Verschil LCD en TFT

Weet iemand wat het verschil is tussen TFT en LCD? Ik weet dat het verschil de soorte kristalletjes is, maar ik ben op zoek naar verschillen qua kwaliteit, kleur en duurzaamheid (enzovoorts)

Heeft iemand hier een idee over?

Vroeger had je TFT en DSTN LCD -schermen.

TFT geeft meer kleuren en een grotere kijkhoek. Volgens mij kun je nu alleen nog maar TFT kopen. Het is de betere techniek

TFT = Thin Film Transistor. Dit staat voor de techniek die gebruikt word voor het LCD. In feite zijn er twee soorten LCD namelijk TFT en DSTN. Waarbij TFT de betere is. Bij TFT is het onder andere mogelijk onder verschillende hoeken naar het LCD te kijken en nog steeds een goed beeld te krijgen terwijl dit bij DSTN veel beperkter is. Verder is bij een TFT scherm het beeld ook helderder en contrastrijker.

DSTN = Double Super Twist Nematic. Ook wel dual scan genoemd. Deze schermen zijn van een wat oudere generatie maar nog steeds in gebruik vanwege hun prijs/prestatie verhouding. Aangezien het scherm een van de duurste onderdelen van een notebook is, scheelt het nogal in prijs om voor dit scherm te kiezen. Het is wel wat minder contrastrijk dan een TFT en ook kan men geen goed beeld kijken indien men onder een te grote hoek kijkt. Maar voor gewoon thuisgebruik is het geen probleem.

veel kleuren schermpjes in mobieltjes zijn nog een of andere DSTN variant. Verder kom ik ook alleen LCD's van het type TFT tegen...