Verschil in geluidskwaliteit iTunes - Finder

Hallo,

ik heb al een aantal jaren een iMac en net viel me het op dat er verschil zit in de geluidskwaliteit wanneer in een nummer in iTunes af speel of in Finder (met de spatiebalk). In iTunes klinkt het veel minder goed. Daar waar in Finder de bass tonen m’n trommelvliezen doen trillen, zijn deze bijna niet aanwezig in iTunes. Lijkt wel of het geluid ‘afgevlakt’ wordt in iTunes.

Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Grt.

‘Geluidscontrole’ (iTunes voorkeuren) aanstaan?
Of equalizer aangevinkt?

Ik wilde net erbij zetten dat de equalizer neutraal staat. :slight_smile:

Geluidscontrole staat nu aan maar dit heeft invloed op het afspeelvolume. Dat staat er tenminste bij.

[quote]
Pieken in het afspeelvolume worden opgevangen door de ingebouwde begrenzer van iTunes.
[/quote]Die pieken worden ook opgevangen binnen één nummer.
Heel zwart-wit gesteld zal dus alles minder dynamiek hebben.

Ik heb net een test gedaan in en buiten iTunes.

Wat me al eerder opviel is dat het geluidsvolume in iTunes veel lager is dan dat in Finder.
Met Geluidscontrole uitgeschakeld gaat het echt decibellen omhoog.

Maar iTunes blijft alles alsnog een stuk minder hard doorgeven.
Pas als ik de equalizer +6 dB geef, gaat het in de richting van het geluid in de Finder.

In Finder kan ik mijn tafel laten trillen, in iTunes standaard absoluut niet.

Onzinnige reactie verwijderd door moderator

Haha, ja. Lekker kort door de bocht. Maar daar gaat het even niet over.

De vraag is en blijft:
Waarom is er verschil in geluid - kwaliteitsverschil noemend of niet - tussen Finder en iTunes?!

Hier ook al geconstateerd.

Waar speel je mee af in Finder ? (te achterhalen met rechter muisknop: open met…). Bij mij is dat standaard met iTunes. En bij jou ?

Dat laat zien waar je het bestand mee opent als je het dubbelklikt.
Dat geeft niet aan waarmee je het afspeelt in Finder.

In Finder speel je af met Quick Look (en ik neem dat het achterliggende QuickTime daarbij de films en muziek afspeelt).

Klik voor de gein eens een nummer aan in iTunes en kijk in de Info > Bestand?

Vrijwel al mijn nummers hebben een volumeaanpassing die meestal loopt van -1 tot maar liefst -7.5 dB (en misschien nog wel meer).

Ik gebruik wel eens win amp. Dit programma is officieel ontwikkeld voor Windows.
Er is ook een OSX versie voor de Mac. Ik heb een idee, dat dit programma niet meer ondersteund wordt door de ontwikkelaar.
Muziek kun je natuurlijk ook afspelen via VLC media speler. Je kunt natuurlijk kijken of deze mediaspeler wel een groter volume bereik ondersteunt.

De vraag blijft dan nog steeds staan waarom en hoe iTunes ingrijpt in het geluidsbeeld van de muziek.

Hoe krijg ik het volume ooit weer allemaal op nul (neutraal)?

Kun je je geluid niet instellen in het configuratie / instellingen app van OSX?
Hier kun je, je maximale geluidsbeleving in stellen.

Hebben jullie het vinkje bij Sound Check aan staan?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201724

Ik had ook een tijd volumeaanpassing aanstaan. Echter hoorde ik bij sommige tracks vervorming bij hoge pieken in volume. Dat was opgelost toen ik het weer uitschakelde. Wil je de hoogst mogelijke kwaliteit, zet dan alle filters op neutraal, vergelijkbaar met een versterker zonder toonregeling en eq…

Alles staat uit. Geen Geluidscontrole, geen Equalizer.

Apple heeft ook een community voor Apple gebruikers.
Hier is vast iets over geschreven bij Apple

Dat moet je niet willen, want dan heb je geen headroom meer. Helaas gebruikt iTunes voor de 'soundcheck' de iTUNnorm, in plaats van ReplayGain. En deze waarde laat zich in iTunes (in tegenstelling tot ReplayGain) helaas niet blijvend wijzigen. Als je die waarde wijzigt (m.b.v bijv. batch-taggers als BeaTunes) wordt deze bij afspelen in iTunes direct weer door de iTUNnorm vervangen.
Ook is het zo dat dezelfde waarde bij verschillende tracks nog steeds een enorm verschil kunnen geven in volume'beleving'. Dit komt door de verschillen in dynamiek/compressie tussen tracks. Bij bijv. dezelfde waarde van -4db zal een track met een hoge dynamiek vaak als veel zachter worden ervaren dan een track met hoge compressie. Nòg Soundcheck, nòg ReplayGain, nòg normalizing van tracks naar dezelfde waarde lossen dit probleem op, want de dynamiek/compressie blijft hetzelfde. En dus ook het verschil in volume'beleving'.
Bij shuffle-play zul je dit probleem dus ook met Soundcheck en ReplayGain blijven houden. Beter is 'on-the-fly' comprimeren. Dit heeft echter als nadeel dat tracks met hoge dynamiek kunnen gaan 'zuchten', als je het overdrijft. Plotselinge uithalen worden gedempt. Maar bij mij geeft dit toch het beste resultaat. Ik gebruik hiervoor de combinatie AudioHijack (niet gratis) en LoudMax (gratis). Ik vind het ideaal voor shuffleplay tijdens situaties als je bijv. aan het werken of lezen bent, of als je visite hebt. En als ik een album afspeel zet ik het ff uit. En je hoeft er geen plugins voor in het systeem te installeren, zoals bijv. Boom doet. LoudMax is feitelijk een combinatie van automatic gain en multibandcompressor. Dit 'on-the-fly' comprimeren is ook wat radiozenders over het algemeen doen om de volume en klankervaring constant te houden, zodat luisteraars een constant volume en toonbalans ervaren, en spraak goed verstaanbaar blijft. Wèl gebruikt dit proces natuurlijk meer cpu (bij mij ±5%) , maar je hebt je cpu ook om te gebruiken.