Vernieuwen CPU / Logic Board MBP 13" late 2011

Zoals de titel aangeeft, wat zijn de beste opties gezien de prijs?

Heb een i5 2,4ghz en 8gb DDR3 1333mhz

Ik zou als dit mogelijk is een cpu upgrade willen doen in de hoop dat deze minder snel heet is, bij simpel gebruik stijgt m’n mac zowat op, en ik dacht toch echt geen windhoos te bezitten. ik heb met een of ander tooltje ervoor gezorgd dat de fan meer rpm maakt wanneer de cpu boven de 80 graden uit komt (voor betere prestaties zeggen ze).

Maar bij simpel gebruik zit ik altijd tussen de 80 en 90, en dit lijkt me niet bevorderlijk.

Een ander logic board van een nieuwere en snellere macbook blijkt ook een oplossing, maar dit is nogal duur volgens mij?

Of verkopen en een nieuwe halen? Wat zeggen jullie.

Een nieuw logic board kost al snel 800 euro. En bij mijn weten ken ik geen bedrijf dat logic boards vervangt voor upgrades. En dat je CPU zo warm is redelijk normaal. Je moet ziezo niet gaan klooien met je fans. Vertrouw er maar op dat apple er wel goed over heeft nagedacht. Als je je macbook te sloom vindt zou ik eerder een SSD adviseren. Dat is een stuk makkelijker te upgraden en veel goedkoper en je hebt een enorme prestatiewinst.

@superapple, te sloom is mn mac zeker niet meer.
Tevens heb ik steeds weer dat geblaas en heating issue, maar wanneer ik 'm reboot is het (tijdelijk weg) en dan blijft ik toch dezelfde minimale hoeveelheid apps gebruiken.

Het zal denk ik eerder een SSD worden (zonder hdd ipv optische drive) zodat hierdoor al meer rust voor de CPU overblijft.

Over een jaar maar eens tijd om naar 13" retina te gaan:)

Ik zou eerst eens kijken welk process zoveel vraagt van de CPU dat deze boven de 80 graden uitkomt. Dat lijkt me productiever dan hardware vervangen.

Schroef je Mac eens open (boodemplaat eraf) en kijk of je een en anders kan wegblazen qua stof rondom ventilatoren enzo?

@ir.bob ik kan telkens niks raars vinden in activiteitenweergave, het spookt. Nu de mac gereboot is (wat ik nu 1x per week doe hierdoor)
is ie weer stabiel op 55graden en rond de 1990 rpm

@rickje, hij is helemaal clean:)

Eens met een nieuw gebruikers-account proberen? Wellicht dat er daar iets vreemd is waardoor het in je mac gaat spoken. Wanneer dan alles goed gaat weet je iig dat het niet aan de hardware ligt.

Gezien je beschrijving, ‘spookt’ er waarschijnlijk iets in je software. Je kunt eventueel OSX opnieuw installeren (opstarten in recovery modus, schermen volgen en OSX opnieuw installeren). Er gebeurt dan niets met je bestanden en instellingen (alhoewel ik van te voren wel even een time machine back-up zou maken!), alleen OSX zelf wordt schoon geïnstalleerd.

Dan nog even je andere opties, dus qua hardware:

• Wat betreft onderhoud, om de 2-3 maanden maak ik mijn MBP even open en verwijder ik zichtbaar stof. Daarnaast demonteer ik altijd even de fan, maak deze open om vervolgens schoon te maken met een tandenborstel en een stofzuiger (lage stand, niet direct erop!). Soms haal ik ook even de SSD en het geheugen van zijn plek, aangezien hier ook wel eens stof wil verzamelen. Dit alles is relatief simpel, eventueel hier wat handleidingen. Daar staat ook in wat je eventueel nodig hebt, oa. bepaalde schroevendraaiers, etc.

• Een CPU upgrade gaat niets/nauwelijks iets veranderen aan de temperatuur van je Mac. Het is mogelijk kom je moederboard te ‘upgraden’ door bijvoorbeeld een moederboard met de i7 te bestellen, maar voor 800 euro krijg je eigenlijk niets extra’s. Dan kun je beter even doorsparen en je huidige MBP verkopen en vervolgens upgraden naar een MBPr.

• Tot slot nog een wat meer rigoureuze stap, die zeker niet geschikt is voor beginners (ik heb deze ook zelf nog niet geprobeerd): het polijsten van je heat sink. Hier een video over iemand die deze methode toepast en daarna het resultaat toont.

@NielsDam Doe je dat om de 2-3 maanden ;! Ik heb hier een witte MB staan die nog nooit is open geweest, dikke zes jaar oud en voortdurend werkend tot enkele maanden geleden. Wat moet daar dan wel niet inzitten aan zooi…

Ik heb dmv verwijderen van stof de temperatuur gemiddeld met 15 graden celcius weten omlaag te halen (Er zat echt veel stof).

@NielsDam mooie tips! Ga ik zeker eens naar kijken.

Die van de heatsink zag ik vandaag, iemand had het in zijn dell vervangen voor eentje die volledig van koper was.

Vanavond eerst maar eens de reet van dit beestje verwijderen.

@Nora Nora: Dit was alleen een tip over hoe ik persoonlijk mijn MBP onderhoud, het is natuurlijk iedereen zijn eigen keus of en hoe vaak hij/zij dit doet. Ik weet wel dat mijn MBP bij dagelijks gebruik nooit warm wordt en de fan netjes 2000 rpm draait :wink: Alleen bij flash of games wil hoe nog wel eens wat warmer worden.