Verse OS X en toch foutjes ontdekt door Disk Utility....

Gek word je er toch van?!...

Heb na de problemen (Toast die opeens niet meer werkt, unexpected quits van prgs) maar besloten rigureuze maatregelen te nemen: HD formateren & hele systeem opnieuw installeren.

Nu maar eens slim gedaan: 2 partities. Eentje voor OS X en eentje voor prgs

Hele zondag in de weer.
Pfff…kan dit niet eenvoudiger? In all gaatjes en hoeken (~user, System, Library) opzoek naar bestanden die meegekopieerd moeten worden zodat ik niet mijn gegevens (bijv. mail berichten, iChat contacten etc.) kwijt ben.

Alles zover en ik denk ik check (via installatie CD opstarten) even naar de conditie van de HD (deed na overstappen van OS 9 naar OS X nooit meer. Dacht dat OS X alles zelf onderhield…). Wat blijkt GVD?! Disk Utility ziet allerlei directory-achtige fouten en die krijgt het, ondanks dat het zegt dat het gefixed is, niet geprepareerd. Weer checken na “repair completed”: weer dezelfde fouten…

Arrggghhhhh!!!

Mijn vraag is: hoe krijg ik mijn opstartpartitie weer in reine?

Een exern programma zoals

Diskwarrior 3 doet meetsal wonderen!!!

Suc6
Koen76

Tja, zeer irritant... Zie [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2383&highlight=installatie+schoon]hier[/url] eens...

Ik ben met een artikel voor Tips en truuks bezig, misschien lukt het me deze week af te krijgen. Daarin komt jouw probleem aan de orde… :roll:

Overigens onderhoudt Mac OS X niet automatisch zichzelf… Je daily, weekly en monthly crons worden 's nachts uitgevoerd, maar als je Mac niet aanstaat… heb je daar een progje voor nodig of de terminal. De permissies herstellen, ook daar heb je een progje voor nodig. En voor jouw probleem heb je een zwaarder programma nodig. Je kunt ook iets van fschk y- ofzoiets gebruiken, maar misschien kan iemand anders je daar meer over vertellen… :expressionless:

[quote:52546f475c="JeePee"]Tja, zeer irritant... Zie [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2383&highlight=installatie+schoon]hier[/url] eens...

Ik ben met een artikel voor Tips en truuks bezig, misschien lukt het me deze week af te krijgen. Daarin komt jouw probleem aan de orde… :roll:
[/quote:52546f475c]

Dus je draait ook je systeem partitie vol fouten?
Hoelang blijft dit nog goed gaan ga je jezelf afvragen…

Nou, met mazzel een hele poos, maar je zult steeds meer gekke foutjes krijgen en ooit mogelijk een irritante grote fout...

Gelukkig lossen DiskWarrior, Drive 10 en TechTool Pro 4 en wellicht ook DiskGuardian de problemen op. Norton noem ik expres niet, aangezien die op dit ogenblik niet zo betrouwbaar is… :roll:

[quote:fbcba3c38c="JeePee"]... Je kunt ook iets van fschk y- ofzoiets gebruiken, maar misschien kan iemand anders je daar meer over vertellen... :|[/quote:fbcba3c38c]Herstart in single-user met Command+S je krijgt heel even een grijs scherm en dan verder een zwart consolevenster laat de hele rimram voorbijgaan typ [color=green:fbcba3c38c]fsck -y[/color:fbcba3c38c] om de UNIX-schijfcontrole te starten als resultaat krijg je indien de schijf in orde is: [color=green:fbcba3c38c]Disk appears to be OK[/color:fbcba3c38c] is er wat hersteld dan zie je [color=green:fbcba3c38c]Files have been modified[/color:fbcba3c38c] in dit geval typ je opnieuw [color=green:fbcba3c38c]fsck -y[/color:fbcba3c38c] herhaal dit tot de melding [color=green:fbcba3c38c]Disk appears to be OK[/color:fbcba3c38c] verschijnt nu pas typ je [color=green:fbcba3c38c]reboot[/color:fbcba3c38c]

