verschil in snelheid draadloos en snoer

wat is het verschil in snelheid tussen

draadloos werken en met netwerk kabel (UTP Cat 5e of zelfs Cat 6 kabel)

is het merkbaar sneller of is draadloos eigenlijk net zo snel.
Cat 6 utp kabel kan dacht ik 6 mb per seconden doorheen.

De huidige G-standaard voor Wifi is 54 MBit/s en Cat5 UTP is 100 MBit/s. De huidige Macs ondersteunen ook nog gigabit ethernet, oftewel 1000 Mbit/s.

Getalletjes delen door 8 levert het aantal Megabytes per seconde op, geloof ik…

Infrastructuur zal even snel zijn, tenzij je internet verbinding sneller is dan 54Mb/s. AdHoc, computer naar computer binnen je eigen netwerk, zal sneller zijn met bekabeling.

daarbij moet nog aangemerkt worden dat de G-standaard (54 Mbit/s) half duplex is, en Cat 5 UTP is 100 Mbit/s FULL Duplex.

als je alleen een beetje internet, is die Wifi meer dan genoeg.
ga je veel data verplaatsen, dus van de ene naar de andere mac, kun je mijnsinziens beter UTP gebruiken, is vele malen sneller in de data overdracht.

Groeten,

marcel

[quote:8e3fb5da3f]Getalletjes delen door 8 levert het aantal Megabytes per seconde op, geloof ik...[/quote:8e3fb5da3f]

… wat je dus nooit gaat halen.

Er zit altijd nog wat overhead op, netto houd je bij ethernet met 2 deelnemers maximaal 90% van de ruwe snelheid over. Dit gaat best snel omlaag als er meer computers op het subnet zitten.
Draadloos ethernet heeft nog veel meer overhead, dus je kunt wel stellen dat met de draad sneller is.

Het ligt eraan wat je doet of je dat ook merkt. Beetje mail sturen gaat niet langzamer, maar enorme bestanden oversturen dus wel. Logisch, toch?

En als je het over internet hebt zou ik eerst kijken wat je maximale snelheid ‘naar buiten’ is, die is veel lager dan welk stuk (thuis)netwerk dan ook.

grtz bart

Bij draadloos heb je te maken met protocol overhead waardoor je dat "delen door acht" bij laaaaaange na niet haalt. Een 11 Mbit/sec draadloze verbindig pers je hooguit zo'n 500 KByte/sec effectief uit. Ik heb het wel eens vaker uitgelegd hier. Iets dergelijks geldt bijvoorbeeld ook voor eem ADSL-aansluiting (lees IP over ATM) daarbij moet je delen door 9,8. Wat je haalt over een UTP-kabel komt echter vrij aardig in de buurt van die factor 8.

Simpel gezegt:

Qua internet snelheden merk je bijna geen verschil.
Qua overzetten van bestanden via draadloos, gaat langzamer als via kabel.

Daar zit de verschillen in.
Via draadloos gaat het langzamer qua bestanden overzetten als draad.

[quote:fe4daf647e="Mr Van"]wat is het verschil in snelheid tussen

draadloos werken en met netwerk kabel (UTP Cat 5e of zelfs Cat 6 kabel)

is het merkbaar sneller of is draadloos eigenlijk net zo snel.
Cat 6 utp kabel kan dacht ik 6 mb per seconden doorheen.[/quote:fe4daf647e]

Houd er rekening mee dat draadloos vaak brakker is dan je verwacht. Keer op keer de router resetten omdat het netwerk uitvalt, snelheden die op papier hoog zouden zijn maar in de practijk zwaar tegenvallen… Ik hoor het bijna overal waar een draadloos netwerk aangelegd is.

[quote:381bded73e="bommels"]Er zit altijd nog wat overhead op, netto houd je bij ethernet met 2 deelnemers maximaal 90% van de ruwe snelheid over. Dit gaat best snel omlaag als er meer computers op het subnet zitten.[/quote:381bded73e] Daar ben ik het niet mee eens, tenzij je een hub hebt in plaats van een switch. Want een switch zorgt ervoor dat de snelheid gewoon 100 mbits/s blijft. Uiteraard is het niet zo dat als computer A en B iets copiëren naar C ze allebei met 100 mbits/s iets naar C sturen. Maar als A iets naar B stuurt en C iets naar D, dan zitten ze mekaar niet in de weg en halen ze alle vier wel de 100 mbits/s.

[quote:875772d668="Xaveer"]Houd er rekening mee dat draadloos vaak brakker is dan je verwacht. Keer op keer de router resetten omdat het netwerk uitvalt, snelheden die op papier hoog zouden zijn maar in de practijk zwaar tegenvallen..... Ik hoor het bijna overal waar een draadloos netwerk aangelegd is.[/quote:875772d668] Hangt van de apparatuur af die je koopt. Mijn Airport Extreme moet ik 1 keer per jaar van de stroom halen omdat 'ie hangt. De Airport Express blijft lopen. Mijn Drayek router die niet draadloos is moet ik 1x per maand van de stroom halen. Resetten van de apparatuur (als in terug naar fabrieksinstellingen en weer configureren) hoeft nooit.

Dat hangt sterk af van de omstandigheden. Als er al veel draadloze netwerken in de buurt zijn, de antenne niet optimaal geplaats kan worden, je hebt bezuinigd op het access-point, je zo nodig p2p moet draaien dan heb je kans dat het niet zo lekker werkt. Maar het kan beslist wel goed. YMMV zeggen we dan...

Bedankt !

Wireless netwerken schakelen vaak terug naar een lagere snelheid als het signaal zwak of slecht is. Dan kan je dus een 54mbps wireless netwerk hebben (waar je in het gunstigste geval 30-35Mbps aan over hou), maar als het netwerk terugschakelt naar bijvoorbeeld 11Mbps, dan kan je dat goed merken met internetten (lees: downloaden). Zeker als je een snelle internet verbinding heb (20Mbps bijvoorbeeld). Met browsen zal je dat niet merken.

[quote:1349c604e2]Maar als A iets naar B stuurt en C iets naar D, dan zitten ze mekaar niet in de weg en halen ze alle vier wel de 100 mbits/s.[/quote:1349c604e2]

Maar je hebt ook nog iets als packet length en minimal packet gap. En de buffer van de ethernetkaart en de ethernet receivers van de switch zijn ook niet oneindig groot en/of snel. Dus je verliest altijd t.o.v. de ruwe bandbreedte, ook al gaat het packet zelf wel met 100mpbs.