verschil in DL-snelheid na aansluiten router

Haddock heeft gisteren zijn hubje vervangen door een router (draytek 2200X) zodat beide macs tegelijkertijd het internet op kunnen. De installatie was erg eenvoudig met de goede online aanwijzingen op www.draytek.nl en alles werkte direct. :D

Toch heb ik een vraag. Want om het geheel te testen heb ik gisteren op beide machines een grote download gestart (UT-2003 demo van 130 mb) om te kijken hoe dat verliep. Ik begon op de iMac G3/400 DV die praktisch naast de router staat. De downloadsnelheid was gelijk 300kb/s. Dat is ook ongeveer de gemiddelde snelheid die mijn @home breedband aansluiting kan halen. Toen de iMac G4/1000 die een verdieping hoger staat dan de router (kabel ongeveer 7 meter) hetzelfde bestand laten downloaden. Daar kwam de snelheid niet boven de 60k. Terug naar beneden en daar bleef van de 300k nog 250k over. Het totaal klopt dus ongeveer maar waarom verdeeld de router de snelheid niet gelijk? Ook met het downloaden van andere bestanden is de G3 altijd sneller dan de G4. En dit is ongeacht welke download ik het eerste activeer. Als ik beide machines een speedtest laat uitvoeren (niet tegelijkertijd, armen zijn te kort…) komt daar ongeveer hetzelfde resultaat uit.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de kabel naar de G4 zeven meter is en naar de G3 slechts 1 meter lang is. Maakt dat echt iets uit of is er een andere reden voor dit verschil?

Ik zal het ongetwijfeld niet volledig correct beschrijven maar ik doe een poging. Weet ook niet zeker of dit de oorzaak is. En anders heb je een leuk verhaaltje gelezen. :wink:

Via een UTP verbinding heb je de mogelijkheid van half duplex en full duplex verkeer.
Bij een full duplex verbinding kan er over de lijn gelijktijdig zend en ontvang verkeer plaatsvinden.
Met een half duplex kan dat niet en wordt om en om de lijn gebruikt.

Bij downloaden van bestanden stuur je om de zoveel tijd een bevestiging van ontvangst van pakketjes.
Dus jouw Mac die een bestand via download ontvangt roept tussendoor de hele tijd “Alles ok, ga maar door!”.

Met een full duplex verbinding kan dat in een lekker tempo doorlopen.
Maar met een half duplex verbinding dus niet.

Een half duplex verbinding kun je op 2 manieren krijgen:

• de netwerk poort is ingesteld op half duplex
  • de gebruikte UTP kabel heeft 4 aders in plaats van 8

In het eerste geval moet je in de configuratie van de netwerk poort rotzooien.
In het tweede geval moet je de kabel vervangen.

dank macpro voor het heldere verhaal.

Beide kabels hebben 8 aders. Maar hoe stel je een netwerkpoort in op half/full duplex? Wat betreft ‘configuratie netwerkpoorten’ weet ik alleen dat venster te vinden dat de volgorde bepaald van de poorten (onder systeemvoorkeuren ‘netwerk’). Ook heb ik de syteeminstellingen van de router doorlopen. Hierin geen verwijzingen gevonden naar full duplex.

Ik ga er even van uit dat beide netwerkkaarten 100 Mbits zijn. Ofwel een theoretische snelheid van ca. 10 Mb per seconde. In de praktijk wordt dit ergens rond de 7 a 8 Mb per seconde. Dat is vele malen sneller dan je internet verbinding (factor 20). dan maakt het full of half duplex in de praktijk geen verschil. Zelfs wanneer je in je Mac op de eerste verdieping een 10 Mbits kaartje zou hebben zou het nog niet het verschil mogen veroorzaken waar je het over hebt. De lengte van de kabel zou ook niet mogen uitmaken, pas wanneer je een kabel van vele 10-tallen meters zou het een beetje kunnen uitmaken, maar zelfs dat is onwaarschijnlijk. Heb je op de Mac boven misschien een firewall draaien? Het kan in principe niet aan de snelheid van je ethernet netwerk liggen omdat dat , zoals ik al zei, vele malen sneller is dan je internetverbinding. Test dat maar eens uit door een file te kopieren van je ene naar je andere Mac. Dit lost je probleem uiteraard nog niet op. Probeer eens een andere poort op de router/switch.

Het omwisselen van de poorten heb ik zojuist uitgeprobeerd. Het hielp echter niets. De G4 die boven staat blijft langzamer downloaden. Een zelfde testbestand wordt boven met 95kb/s binnengehaald terwijl de G3 beneden het met 165kb/s doet. Dat verschil van ongeveer 55% klopt ook wel met eerdere gelijktijdige downloads. Beide iMacs draaien trouwens op 10.2.6 zonder firewall.

Ik blijf het vreemd vinden maar echt lijden er onder doe ik natuurlijk niet…

ja het is vreemd. ik kan zo ook niet bedenken waar het aan zou kunnen liggen. je zou de G3 eens naar boven kunnen halen, of de G4 naar beneden en dan de kabels omwisselen. als het toch aan de lengte van de kabel ligt moet dat dan blijken