Verschillen tussen 17, 20 en 24 inch

Ik weet dat er al veel threads zijn over, de discussie over verschillende monitoren (dell 2005fpw vs. cinema 20" enzo). Maar ik volgens mij staat mijn vraag nog niet ergens. (anders hoor ik het graag :wink: ). Het zit zo, ik wil een nieuw scherm kopen en nu is mijn oog vooral gevallen op de 2005fpw. Nu vraag ik me af is dit eigenlijk wel zo'n grote vooruitgang ten opzichte van mijn huidige 17" lcd scherm. Ik heb even een plaatje gemaakt om de verschillen voor mezelf duidelijk te maken (zie hieronder) en zo lijkt het 20" niet veel groter dan m'n huidige... Iemand ervaring met dit verschil en merk je er veel van?

Alvast bedankt!!

[img:e9a74a6862]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11490[/img:e9a74a6862]

de getallen zijn het aantal pixels (met daaronder in het klein het verschil tenopzichte van het 17" scherm)

owja, ook staat in het plaatje het 24" scherm van dell, echter alleen te vergelijking, ik heb daar helaas het geld niet voor (ook helaas niet voor de cinema displays :frowning:

ik ben van een 17" powerbook overgestapt naar een 20" imac. Ik vind het echt een groot verschil wat betreft de werkruimte. Als je de cijfers ziet dan zou je denken dat het niet zoveel uit zou maken. Maar als je ze naast elkaar zou zetten en erop zou werken dan merk je dat het echt wel veel uitmaakt.

wat toevallig(lees: google) dat ik een vergelijking erover heb gevonden :P http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400&p=2 heb hem nog niet gelezen ^^ maar ik weet wel dat anandtech een goeie hardware reviewer is :)

EDIT: gaat alleen over die 2 verschillende grote monitoren, niet over 17" vergeleken met 20+"

[quote:58cbdb053d="Machieru"]wat toevallig(lees: google) dat ik een vergelijking erover heb gevonden :P http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400&p=2 heb hem nog niet gelezen ^^ maar ik weet wel dat anandtech een goeie hardware reviewer is :)

EDIT: gaat alleen over die 2 verschillende grote monitoren, niet over 17" vergeleken met 20+"[/quote:58cbdb053d]

hehe je edit was net op tijd :stuck_out_tongue: daar was ik ind niet naar opzoek die had ik trouwens ook al gelezen :wink:

[quote:849ba39efe="darh"][quote:849ba39efe="Machieru"]wat toevallig(lees: google) dat ik een vergelijking erover heb gevonden :P http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400&p=2 heb hem nog niet gelezen ^^ maar ik weet wel dat anandtech een goeie hardware reviewer is :)

EDIT: gaat alleen over die 2 verschillende grote monitoren, niet over 17" vergeleken met 20+"[/quote:849ba39efe]

hehe je edit was net op tijd :stuck_out_tongue: daar was ik ind niet naar opzoek die had ik trouwens ook al gelezen :wink:[/quote:849ba39efe]
gheghe, ik lees altijd een beetje te snel door :stuck_out_tongue:
Trouwens mijn ervaring met grotere beeldschermen is dat ik vooral moet gaan zoeken op het beeldscherm zelf ^^" En hem uiteindelijk meestal verder weg zet, waardoor hij dus in principe voor het oogbeeld weer even groot is…
Handig is dus anders, maar als tv/cinema screen is groter natuurlijk beter :slight_smile:

453,680 pixels meer, dat zijn zo'n 35% meer pixels dan je 17" scherm heeft!

Ik werk ook met de 2005FPW aangesloten op mijn PowerBook, en ik vind het heerlijk. Door het brede beeld kan je altijd twee windows naast elkaar hebben. En in programma’s als Photoshop heb je veel minder snel het idee dat de paletten en andere kleine vensters in de weg zitten.

Overigens heeft Dell ook een 20" scherm die niet breedbeeld is. Dat is de 2001FP met 1600x1200 (=1,920,000) pixels. Die heeft dus nog iets meer pixels dan de 2005FPW.

Ja je hebt gelijk, in procenten lijkt het wel weer veel ind! had ik maar gewoon meer geld hea dan was het allemaal makkelijker :P

Ik heb vroeger met een iMac met 17 inch-scherm gewerkt, en werk nu met G5 met een los 20-inch scherm (Apple display). Ik vind het verschil aanzienlijk, zowel in ruimte als in kwaliteit.

breedbeeld heeft zoiezo een voordeel: schermen naast elkaar en je halve scherm in de breedte erbij ga je wel merken :P

hoi Darh,

Ja, ik ben het met martijn groottens en andere forummers eens.

