Verschil in geheugen qua merk?

Hallo,

Ik zou graag m’n macmini en m’n powerbook willen upgraden van werkgeheugen. In m’n macmini zit momenteel slechts 256 MB. Nu zat ik te kijken om dit te vervangen door een latje van 1GB. Nu zijn er verschillende fabrikanten op de markt met verschillende prijzen. Maakt dit nou veel verschil uit? Zijn er positieve ervaringen met bepaalde merken of eerder negatieve? Ik had ze graag gehoord. Kan ik zomaar een latje bij m’n powerbook plaatsen zodat ik m’n halve gig kan laten zitten?

1GB DDR DIMM 184pin PC2700 for Mac Mini
(omdat er slechts 1 slot is zo ik 1 latje kopen van 1GB)

• DANE : 125,70 EUR
  • KINGSTON : 125,70 EUR
  • LIFETIME : 130,68 EUR

1GB PC2700 for Powerbook G4 12, 15 and 17 inch
(omdat er 2 sloten zijn zou ik 1 latje kopen van elk 1GB en die van 512MB laten zitten)

• DANE : 139,45 EUR
  • KINGSTON : 146,35 EUR
  • LIFETIME : 154,44 EUR

mvg,
iSander

Alsjeblieft zeg... Niet weer een drradje over latjes, reepjes, bijprikken, merken en prijzen :kleenex: Ik kan het niet laten: Al gezocht?!

Kingston en Dane Elec zijn goeie geheugenbankjes voor de Mac. Met de laatste heb ik zelf goeie ervaringen gehad en een vriend van me gebruikt alleen Kingston. Ander geheugen zo als van de pc boer gaat waarschijnlijk ook wel passen. Maar de Mac. kan kieskeurig zijn. Je kan b.v. een instabiel systeem krijgen of dat het zelfs helemaal niet meer werkt. Een kernel panic zeg maar! Dus ik zou het zekere voor 't onzekere nemen en voor de merken gaan. Suc6 met je up-grade.

Zowel Kingston als Dane zijn topmerken. Van Lifetime heb ik nog nooit gehoord :? Persoonlijk ga ik altijd (nouja, meestal dan...) voor Kingston omdat dat bij mij het meeste vertrouwen heeft en opzich nog niet eens zo gek duur is.

Ja ik weet dat er heel wat geheugen draadjes zijn. Maar had nog nooit echt over verschillende merken iets gelezen. Draadjes van 'kan ik m'n geheugen van m'n ibook zelf vervangen' weet ik heus wel staan. Had graag wat goed geargumenteerde commentaar gekregen over verschillende merken. Omdat ik op den duur door de bomen het bos niet meer zie. Kingston is naar het schijnt wel betrouwbaar en één van de kwalitatievere merken. Maar van de andere twee heb ik nog nooit gehoord.

Is het niet meer een financieel probleem? Of ken je t bos echt niet meer vinden? Anders zou ik zeggen: Het is koopavond, ga naar de mediamarkt en stamp je Mac. vol met Kingston..... Ha, ze mogen me wel aannemen daar!

stelregel: hoe goedkoper het geheugen, hoe meer naar de rand van de wafer het geheugen zat, hoe groter de foutkans (ooit aan me uitgeled door iemand die voor AMSL werkt(e) ). De A-merken gebruiken geheugen uit het midden van een wafer en dat schijnt beter te zijn. Probleem bij het midden is dat er minder geheugenchips in het centrum van een cirkel zitten dan aan de rand; vandaar de prijsverschillen.

[quote:f063cc6398="tennapel"]stelregel: hoe goedkoper het geheugen, hoe meer naar de rand van de wafer het geheugen zat, hoe groter de foutkans (ooit aan me uitgeled door iemand die voor AMSL werkt(e) ). De A-merken gebruiken geheugen uit het midden van een wafer en dat schijnt beter te zijn. Probleem bij het midden is dat er minder geheugenchips in het centrum van een cirkel zitten dan aan de rand; vandaar de prijsverschillen.[/quote:f063cc6398]

Dat lijkt me een onzinnige stelregel. Ik wilde laatst wat extra geheugen voor mijn HP printer kopen en dat koste €1048 bij HP en €38 van Kingston (jawel, je leest het goed 1048 of 38). Je maakt mij niet wijs dat het Kingston geheugen 27 keer dichter bij de rand van de wafel zat. Of zoiets.

Jan

@JanWijers: de uitzondering doet de regel bevestigen.

Dergelijke verschillen zijn natuurlijk bespottelijk en het lijkt me een kleien prijsfout aan de kant van HP. Waarschijnlijk kwam voor dat bedrag er een monteur meegevlogen uit de USA die hoogstpersoonlijk het latje in je printer komt zetten en je bovendien nog een kopje Espresso geeft terwijl je zit te wachten.

Kortom: denk na voor je roept.

Het gaat natuurlijk om verschil in prijs tussen RAM van Toshiba, Compaq versus Kingston (wat B-merk is) en de naamloze white label latjes bij de PC boer om de hoek.

[quote:650f449e39="iSander"] LIFETIME : 154,44 EUR[/quote:650f449e39]

Ik kan alleen iets zeggen over deze: die werkt prima.

In zijn algemeenheid lijkt het merk geheugen me tamelijk irrelevant. Ik zou eerder een merkloos stripje kopen bij een betrouwbare dealer, waar ik kan ruilen als er iets mis is en geen l*lverhaaltjes begint als het over Apple gaat, dan een ‘merkgeheugen’ bij een dumpbedrijf.

HEb kingston en geen problem zo ver!

Weet een ding - koop geen geheugen bij Apple; die prijzen zijn echt over de top!

[quote:61e3d375aa="tennapel"]Kortom: denk na voor je roept.[/quote:61e3d375aa]

En dat zegt iemand die roept dat Kingston een B-merk is. Hallo?

Het is gewoon niet waar dat goedkoper geheugen slechter is. Kwaliteit is maar één van de dingen die de prijs bepaald. Merk, marketing en wat-de-gek-er-voor-vragen-kan zijn andere factoren die de prijs bepalen.

Jan

Dus dan moet ik Kingston kopen?

[quote:85725b7ac2="iPod Jimmy"]Dus dan moet ik Kingston kopen?[/quote:85725b7ac2]

Je moet niks. Het is verstandig om bij een goeie dealer te kopen, die weet wat een Mac is, en die niet moeilijk doet als het gekochte geheugen niet goed werkt. De rest (die discussie over merken) is grotendeels flauwekul.

Maak een mondelinge afspraak met de dealer of pc boer waar je het koopt. Zeg dat je een Mac. hebt, en als t niet past, of je t kan ruilen. Meestal is dat geen probleem. Suc6.