Verschil tussen Mac en iPad wat betreft Flash

Apple is geen liefhebber van Flash Player (FP). IOS ondersteunt het niet en in OSX Lion is nu een deel van de functionaliteit uitgeschakeld.
Mijn MacBook van einde 2007 heeft wat moeite (veel CPU-gebruik) met dergelijke animaties en als proef heb ik de desbetreffende plugins verhuisd naar een andere folder. Ik had verwacht/gehoopt dat sommige sites die primair Flash aanbieden dan zouden detecteren dat Safari op mijn MacBook geen FP ondersteunt en in plaats daarvan HTML5 aanbieden. Dat is echter niet altijd het geval. Ik zie nog heel wat meldingen dat er een plugin ontbreekt of dat ik maar eens snel FP moet installeren. Bijv. op de site van de Telegraaf. Meestal kan ik die Telegraaf-ellende missen als kiespijn en als ik het toch wil zien, kan ik de desbetreffende pagina in Chrome laten tonen.
So far, so good, maar sinds er hier ook een iPad 2 in huis is, valt het mij op dat die iPad precies dezelfde animaties wel laat zien. En dat terwijl de iPad net zo min FP ondersteunt als mijn MacBook in de huidige configuratie. Hoe valt dit te verklaren? Geeft Safari op de iPad wel het juiste seintje aan de site en mijn MacBook niet?

Ik heb dit topic maar bij OSX gezet omdat het toch primair om dat MacBook en OSX gaat en niet om iOS.

Nee maar! Ik ken dat trucje wel, maar ik had niet gedacht dat het een oplossing zou bieden. Je hebt echter gelijk, als ik als user agent 'Safari iOS 4.3.3 iPad' kies, dan werkt het.
Bedankt!

Alleen youtube doet het niet goed bij mij. ik krijg wel de iPad interface maar hij speelt dan alleen maar geluid af....

Hier, op MacBook met de iPad truc, geeft YouTube zowel beeld als geluid.
In de default instelling, dus normaal Safari voor OSX, ook beeld en geluid, maar dan komt er een melding onder het beeld: Upgrade to Flash Player 10 for improved playback performance. ...Dat gaan we dus maar niet doen.

[quote=patrick337 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/verschil-tussen-mac-en-ipad-wat-betreft-flash#post-2282556 time=1314351514]Alleen youtube doet het niet goed bij mij. ik krijg wel de iPad interface maar hij speelt dan alleen maar geluid af....[/quote]

Voor een bevestiging, dat probleem heb ik ook. Bij sommige filmpjes begint die ook niet met spelen trouwens.