Verschil tussen volume deactiveren en verwijderen?

Aloha ,

Eigenlijk heb ik 2 vraagjes.

(1) Wat is het verschil tussen het deactiveren en verwijderen van een volume?

Ik gebruik mijn (niet al te stille) Lacie extern en deze wil ik eigenlijk zo nu en dan uitzetten.
Eerst dacht ik aan het verwijderen (unmounten) van het volume, maar nu kwam ik deactiveren
in mijn schijfulpprogramma tegen. Nu leek mij deze ook nuttig. Misschien dat de schijf dan automatisch spin-down doet?
Waar doe ik verstandig aan of wat werkt wel en wat niet.

En (2), Ik heb net mijn lacie geactiveerd voor gebruik (zie (1) ;-)), maar nu zie ik ook weer in het schijfhulpprogramma dat de bevoegdheden van de lacie niet geactiveerd zijn. Wat heeft dit voor gevolgen en wat heb ik eventueel vergeten. Ik kan hem nu nog makkelijk leeggooien namelijk.
Ik heb hem macos extended geformateerd (zonder os9 bestanddelen) in 1 partitie.

Iemand ideetjes?

thanx,

Ray

Ik zou het toch gewoon unmounten (wie weet wat wil deactiveren zeggen, krijg je het dan terug geactiveerd?) ik zou het niet weten.

Unmounten en deactiveren is volgens mij gewoon hetzelfde. Het is mogelijk om je externe schijven te unmounten, alleen zijn ze bij een herstart weer terug. Micromat heeft daar met de eDrive iets op gevonden, die wordt bij iedere herstart automatisch ge-unmount. Het kan dus, maar daar moet je behoorlijk Unix voor kennen, lijkt me.

Die bevoegdheden heeft te maken met de persoon die bevoegd is om op je Lacie te werken. Je kunt de bevoegdheden negeren, maar dan kan iedereen er mee rommelen, het heeft dus z’n voordelen om de bevoegdheden alleen bij jezelf te houden.