanpassen zodat het zoeken op jaar nauwkeuriger kan, zou dat mooi zijn.
Ja, want je vraagt de Finder om alles met een datum die valt in 2022, en een bestand heeft zeker vier datums: die van originele aanmaak van het bestand, van de laatste keer dat het geopend is, van de laatste keer dat het bewerkt is, en wanneer het toegevoegd aan de huidige map (die zal gelijk zijn aan aanmaak als je het bestand nooit verplaatst hebt naar een andere map).
Ik heb eens even zitten proberen, en wat werkt is bijvoorbeeld created 2019 in het zoekveld te typen — in het Engels ook al staat je systeem op Nederlands — dan krijg je alleen bestanden te zien die in 2019 aangemaakt zijn. Andere die lijken te werken zijn opened 2019 en modified 2019 maar dan nog lijkt het niet helemaal te kloppen:
Vreemd, aanmaak 2019 doet bij mij dan weer totaal niks. Maar het wordt nog gekker:
… want dit is, als ik het me goed herinner, waarom ik überhaupt bij created uitkwam i.p.v. aangemaakt of aanmaak o.i.d. terwijl m’n systeem al sinds altijd op Nederlandstalig staat.