Verschillen oude en nieuwe G5 dual 2.0 Ghz ?

Ik ben het spoor een beetje bijster. Na eindelijk besloten te hebben ook thuis/prive een G5 te willen en ook al gedacht te hebben dat de nieuwe middenmoter (de dual 2.0Ghz) het fijnst lijkt, ben ik nu geheel in de war: :roll:

Zitten er nu WEL nieuwe 90nm 970fx processors in de nieuwe 2.0Ghz G5’s of zijn het de OUDE 970’s?

Als er verder nl. niets veranderd is behalve de grotere disk en video-opties, kan ik veel beter een ‘oude’ 2.0 G5 kopen, scheelt waarschijnlijk weer een paar honderd euro. Al een uur aan het googelen en artikelen lezen geweest, maar ik ben geen steek verder gekomen. De specs op de website van Apple zeggen verder helemaal niets en elke verwijzing naar de ‘vorige’ G5’s is verdwenen. Help… :frowning:

Fred

Ik zou zeggen: Voor thuis/privé bespaar je mooi een paar honderd euri . Ik kan niet in je knip kijken, maar besef dat die 2GHzDual een paar weken geleden nog de top of the bill was :roll: Met de uitgespaarde euri kwak je er mooi 2gb ram in, ben je helemaal :D :D :D

90nm bestaan nog niet. Dus zijn ze ook niet te vinden in de G5-reeks. Dat was ook de reden waarom de G5 nu nog op 2.5Ghz zit en niet op de "beloofde" 3Ghz.

zoals ik het goed heb bergrepen van apple (kan de laatste tijd ook niet meer goed volgen) zit er alleen in de 2.5 GHz een 90nm 970fx processor. de 2.0 is denk ik niet verandert. heb er ook al vaak achter gezocht en niet veel over gevonden

[quote:65cd52ad06="astra"].......Al een uur aan het googelen en artikelen lezen geweest, maar ik ben geen steek verder gekomen. De specs op de website van Apple zeggen verder helemaal niets en elke verwijzing naar de 'vorige' G5's is verdwenen.........[/quote:65cd52ad06]

Als je geen verschillen kunt vinden, zullen die er ook wel niet zijn.

ik heb een 'nieuwe' 2x2 ghz G5 en het is bijna dezelfde als de oude. De chips zijn hetzelfde maar het moederbord is wat anders en de DVD writer kan nu tot 8 speed. In snelheid is er, voor zover ik weet geen verschil.

ik kan wel mijn nieuwe G5 dual2ghz opschroeven en de processor opmeten :P Maar ik denk niet dat ik echt uitsluitsel kan geven... maar of een oude G5dual2ghz goedkoper is dan de nieuwe? denkkutnie, kijk maar eens op de site van [url]http://www.machouse.nl[/url] en zo zie je dat daar de oude zelfs nog duurde is dan de nieuwe, dat klopt natuurlijk niet, maarja, de oude dual2 had de prijs van wat de dual2,5 nu is... apart maar vooral raaaaarrrrr

[quote:f5be377ecd="Hanton"]ik heb een 'nieuwe' 2x2 ghz G5 en het is bijna dezelfde als de oude. De chips zijn hetzelfde maar het moederbord is wat anders en de DVD writer kan nu tot 8 speed. In snelheid is er, voor zover ik weet geen verschil.[/quote:f5be377ecd]

Dank je, da’s duidelijke taal. Weet ik waar ik aan toe ben. :slight_smile:

Fred

Meestal worden in een nieuwe serie wat kinderziektes opgelost. Misschien hier ook het geval?

Misschien moet Apple die oplossen voor ze de machines uitbrengen...t is maar een idee natuurlijk..

In alle nieuwe modellen zitten de 90nm chips. Alleen in de 2.5 GHz uitvoering zijn ze ook nog eens watergekoeld.

Bron: Everymac

Jup, maar die indeling bij everymac wordt op andere websites/forums weer ontkracht, vandaar mijn post op het forum.

Hanton/reneo: aangezien jullie er 1 hebben staan: wat staat er in “Appeltje - Over deze Mac - Meer info…” onder de hardware bij processor-type?

Bij 1 van de dual G5’s 2.0 op mijn werk is het:
Computermodel: Power Mac G5
Processortype: PowerPC 970 (2.2)
Aantal processors: 2
Processorsnelheid: 2 GHz
L2-cache (per processor): 512 KB
Geheugen: 1 GB
Bussnelheid: 1 GHz

zoiets als dit,

Hardware Overview:

Machine Model: Power Mac G5
CPU Type: PowerPC G5 (2.2)
Number Of CPUs: 2
CPU Speed: 2 GHz
L2 Cache (per CPU): 512 KB
Memory: 2.5 GB
Bus Speed: 1 GHz
Boot ROM Version: 5.1.8f2

dit lijkt zo ongeveer hetzelfde, toch?!?

Ik ben ook wel nieuwsgierig in de tech note stond dit:

"State-of-the-Art Process Technology from IBM The PowerPC G5 is fabricated in one of IBM’s world-class semiconductor manufacturing facilities. It uses 90-nanometer circuitry with more than 400 meters (1300 feet) of ultrathin copper wiring—less than 1/1000 the width of a human hair.With more than 58 million transistors, a high-performance silicon-on-insulator (SOI) process for faster operation, and copper interconnects for improved conductivity, this scalable design contributes to clock speeds of up to 2.5GHz. "

http://images.apple.com/powermac/pdf/PowerMacG5_TO_06162004.pdf

klopt dat dus niet?

nog een link:

http://www.apple.com/g5processor/ibmprocess.html

[quote:74d8645136="reneo"]zoiets als dit,

Hardware Overview:

Machine Model: Power Mac G5
CPU Type: PowerPC G5 (2.2)
Number Of CPUs: 2
CPU Speed: 2 GHz
L2 Cache (per CPU): 512 KB
Memory: 2.5 GB
Bus Speed: 1 GHz
Boot ROM Version: 5.1.8f2

dit lijkt zo ongeveer hetzelfde, toch?!?[/quote:74d8645136]

Hmm. Ongeveer, maar niet gelijk. bij jou staat er Powerpc G5 (2.2), bij mij PowerPC 970 (2.2) ]

In de technote over de G5 processor staat aan het einde ook alleen 90nm. Het blijft verwarrend…

Andere poging dan: wat zegt “hwprefs cpu_type” bij jou in de Terminal?

ik ben geen terminal fanaat, als ik dat intyp krijg ik dit: "-bash: hwprefs: command not found" lijkt mij niet goed, doe ik vast iets fout

Ow sorry, klopt. Is onderdeel van Apple CHUD Developer tools. :-(

je kan 'm downloaden (3.5.2) en installeren van

ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/

Maar da’s wat veel gevraagd (21 Mb ofzo) om een processor te herkennen. Ik heb 'm geïnstalleerd omdat ik dan de hardware “nap” functie van de G5’s uit kan zetten zodat ik niet kiere word van het hoogfrequente gepiep van de voeding.