Met een 20 inch breedbeeld win je geen hoogte t.o.v. een 4:3 17 inch scherm, maar wel 8 a 9 cm breedte. En dat is fijn, want bijna iedereen heeft wel meerdere vensters open staan. Je kunt met een 20 inch op een nette manier 2 vensters naast elkaar zien (bijv. een tekstbestand en een internetbrowser). Een ander voordeel van een breedbeeldscherm is dat je tool-balken, zoals bookmarks in firefox of de balken in photoshop mooi kunt zien en ook nog een groot werkveld overhouden.

Maar wat ook een groot verschil is: Ik kan de vergelijking elke dag maken, op mijn werk heb ik een 17" tft met 1280x1024, de resolutie die jij weergeeft, en thuis een imac 20" . Het beeld op de mac is veel scherper, helderder, mooier. Letters in tekstbestanden zijn scherper, etc. Echt een onwijze vooruitgang.

Omdat je op een 20 inch breedbeeld dus al heel goed met 2 vensters naast elkaar kunt werken, voegt voor mij persoonlijk een 23inch niet meer veel toe. Maar dat is persoonlijk, en ik doe dus vooral veel met tekst. Andere mensen zullen weer een andere mening hebben.

EDIT: Ik weet niet of dat op jouw Mac kan, maar je zou ook nog een 17 inch scherm kunnen kopen net als wat je al hebt, en die er naast kunnen zetten als extended desktop. Dan heb je voor 250 euro nog meer werkruimte dan je met een 20 inch zou hebben. (nadeel: je moet dan echt 2 aparte applicaties weergeven eigenlijk. photoshop verdeel je niet voor je lol over 2 schermen.)

[quote:fb99f43d73="Overstappertje"]hoi Darh,

>skip<

EDIT: Ik weet niet of dat op jouw Mac kan, maar je zou ook nog een 17 inch scherm kunnen kopen net als wat je al hebt, en die er naast kunnen zetten als extended desktop. Dan heb je voor 250 euro nog meer werkruimte dan je met een 20 inch zou hebben. (nadeel: je moet dan echt 2 aparte applicaties weergeven eigenlijk. photoshop verdeel je niet voor je lol over 2 schermen.)[/quote:fb99f43d73]

nja dat is voor mij niet echt een optie, ik werk veel met illustrator ed. en vind het niet echt lekker werken met twee zulke schermen (wel eens gedaan). En daarbij komt dat me huidige scherm niet echt fantastisch is… Maar toch bedankt! en de rest ook voor jullie reacties!

Ja, dan raad ik je zekerz aan om voor de 20 inch te gaan! Die zal je 100% zeker niet teleurstellen.

[quote:ae6f307da6="darh"]Ja je hebt gelijk, in procenten lijkt het wel weer veel ind! had ik maar gewoon meer geld hea dan was het allemaal makkelijker :P[/quote:ae6f307da6]

Je moet gewoon even met Dell bellen.
Geen idee wat de 24" nu kost,… ff kijken,… de 24" is 1029,- EURO excl. BTW.
Uit ervaring weet ik dat je er 2 kunt krijgen voor 1500,- EURO excl. BTW.

Gewoon bellen,… zeggen dat je 900,- EURO budget hebt,… zul je zien dat het wel gewoon lukt.

:evil:

[quote:69faf68d66="beammeup"][quote:69faf68d66="darh"]Ja je hebt gelijk, in procenten lijkt het wel weer veel ind! had ik maar gewoon meer geld hea dan was het allemaal makkelijker :P[/quote:69faf68d66]

Je moet gewoon even met Dell bellen.
Geen idee wat de 24" nu kost,… ff kijken,… de 24" is 1029,- EURO excl. BTW.
Uit ervaring weet ik dat je er 2 kunt krijgen voor 1500,- EURO excl. BTW.

Gewoon bellen,… zeggen dat je 900,- EURO budget hebt,… zul je zien dat het wel gewoon lukt.
[/quote:69faf68d66]

haha klinkt goed, al is 900 nog wel veel maar ik kan der natuurlijk over nadenken, denk je dat ze ook wat van de prijs van de 20" afhalen, die is momentell 552 incl btw. Het is al een aanbiedinig dus ik neem niet aan at ze daar nog wat af doen, of wel?

Ik ben zelf voor de Acer 20inch breedbeeld gegaan, al2016ws kost 399 euro. Enige nadeel is dat hij geen dvi ingang heeft maar er schijnt deze maand een opvolger te komen die wel dvi heeft.

[img:258d3c7e55]http://www.xs4all.nl/~leopoldg/ibook/DSC01463klein.jpg[/img:258d3c7e55]

Ik had die acer bij de mediamarkt gezien laatst, maar voor mij was het toen geen optie omdat ie alleen vga heeft, ik wil minimaal dvi (nog beter zijn meerdere aansluitingen zoals de dell). Maar als van die acer een versie komt met dvi, dan zou dat mooi zijn, vooral als ie dezelfde prijs houdt!

Wat vindt je van de kwaliteit van het scherm? bijvoorbeeld vergeleken met je iBook?