Verplaatsen "Home" naar andere partitie?

Okee, ik ga weer even het gevaarlijke pad betreden van het vergelijken van OS X en Windows... :wink:

Op mijn Wintendo’s deelde ik de schijven altijd in twee delen, een deel voor data en een deel voor het systeem. De “My Documents” folder verplaatste ik dan altijd naar de data partitie via de properties van deze “systeemfolder”.

Nu heb ik mijn iBook gisteren op een zelfde manier in twee stukken zitten verdelen en nu vraag ik me dus af of het in OS X ook mogelijk is de standaard //users/iRuben folder te verhuizen naar de “data partitie” zodat ik daar vanzelf terecht kom als ik ergens op mijn “Home” icoontje klik en zodat applicaties die standaard in “Home” op willen slaan ook op mijn “data” partitie terecht komen.

kijk anders ff op http://www.macosxhints.com

Even op partitions zoekn, vind je het vast wel. :wink:

Ik heb hetzelfde gedaan met een tweede harde schijf en het werkt perfect. Met het hulpprogramma Netinfo kun je onder users het pad van je "home" veranderen. Je verandert dan "users" in "volumes" met daarachter de naam van je partitie. Je zult zien dat, nadat je uit- en weer ingelogd bent, je icoon van je tweede partitie veranderd is in het huisje. Als ik me goed herinner worden dan ook meteen alle "user"-mappen aangemaakt, zoals sites, documents, etc. Als het niet werkt, moet je nog maar even reageren. Ik doe het nu nl. uit m'n hoofd.

Groet, Bart

Barts,

Kun je ons uitleggen hoe het werkt met Netinfo, zou ik wel handig vinden. Ik heb het ooit met een vriend van mij gedaan via de terminal; heel erg bewerkelijk. Dit zou een eye-opener zijn.

gr

Ik kreeg deze tip van een Apple-meneer tijdens een Adobe-seminar. Daar gaat ie: Open in de map hulpprogramma's het programma: Netinfo-beheer; in de middelste kolom "users" aanklikken; dan in de volgende kolom je gebruikersnaam aanklikken; in het onderste veld verschijnt nu gedimde tekst; klik op het slotje onderaan de box, vul je naam en ww in; gedimde tekst wordt zwart en is nu te bewerken; scroll naar beneden naar "home" (eennalaatste optie); selecteer: /users/"gebruikersnaam" en verander dit in /Volumes/"naam partitie"; bewaar en sluit programma; even uit- en weer inloggen: als het goed is heb je nu een mooi huisje als icoon van je partitie/disk. Het werkt ook met verwisselbare schijven! (Na te lezen in MacOSX the missing manual, versie 10.1, p.282)

Overigens is je oude usersmap daarna misschien niet meer voor je toegankelijk, dus even rekening mee houden als je nog bij je bestanden wilt. Je kunt het anders nog altijd terugdraaien.
Veel succes!

barts, dank!

Bedankt Barts, dit was inderdaad de oplossing!

Aanvullende info voor mensen die het ook willen doen:

Het nieuwe pad dat je opgeeft LIJKT case-sensitive te zijn. De eerste keer ging het niet goed bij mij en leek ik wel een nieuwe user en kreeg ik steeds meldingen dat de Mac “Home” niet kon vinden. dit laatste kan ook komen door Aliassen die ik in mijn dock had staan. Deze heb ik gewist tegelijk met het aanpassen van het case-sensitive pad, dus ik weet niet zeker welke fout precies waardoor veroorzaakt werk.

De oude folder blijft gewoon toegankelijk zolang je als dezelfde user aan blijft loggen, ik kon na het omzetten gewoon alle oude data verplaatsen. Het is trouwens aan te raden dit VAN TEVOREN te doen, zodat de Mac bij het starten ook al je preferences meeneemt van de nieuwe lokatie.

Het enige wat ik niet kon kopieëren was mijn Keychain. Er zou vast wel een truukje geweest zijn om dit toch te doen, maar ik had geen zin dat uit te zoeken, heb gewoon alle passwords opnieuw ingegeven, waren er niet zoveel.

Verder werkt alles na afloop nog perfect.

[quote:7a330ff8e9="iRuben"]Okee, ik ga weer even het gevaarlijke pad betreden van het vergelijken van OS X en Windows... :wink:

Op mijn Wintendo’s deelde ik de schijven altijd in twee delen, een deel voor data en een deel voor het systeem. De “My Documents” folder verplaatste ik dan altijd naar de data partitie via de properties van deze “systeemfolder”.

Nu heb ik mijn iBook gisteren op een zelfde manier in twee stukken zitten verdelen en nu vraag ik me dus af of het in OS X ook mogelijk is de standaard //users/iRuben folder te verhuizen naar de “data partitie” zodat ik daar vanzelf terecht kom als ik ergens op mijn “Home” icoontje klik en zodat applicaties die standaard in “Home” op willen slaan ook op mijn “data” partitie terecht komen.[/quote:7a330ff8e9]

iRuben wat ben je allemaal aan het uitspoken met je macie als ie binnenkort niet meer werkt, niet op het bakkie meppen he :stuck_out_tongue:

Ik was laatst aan het surfen naar backup utils en toen kwam ik dit tegen: [url]http://www.bombich.com/mactips/homedir.html[/url].

Misschien heb je er wat aan!

Enne...Als je dit doet, werkt je Apache het dan nog gewoon en zo?

kan je met dit zelfde truukje, je home directory verplaatsen naar een (home)server? weet iemand dat?

zou wel zo handig zijn, wordt alles meteen op de
server opgeslagen…

of krijg je dan gigantische problemen met opstarten?

mijn server ligt uitelkaar dus kan het ff niet proberen.

Het lijkt me dat ditzelfde truukje ook wel moeten werken met een server ja, lijkt me alleen een riskante operatie. Als je server er om een of andere reden mee zou nokken is dus ook meteen je "workstation" niet meer te gebruiken.

...dan kan je een "nood"-user aanmaken op je werkstation, die je verder niet gebruikt. kan je wel opstarten....

ga k toch een keer proberen, op een andere partitie vinnik
ook al handig.

Eigenlijk best wel heel erg handig thx!

okay er is iets goed misgegaan..ik kan nu geeneen programma openen of hij stopt "onverwacht". Ik heb dus die directory verandert en vervolgens alles wat in mijn thuismap stond overgebracht naar de nieuwe thuismap... nadat ik opnieuw ingelogd had. Nu als ik onder mijn eigen naam inlog dan zie ik de standaard configuratie van mijn desktop verschijnen met wel als 2e schijf een huisje, dus das wel goed gegaan. In mijn library staat ook echt alles, mail etc...wat is er nu fout gegaan??? Voor de duidelijkheid, het lijkt erop alsof alles gereset is...als mail opstart vraagt hij eerst of ik een mail account wil aanmaken...terwij; die al in de ~/library/mail staat.

If it ain't broke....

Kun je als bv ROOT user wel programma’s openen zonder dat deze dan crashen?

Hey echt goede tip van die home folder veranderen, werkt echt perfect :D (Maar wel eerst je mappen naar de partitie verplaatsen idd)