verschil Power Mac G4 en eMac

ik maak hier een kleine vergelijking: eMac: € 849 1,25-GHz PowerPC G4 256 MB SDRAM Dvd/cd-rw-speler 32 MB DDR videogeheugen Interne 56K-modem *ATI Radeon 9200 *40 GB Ultra ATA-schijf *Monitor

Power Mac G4: € 1 450,79
1,25-GHz PowerPC G4 1 MB L3-cache
256 MB DDR333
Dvd/cd-rw-speler
64 MB DDR videogeheugen
Interne 56K-modem
*ATI Radeon 9000 Pro
*80GB Ultra ATA-schijf

een Power Mac G4 (zonder monitor!) kost veel meer dan een eMac
voor dat geld krijg je natuurlijk wel 40GB schijfruimte extra (die ik niet nodig heb)
en een radeon 9200 i.p.v. een radeon 9000 pro en uiteraard meer uitbreidingsmogelijkheden
dan een eMac
de vraag is natuurlijk wel hoeveel cache heeft een eMac?
=> mijn hele bedenking bij dit is: dergelijk prijsverschil is toch enorm (overdreven) veel?
of ben ik mis? :?

[quote:580ed1b563="Precarious"]de vraag is natuurlijk wel hoeveel cache heeft een eMac?[/quote:580ed1b563]

Volgens Apple:
[i:580ed1b563]512 KB Level 2 “on-chip”-cache op volledige processorsnelheid [/i:580ed1b563]

En er zit toch nog een snelheidsverschil tussen beide, ik weet alleen niet welke factor dat veroorzaakt.

Mijn broer heeft een PowerMac G4 op 1,25 Ghz.
Ik had toen een iMac op 800 Mhz.

Zijn Mac is dus qua processor ongeveer 40% sneller.
Maar tijdens diverse vergelijkingen bleek hij vaak 2 tot 3
keer zo snel te zijn.

Ik denk toch dat er meer bij komt kijken om een echte
goede vergelijking te maken, meer dan alleen de specs
die je op de site ziet…

[quote:fbee2c8f0c="unSOUND"]En er zit toch nog een snelheidsverschil tussen beide, ik weet alleen niet welke factor dat veroorzaakt.

Mijn broer heeft een PowerMac G4 op 1,25 Ghz.
Ik had toen een iMac op 800 Mhz.

Zijn Mac is dus qua processor ongeveer 40% sneller.
Maar tijdens diverse vergelijkingen bleek hij vaak 2 tot 3
keer zo snel te zijn.

Ik denk toch dat er meer bij komt kijken om een echte
goede vergelijking te maken, meer dan alleen de specs
die je op de site ziet…[/quote:fbee2c8f0c]
zal door die 512 KB cache komen die die iMac slechts heeft
in vergelijking met de 1 mb cache van de powermac

Zou kunnen, ik ben geen wonderkind als het om de binnenkant gaat. Ik had het indertijd niet verwacht in ieder geval, en deed dus ook het gene wat mij het beste leek.

iMac verkocht, PowerMac G5 gekocht… :smiley:

Ik zie nu dat mijn G5 maar 512 kb heeft, en mijn oude iMac 256 kb....

Heel vreemd… zou een PowerMac G4 dan meer cache hebben dan een G5 ?

Het Cach geheugen is een zeer belangrijke factor in de snelhied van een computer. Ook heeft die PM G4 L3 cach als ik mij niet vegris en de emac heeft dat niet. Ik denk dat dit ook de snelheidswinst veroorzaakt.

Maar ik zie bij de specs van de G5 weer niets over L3 cache... heeft die dat niet ?

( powerMac G4 heeft 256 kb L2 cache en 1 mb L3 cache btw. )

En ook de Systeembus is erg belangrijk voor de snelhied, samen met de snelhied van de schijven / RAM ....

Zelfde probleem heb je met een ibook G4 12" en een Powerbook 12" … :slight_smile:

Een eMac is gebouwd voor studenten. Een PowerMac voor professionals.

Op zich een leuke reactie, maar het bevat geen enkel antwoord. :|

Er wordt gevraagd welke voordelen van de PowerMac t.o.v. de eMac
het prijsverschil verklaren / rechtvaardigen.

Ik zou niet weten waarom niet. Op technisch niveau misschien niet. Studenten hebben over het algemeen weinig geld en krijgen overal korting op. Kortingen die je elders niet zomaar tegenkomt. Bij de eMac hebben ze deze prijs algemeen gemaakt.

