verschil mac en windows in bold bij font arial

Hallo!

Momenteel ben ik bezig met een site (http://www.cultural-architects.com/). Het ziet er allemaal uit zoals het moet behalve één ding:
Ik gebruik het font Arial voor de hele site. Het hoofd- en submenu (linker- en rechtermenu) zijn beide bold en 10px groot. Nu ziet het er op mijn Mac wel allemaal gelikt uit, maar in Windows minder. Want daar lijkt het alsof de menu’s niet in bold zijn. Ik denk zelf dat dit komt door de lettergrootte, want als ik de lettergrootte op 12px zet dan zien ze er wel bold uit in Windows.
Heeft iemand een idee hoe ik, zonder de lettergrootte en zonder het lettertype aan te passen, de letters toch bold kan maken in Windows?

Alvast bedankt!

Thomdebom

btw, opmerkingen, tips of complimenten ( 8) ) zijn altijd welkom!

Windows maakt gebruik van een totaal andere techniek om fonts op het scherm te renderen dan de mac. In het verleden is hier nog een uitgebreide discussie over geweest... kan het zo snel niet vinden.

[quote:b26250101f="MacBjorn"]Windows maakt gebruik van een totaal andere techniek om fonts op het scherm te renderen dan de mac. In het verleden is hier nog een uitgebreide discussie over geweest... kan het zo snel niet vinden.[/quote:b26250101f]

ehm, op het OSX systeem wordt al een tijdje alle fonts in mooie alias weergegeven…

in XP is dit nog relatief nieuw… en staat het vaak nog uit…

smoothing bij fonts is op de PC nog relatief onbekend…

dat kan dus een totaal ander beeld opleveren…

ehm… maar over de site… zit nu op een PC te kijken: Je menu ziet er inderdaad uit als een ‘regular’.
op de openingspagina heb je alleen ook een lopend tekstje… die is wel bold… (het kan wel dus) heb je de goeie css-en ingezet en zo?

:wink: Max

[quote:38cc0e174a="maxunamax"]ehm... maar over de site... zit nu op een PC te kijken: Je menu ziet er inderdaad uit als een 'regular'. op de openingspagina heb je alleen ook een lopend tekstje... die is wel bold... (het kan wel dus) heb je de goeie css-en ingezet en zo? [/quote:38cc0e174a]

Ja, dat ie op de eerste pagina alles wel goed laat zien, komt doordat het font daar 12px groot is. De font-grootte van de menu’s zijn dus 10px en dan gaat het dus mis in Windows, jammer genoeg! Maf hè!

[quote:3754ce2bf7="thomdebom"][quote:3754ce2bf7="maxunamax"]ehm... maar over de site... zit nu op een PC te kijken: Je menu ziet er inderdaad uit als een 'regular'. op de openingspagina heb je alleen ook een lopend tekstje... die is wel bold... (het kan wel dus) heb je de goeie css-en ingezet en zo? [/quote:3754ce2bf7]

Ja, dat ie op de eerste pagina alles wel goed laat zien, komt doordat het font daar 12px groot is. De font-grootte van de menu’s zijn dus 10px en dan gaat het dus mis in Windows, jammer genoeg! Maf hè![/quote:3754ce2bf7]

mhmmm, dan maar 12 maken denk ik…

…maar ja, als het daar mee werkt… …er zijn ergere problemen, denk ik…

succes :wink: Max

Is er geen scriptfreak die een script kan maken dat [url=http://www.theeldergeek.com/enable_clear_type.htm]Clear type[/url] activeert onder Windows bij het laden van de pagina? :evil: :mrgreen:

Als je op een PC Clear type activeert ziet het er allemaal al een stuk beter uit…

of je maakt er .png plaatjes van... probleem opgelost

Als een font engine maar 10 pixels (in hoogte) ter beschikking krijgt valt er niet zo heel veel meer van een font te maken, een bold font zal dan, zonder anti-aliasing, al snel twee keer zo dik worden als de normale versie van dat font (dat slechts 1 pixel dik zal zijn). Hoe het resultaat wordt is dan heel erg afhankelijk van de font engine en het gebruikte font. Misschien dat als je één van Microsofts speciaal ontworpen web fonts kiest (Verdana, Trebuchet) de resultaten er consistenter uitzien bij zulke kleine letters. Deze fonts zijn speciaal ontworpen om er ook heel klein nog enigszins leesbaar uit te zien. Beter vind ik het om gewoon de letters iets groter te maken, daar wordt je website alleen maar leesbaarder en beter te navigeren van.

