Vermoeide iMac?

Goedemiddag!

Ik heb een vreemd probleem met mijn iMacje (slot-loading, 350MHz, 512MB, 60Gb). Als het beestje een dagje uit staat dan werkt ie naar behoren, als ie een paar uurtjes werkt dan geeft ie allerlei fouten (vooral harddisk fouten). Na het ‘uitrusten’ is ie weerk kwiek. De PRAM batterij is net vervangen.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?
Mijn dank is groot!

Yuri

Dat lijkt een beetje op een warmte probleem. Kijk eens voor wat utilities om de temperatuur te meten. Die kun je op www.versiontracker.com wel vinden. Valt de iMac ook erg warm aan? Als in "oh, daar kun je wel een eitje op bakken".

Nee, hij is oke. In ieder geval niet warm genoeg om eitjes te bakken ;)

het kan zijn dat je hd het aanhet begeven is, dat ie fouten gaat geven als ie warm word terwijl het eerst wel werkte

Ik heb een aantal jaar geleden ook een dergelijk probleem gehad. BIj mij ging de harddisk op den duur kapot. Na een nieuwe te hebben geinstalleerd was het bij mij opgelost.

De schijf is spiksplinternieuw 60 GB IBM IDE.

Een nieuwe schijf garandeerd niet dat hij niet kapot mag zijn hoewel het natuurlijk niet zou mogen.

Daarnaast weet ik wel dat een poosje gelden IBM schijven sowieso graag last hadden van kapotte sectoren. Het aantal mensen die problemen hebben gehad met een ibm schijf kan ik inmiddels niet meer op 10 vingers tellen.

Heb je je wel afgevraagd of de schijf uberhaupt wel goed samen wil met de mac? In mijn oude powermac onder os 9 kan ik me goed herinneren dat ik niet zomaar een schijf in de mac kon zetten, dat waren wel scsi gevallen toendertijd. Daar had je toendertijd weer speciale software/drivers voor nodig om ze toch goed te laten werken. Je kunt eens proberen om met behulp van wat tools te controlleren of er iets mis is met de schijf. Als de schijf nieuw is en er mocht echt iets aan de hand zijn dan heb je ieder geval garantie. Wat ik mij ook kan herinneren is dat ibm schijven over het algemeen erg warm werden, krijgt hij wel genoeg koeling in de imac, een te warme HD kan ook rare dingen gaan doen.

De schijf komt van CARD services - Apple outfit dus. Alle schijftools zeggen dat ie goed is. Geen bad sectors of wat dan ook. Hij wordt ook niet uitzonderlijk warm - mijn VAIO wordt overdag stuk warmer.

Toen ik mijn iMac 400Mhz DV kocht moest ik een half jaar later al de harde schijf vervangen. (toen was er nog OS 9) Ik kreeg veel vastlopers en type 2,3,1 fouten met soms een bommetje er tussendoor! Dus ik zou even naar die HD kijken!

Nog 1 vraag die je aan jezelf mag stellen, zijn de fouten ontstaan nadat je de HD vernieuwd hebt?

Ieder geval ik denk ook dat het je HD is.

Ik krijg de indruk dat iedereen denkt dat het aan je HD ligt. :innocent: :wink:

Je zegt dat de schijf net nieuw is.

Heb je de oude schijf toevallig nog?

Zet die dan eens terug en hoe de boel een weekje in de gaten.

De oude schijf is overleden - vandaar de nieuwe 60GB...

Misschien is het niet je hd. Wellicht niet eens een warmte-probleem. Je zou eens kunnen kijken of het helpt om een geforceerde koeling erop te zetten. Denk aan een tafelventilator erop gericht. Als ie het dan langer doet is het wel een warmtezaak. Anders moeten we ergens anders zoeken.

Ik heb een andere schijf uit een oude werkstation gesloopt en ik ga 'm vanavond in de imac zetten - dan wordt het meteen duidelijk of het wel dan niet aan de schijf ligt.

Hoi dames en heren,

zeer waarschijnlijk heeft mijn harde schijf de geest gegeven, ik krijg hem niet meer opgestard ook niet meer via systeem cd, hij ziet niets meer. Alleen X cd draait nog maar ziet de harde schijf niet dus kan zowiezo niet installeren.
Wat te doen, zou pram batterij helpen en waar zit dat. Ik heb mijn boeken doorgespit en ik kan nergens zitten waar dit ding verstopt zit.

Mocht het uitdraaien op vervangen van harde schijf, is dit makkelijk zelf te doen of maar naar de dealer brengen? Iemand enig idee van prijzen ?

groeten en alvast bedankt voor jullie reactie

[quote:65ed60a8bf="min00015"]Mocht het uitdraaien op vervangen van harde schijf, is dit makkelijk zelf te doen of maar naar de dealer brengen? Iemand enig idee van prijzen ?[/quote:65ed60a8bf] Hangt af van de Mac die je hebt. In een iBook of PowerBook is het geen gemakkelijke klus. In een flatpanel iMac iets makkelijker, maar daar zit je wel met koelpasta voor de processor die je moet vervangen. In andere Mac's gaat het allemaal relatief eenvoudig.

Een nieuwe schijf kost ongeveer 1 Euro per GB.