Een tweede mogelijkheid is in veilige modus herstarten met Shift+Command
zo worden alle niet-Apple extensies (.kext) uitgeschakeld
en worden files gecontroleerd die fsck -y overslaat
hierna doe je een gewone herstart

[quote:cfdd43d3e5="michelvdb"] .... typ [color=green:cfdd43d3e5]fsck -y[/color:cfdd43d3e5] om de UNIX-schijfcontrole te starten als resultaat krijg je indien de schijf in orde is: [color=green:cfdd43d3e5]Disk appears to be OK[/color:cfdd43d3e5] is er wat hersteld dan zie je [color=green:cfdd43d3e5]Files have been modified[/color:cfdd43d3e5] in dit geval typ je opnieuw [color=green:cfdd43d3e5]fsck -y[/color:cfdd43d3e5] herhaal dit tot de melding [color=green:cfdd43d3e5]Disk appears to be OK[/color:cfdd43d3e5] verschijnt nu pas typ je [color=green:cfdd43d3e5]reboot[/color:cfdd43d3e5] [/quote:cfdd43d3e5]

Heb het geprobeerd. Doet volgens mij in principe wat Disk Utility doet?

Maar goed krijg wederom dezelfde foutmeldingen:

Checking catalog file: missing thread record (id=69452)

Checing catalog hierarchy: invalid volume file count

Checing volume information: invalid volume file count

je ziet het, ik krijg het niet gerepareerd ondanks herhaalde acties. Word er een beetje moedeloos van…

Tja, het lijkt me toch dat je een zwaarder programma nodig hebt, denk aan DiskWarrior 3 (eerste keus!), Drive 10 en binnenkort TechTool Pro 4. Of DiskGuardian (newbie en vrij onbekend) of Norton (helemaal op eigen risico).

Probeer de eerste eens! :roll:

[quote:5be1b3887b="JeePee"]Tja, het lijkt me toch dat je een zwaarder programma nodig hebt, denk aan DiskWarrior 3 (eerste keus!), Drive 10 en binnenkort TechTool Pro 4. Of DiskGuardian (newbie en vrij onbekend) of Norton (helemaal op eigen risico). [/quote:5be1b3887b]

Ja denk dat de directory structuur helemaal verne*kt is.
Hoe DAt weer kan gebeuren terwijl je de hele zaak geformteerd en vers geinstalleerd hebtis me een raadsel…

[quote:23bd365c50="bassbug"]Ja denk dat de directory structuur helemaal verne*kt is. Hoe DAt weer kan gebeuren terwijl je de hele zaak geformteerd en vers geinstalleerd hebtis me een raadsel...[/quote:23bd365c50]

Tja, het is me geen raadsel, maar het zou niet moeten kunnen… Probeer DiskWarrior en zet daarna je probleem en ervaringen in deze thread. Dit is voor iedereen interessant en goed om te weten, zodat je deze problemen wellicht kunt voorkomen… :roll:

[quote:b2f76cafd0="JeePee"]Tja, het is me geen raadsel, maar het zou niet moeten kunnen... Probeer DiskWarrior en zet daarna je probleem en ervaringen in [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=9037]deze thread[/url]. Dit is voor iedereen interessant en goed om te weten, zodat je deze problemen wellicht kunt voorkomen... :roll:[/quote:b2f76cafd0]

Yep, heb Diskwarrior op losgelaten en de hele zaak is schoongeveegd: directory is opnieuw aangemaakt

Alles is nu koek en ei
Maar ik ben nog steeds ‘boos’ dat het systeem corrupt uit een verse installatie komt!!!