Bedenk dat er behalve Windows gebruikers zonder cleartype er ook nog UNIX/Linux gebruikers zijn die zelfs het font Arial moeten missen. Websites met dit soort hele kleine letters zien er meestal verschrikkelijk lelijk uit op dat soort machines.

Een andere (omslachtige) mogelijkheid, maar die wel altijd werkt, is om in een programma als Photoshop het menu samen te stellen, en dat als gif of png in de site te zetten. Dan weet je zeker dat de letters er op elk platform goed uitzien. Maar dat maakt het weer een stuk moeilijker om later nog eens iets aan de site te veranderen, want je maakt dan geen gebruik meer van de mogelijkheden van CSS.

...maar Arial, is toch juist door Microsoft ontwikkeld als syteem-font?...

:wink: Max

Je het is inderdaad mogelijk om een ander font te gebruiken, maar laat arial nou net het huisfont van het bedrijf, dus daar zit ik aan vast. Ik heb geprobeerd om de lettertypen naar 12px op te krikken, maar dat ziet er niet mooi uit, veel te lomp. Verder is het inderdaad wel een heel goed idee om plaatjes te gebruiken, maar zoals al werd gezegd is dat inderdaad heel moeilijk aan te passen.

Als iemand nog een ander goed idee heeft, dan hoor ik het graag, en als het écht niet op een andere manier kan, dan moet ik me er maar bij neerleggen…

[quote:fded802d77="maxunamax"]...maar Arial, is toch juist door Microsoft ontwikkeld als syteem-font?...[/quote:fded802d77]

Ik weet niet zeker of het door Microsoft zelf ontwikkeld is, maar Arial is in ieder geval ontworpen lang voordat Microsoft door had dat het web belangrijk was. Het is nooit ontworpen om in maar 10 pixels hoogte nog mooi te zijn in alle varianten (normaal, bold en italic).

Dat Arial het huisfont van het bedrijf is daar zou ik me niet zoveel van aantrekken. Waarschijnlijk hebben ze ervoor gekozen omdat het in Microsoft Word zo makkelijk te selecteren is, en niet vanwege de kwaliteiten voor het bouwen van website-menus. Die keuze is toch aan jou? En nogmaals, als je naar hele kleine letters gaat gaan alle schreefloze fonts op elkaar lijken, maar fonts als Verdana en Trebuchet zijn er speciaal voor gemaakt om dan nog beter leesbaar te blijven dan de fonts van voor het web-tijdperk als Times en Arial.

Ik zal ook nog ff kritisch in de code duiken als ik jou was... Zie een overdosis <br> tags rondzwerven :sealed: terwijl het altijd nog < /br> is in XHTML... <b> i.p.v. <strong>

Probeer meer gebruik te maken van CSS :wink:

Ik heb nu Verdana en het verschilt nauwelijks van Arial als het zo klein is en het is nog strakker ook. Dus een supertip! Wie kan voor mij kijken of het er ook bold en mooi uitziet op een Windows machine?

[quote:353cb4e95e="Syndic"]Ik zal ook nog ff kritisch in de code duiken als ik jou was... Zie een overdosis <br> tags rondzwerven :sealed: terwijl het altijd nog < /br> is in XHTML... i.p.v. <strong>

Probeer meer gebruik te maken van CSS :wink:[/quote:353cb4e95e]

Goeie tip. Ik wist niet dat het </br> was in XHTML. <strong> heb ik echt een hekel aan. Waar heb ik dat gebruikt. Ik ben begonnen met Dreamweaver, maar daar was ik halverwege mee gestopt. Het maakt namelijk echt een zootje van mijn code!! Daarom staat er waarschijnlijk ergens een <strong> in. Zelf zou ik dat namelijk NOOIT gebruiken!
Dus bedankt!!

