verloop Wit 100% -> Wit 0% (ai of eps)

Ik krijg het in illustator maar niet voor elkaar om een verloop te maken van 100% wit naar volledig transparant. ik krijg wel van 100% kleur 1 naar 100% kleur 2. Ergens doe ik iets fout..maar wat

heeft iemand toevallig een ai of eps bestand (heb zelf cs2, dus elke versie mag) van een verloop Wit 100% -> Wit 0%

In Photoshop gaat het makkelijk. In Illustrator is het mij ook nog nooit gelukt.

Stuur ff je gegevns naar m'n mail! :wink:

Misschien zijn er nog wel meer mensen die graag willen weten hoe jij dit voor elkaar krijgt...

Ik doe het altijd met een opacity mask.

Of natuurlijk de blend tool.

Je trekt een lijntje met een dikte van 2 punt en met lijnkleur wit.
Maak een copie van dit lijntje en plaats het waar je het einde van je verloop wil.
Met het tweede lijntje geselecteerd, ga je naar het transparency palet en je zet die op 0%
Selecteer de blend tool in je toolbox en dubbelklik op het icoon. Nu krijg je de mogelijkheid om verschillende blend opties te kiezen. Selecteer specified steps en vul daarachter 512 in.
Je cursor verandert in twee vierkantjes, klik met deze tool op een ankerpunt van het eerste lijntje en nadien op hetzelfde ankerpunt op het andere lijntje.
Normaliter krijg je nu een verloop naar transparant.
Als je kleine onderbrekingen krijgt dan moet je de lijndikte van de lijntjes aanpassen.
Met de witte pijl kan je de lijntjes apart selecteren en eventueel vervormen of verplaatsen.

Zo moesten we in Illustrator 88 alle verlooprasters aanmaken :slight_smile:

[quote:7796bc1611="The Photographer"]Misschien zijn er nog wel meer mensen die graag willen weten hoe jij dit voor elkaar krijgt...

Ik doe het altijd met een opacity mask.[/quote:7796bc1611]

Sorry, hier zijn de filetjes:

http://homepage.mac.com/dhddtp/Macosx/FileSharing15.html

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=50924&highlight=verloop+transparant][b:cf1e80c268]hier[/b:cf1e80c268][/url] staat nog wat extra info, vraag was eerder gesteld.

ik doe het ook altijd met opacity mask, dat is geloof ik ook de bedoeling.. :roll:

Sterker nog, het is de enige die werkt al die ander met stappen van 20 of 200 is natuurlijk grote kul, hoe vraag ik om problemen. Als je echt logisch nadenkt dan weet je gewoon dat het met die stappen idd balken gaat vertonen. Transparantiemasker is de enige voor een verloop van 100% Wit naar 0%, of andere kleuren natuurlijk, maar stappenplan……!! da zie ik niet zitten om dat verantwoord af te leveren. :wink: :apple: :D :P

[quote:887e8dc375="Blieper"]Sterker nog, het is de enige die werkt al die ander met stappen van 20 of 200 is natuurlijk grote kul, hoe vraag ik om problemen. Als je echt logisch nadenkt dan weet je gewoon dat het met die stappen idd balken gaat vertonen. [/quote:887e8dc375]

en daarom zit er ook de optie ‘vloeiend’ in ill cs2 :wink: geen balken meer!

de optie vloeiend bestaat sowieso al veel langer, maar als je in [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=50924&highlight=verloop+transparant][b:5aab6ab49f]dit topic[/b:5aab6ab49f][/url] kijkt zul je ook zien dat het wel werkt met vloeiend maar dan met alle kleuren behalve met wit. Dat laatste probleem (met wit dus) schijnt in cs2 opgelost te zijn. Met een masker werken is zeker een goede manier, maar niet de enige

Desert Dog, heb je het juiste antwoord gehad, ontvangen of gekregen??

Gr, Blieper

Was even benieuwd!! :wink:

PS Marloez en WasFrans; zoals gevraagt graag de oplossing erbij…