Wil je je ervaring in [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=9037]dit draadje[/url] zetten? Iedereen met ervaringen op het gebied van het oplossen van problemen, (eventueel) met reparatieprogramma's kan daar zijn of haar verhaal kwijt. Ik maak daar dan een lijst van, waar iedereen naar kan verwijzen, wanneer iemand een probleem heeft. Wanneer iemand dan zijn of haar probleem daarin ziet staan mèt oplossing.... dan is iedereen gelukkig. 8)

Probeer dus helder aan te geven welk probleem er precies was, wat zag je etc. en welk programma of welke handeling de oplossing bracht. Succes en alvast bedankt namens iedereen die het in de toekomst nodig heeft! :roll:

Hoe is het afgelopen met je problemen. Zijn die inmiddels opgelost met behulp van Diskwarrior ?

Om bassbugs woorden te herhalen...

[quote:4e073c3a75=“bassbug”]Yep, heb Diskwarrior op losgelaten en de hele zaak is schoongeveegd: directory is opnieuw aangemaakt

Alles is nu koek en ei[/quote:4e073c3a75]

Let wel op, want het is nog niet vertrouwd om DiskWarrior en andere reparatieprogramma’s te gebruiken op Panther. Panther is een nieuw systeem en daardoor kan het zijn dat sommige programma’s een update nodig hebben!

[quote:b75d5cc772="JeePee"]Let wel op, want het is nog niet vertrouwd om DiskWarrior en andere reparatieprogramma's te gebruiken op Panther. Panther is een nieuw systeem en daardoor kan het zijn dat sommige programma's een update nodig hebben![/quote:b75d5cc772]

Naar mijn weten doet DiskWarrior weinig met je systeem, maar praat rechtstreeks met je hardware (hardeschijf). Het zal naar mijn mening dus uit maken of je deze in Panther of Jaguar draait.

Niet uitmaken of wel uitmaken? Ik snap je zin niet helemaal Adriaan...

In de manual van DiskWarrior 3 staat het volgende:

[quote:2c2e45625f]The directory has two components, the data and the structure. The directory data is the information the directory contains, such as the numbers, names, locations, and sizes of files and folders saved on the disk. The directory structure is the organization of this data in the directory. The Mac OS uses the structure to quickly access the data and thus find out where in the directory the data is located.[/quote:2c2e45625f]

Als er m.b.t. de directory tussen Jaguar en Panther geen verschil zit, dan zou het geen problemen hoeven op te leveren. Maar waarschijnlijk is er wel iets veranderd (maar wat…), aangezien er verdacht veel berichten over DiskWarrior in combinatie met Panther zijn verschenen op MacFixitForums…

Ik heb inmiddels van Micromat vernomen dat er tot nog toe geen problemen zijn met Drive 10 1.1.4 en dat deze dus prima met Panther overweg kan. :smiley:

En ik zag het volgende op de site van Alsoft:

[quote:2c2e45625f]DiskWarrior 3.0 and Mac OS X v. 10.3

DiskWarrior 3.0 will not run while started up under Mac OS X v. 10.3 (Panther). DiskWarrior 3.0 can be used to safely rebuild the directory of a disk (including a disk with file journaling and/or FileVault enabled) with Mac OS X v. 10.3 by starting up from your current DiskWarrior 3.0 CD. An update allowing DiskWarrior to run while started from Mac OS X v. 10.3 is forthcoming; we currently estimate that the update will be available in mid-November. This update will be able to start up all machines available at the time of its release, including PowerMac G5 machines, PowerBook models updated September 2003, eMac models updated October 2003, and the iBook G4.[/quote:2c2e45625f]

Dus volgens Alsoft werkt DiskWarrior wel… maar maken ze een update om op te kunnen starten onder Panther en om met alle nieuwe modellen te kunnen werken.

Alsoft heeft zojuist per email bevestigd, dat DiskWarrior 3 goed met Panther overweg kan en dus veilig is. :D

En, zojuist heb ik de stoute schoenen aangedaan en mijn iMac 17" G4 800 Mhz draaiend onder Panther met DiskWarrior 3 onder handen genomen en tot zover geen problemen! Hij loopt als een trein! 8)