Nog een klein puntje: Ik vind die horizontale band met foto's best leuk. Maar wie zijn al die mensen in de vijf fotootjes op de hoofdpagina? En waarom staan ze bijna allemaal maar half op de foto? Ik vind het niet zo mooi dat die foto's zo tegenelkaar aan staan. Vooral de twee foto's aan de rechterkant zien er vreemd uit zo samen. Waar je de arm van de meneer in de bruine jas verwacht zie je de achterkant van het hoofd van een of andere mevrouw. Als je niet goed kijkt zie je niet in één oogopslag dat ze op verschillende foto's staan.

Ik vind het gebruik van fotomateriaal op zo’n beetje alle andere pagina’s veel sterker.

[quote:82933d1050="thomdebom"]Ik ben begonnen met Dreamweaver, maar daar was ik halverwege mee gestopt. Het maakt namelijk echt een zootje van mijn code!![/quote:82933d1050]

Niet als je het handmatig inklopt in code-view :wink:

[quote:edbd1b526b="Buzz_D"]Nog een klein puntje: Ik vind die horizontale band met foto's best leuk. Maar wie zijn al die mensen in de vijf fotootjes op de hoofdpagina? En waarom staan ze bijna allemaal maar half op de foto? Ik vind het niet zo mooi dat die foto's zo tegenelkaar aan staan. Vooral de twee foto's aan de rechterkant zien er vreemd uit zo samen. Waar je de arm van de meneer in de bruine jas verwacht zie je de achterkant van het hoofd van een of andere mevrouw. Als je niet goed kijkt zie je niet in één oogopslag dat ze op verschillende foto's staan.

Ik vind het gebruik van fotomateriaal op zo’n beetje alle andere pagina’s veel sterker.[/quote:edbd1b526b]

Alle mensen op die foto’s zijn mensen die op een bepaalde manier hebben meegewerkt aan de projecten. Ik snap wat je bedoeld met de meneer in de bruine jas en het hoofd van de vrouw. Ik zal het eens voorleggen.
Alle foto’s die gebruikt zijn hebben te maken met de pagina zelf. Zo zie je bijvoorbeeld bij Projecten > Jubileum SBK Amsterdam > Nederlands Kamerorkest allemaal foto’s die te maken hebben met het project van het SBK icm het Nederlands Kamerkoor.

[quote:dc320a6e94="Syndic"][quote:dc320a6e94="thomdebom"]Ik ben begonnen met Dreamweaver, maar daar was ik halverwege mee gestopt. Het maakt namelijk echt een zootje van mijn code!![/quote:dc320a6e94]

Niet als je het handmatig inklopt in code-view :wink:[/quote:dc320a6e94]

Ja, daar heb jij weer gelijk in! Toch gebruik ik liever BBEdit, dan dat trage Dreamweaver…
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet veel ervaring heb met Dreamweaver, dus misschien is het heel handig als je het goed kent hoor.

Ik weet niet of standaard op alle systemen het lettertype "Arial Bold" staat, dat is wat dikker (ook op Windows machines).

Verder@Syndic: ClearType zet ik altijd uit! Ik krijg er loeiende hoofdpijn van, geen flauwe grap.
Ze doen iets met kleurenshifting, met groen en blauw als schaduwtjes rond de letter en ik krijg het gevoel alsof ik dubbel zie; knetterende hoofdpijn als gevolg. Ik ben niet de enige die daar last van schijnt te hebben, vooal op LCD schermen is het verschrikkelijk.

Gelukkig gebruikt Apple een totaal andere techniek, en ik hoop dat in Vista Microsoft ook een andere methode gaat toepassen. Voordeel is dat het in Windows Xp standaard uit staat.