Bovendien kun je een eMac niet net zo gemakkelijk uitbreiden als een PM.

[url=http://www.uoregon.edu/~mlclark/toys/PBbenchmarks.html]Hier[/url] zijn een paar benchmarks te vinden. Toch merkwaardig om eens te kijken naar de verschillende powerbooks met 1GHz G4 motor. Mss niet een specifiek antwoord op je vraag maar het geeft wel een beeld tot hoe de zelfde processor anders kan presteren.

Laat je zeker niet vangen door de “snelheid”, dit is een te meten begrip maar moet toch relatief benaderd worden. Bij veel taken die je uitvoert op de pc is de gebruiker immers de bottleneck, en ligt de computer te wachten op input.

Ik denk dat je met de emac zal volstaan als je toch zegt dat je de extra HD ruimte niet nodig hebt.
( Dan ga ik ervan uit dat je mac niet voor pro-tools wilt gebruiken)

Klopt, maar in de bovengenoemde posts werd duidelijk gevraagd welke verschillen qua hardware het forse prijsverschil rechtvaardigen...

Dus om dan aan te komen met “de eMac is voor studenten” is wel erg kort door de bocht.
Het is waarschijnlijk wel waar, maar de vraag was vooral: waarom dan?

De g5 heeft indd geen l3 cache (de 1mb van de single g4 PM en de 2mb l3 cache van de dual 1.25 en 1.42 PM zijn er voor al om de trage FSB bij te staan. De g5 heeft hier geen last van).

De g4 in de emac heeft het dubbele l2 cache ten opzichte van de powermac. De powermac heeft echter 1 mb l3 cache. L2 cache is sneller.

De dubbele l2 cache van de emac helpt bij het gemis van de l3 cache.

Check hier voor de vergelijking. http://www.barefeats.com/piei.html

De PM G4 is duurder omdat het een Pro machine is die je enorm kan upgraden. Bij de emac kun je bijna niets upgraden.

Hallo, Hoe het met de PowerMac G4 zit m.b.t. het geproduceerde geluid weet ik niet, maar ik weet wel dat als ik had geweten hoeveel geluid de ventilator van de eMac maakte ik nooit had gekozen voor deze computer (ventilator door dealer 2x vervangen zonder resultaat). De eMac is verder een prima apparaat maar die ventilator herrie ! Geld vergeet je maar maar kwaliteit is uiteindelijk datgene wat zorgt voor het gebruiksplezier en die herrie doet daar absoluut afbreuk aan. Succes, Wim.

Welke Emac heb je dan? Een van de eerste modellen? Een maat van me heeft een 1.25 ghz en deze is echt niet lawaaierig.

Je hoort hem wel, maar niet zo erg dat het storend is.

Zoals Jonnie zegt: een Powermac is makkelijk uitbreidbaar. Er zijn meer PCI sloten beschikbaar waardoor je makkelijker een extra videokaart of andere soort PCI kaart erin kunt gooien. Verder is er ook ruimte voor een of meer extra HDs. Tenslotte bieden sommige Powermacs (ik weet niet van dit model) dan ook nog de mogelijkheid voor het plaatsen van een extra CD/DVD drive. Al dit soort dingen gaat niet of moeilijker bij een e-mac, ivm ontbreken ruimte/slots/aansluitingen.

Je zegt niet zo een held te zijn qua binnenkant computer; een emac lijkt me daarom ruim voldoende als je met het al besproken snelheidsverschil kunt leven.

Als je het programma'tje MacTracker even download krijg je alle specs op een rijtje van alle machines die er gemaakt zijn!!

http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=mactracker&tg=dl-2003

Zo zal je inderdaad een verschil zien in cache en FrontSideBus snelheden en verschil in het Data Path.

Vraag mij niet wat het is en doet maar bij een G4 ligt alles hoger dan bij een eMac.
Zo kan een G4 733 bijvoorbeeld sneller zijn dan een iMac 1,25. Of een Powerbook G4 Titanium 500mhz kan sneller zijn dan een 1 ghz iBook. Kijk maar eens. Het is een leuk prog’je.

[mod:29bb039087="maceddy"]Verplaatst naar 'Hardware'[/mod:29bb039087]

MacTracker is trouwens een leuk ding, maar ik mis nog de nieuwe hardware, van april :frowning:
Normaal hebben ze die er vrij snel instaan…

Ik heb gister MacTracker voor mn iPod gedownload trouwens, is ook wel geinig :slight_smile:
Maar goed, dat ff off-topic :stuck_out_tongue: