Versie 6.1 QuarkXpress laat letters lelijk/rafelig zien.

Hoi,

Ik werk sinds een paar dagen met quark 6.1 en wat mij opvalt is dat ik de tekst nogal rafelig vind. Als ik 200% ben ingezoomd dan ziet het er strak uit, maar alles lager dan een percentage van 200% ziet er lelijk uit. Ik heb al gekeken bij de voorkeuren, maar kan eigelijk niks vinden dat ik aan of uit kan zetten dat me zou kunnen helpen.

iemand een suggestie?

bedankt, Frans

Is dat niet standaard in quark. Hij laat toch gewoon een soort grove bitmap zien. Dat maakt het allemaal wat sneller Maar als je exporteert naar bv eps en je opent het bestand in adobe dan zie je echt alles wel heel mooi en strak. Ik ben ook geen quark wonder maar ik dacht dat dat het was

zou kunnen maar ik meen me te herinneren dat ik daar geen last van had in versie 4 en 5 of in ieder geval aanzienlijk minder.

Werk je met een Flatscreen of een CRT scherm? Op mijn Cinema display ziet text (kleine corpsen) er ook belabbert uit. Ik ga er van uit dat het temaken heeft met beeldscharm afronding.

22 inch lacie CRT, had op dezelfde monitor een week geleden nog versie 5 draaien en dat zag er gewoon goed uit, nu met 6 onder 10 ziet het er niet uit....

[quote:f3304b92ad="frans de reijdt"]zou kunnen maar ik meen me te herinneren dat ik daar geen last van had in versie 4 en 5 of in ieder geval aanzienlijk minder.[/quote:f3304b92ad]

In Quark 4 & 5 zat je waarschijnlijk nog onder OS 9 te draaien. Daar zorgde de ATM extensie voor anti-aliasing (font smoothing) waardoor je mooie letters kreeg te zien. Het was mij ook al opgevallen dat onder OS X Quark niet meedeed met de ingebouwde anti-aliasing van Aqua.
Ik vind het echter niet eens meer de moeite om precies uit te zoeken waar het aan ligt, wil zo snel mogelijk helemaal over op InDesign, dus zie Xpress nog maar even als een noodzakelijk kwaad. 8)
Maar kan me voorstellen dat je er last van hebt. Misschien is er een slimme Xtensionbouwer die het al voor je opgelost heeft (kun je lekker wéér dokken). :money:

quark is nu ook even een tussenoplossing, InDesign moet ook mijn toekomst gaan worden, ben alleen bang dat dat ivm tijd nog wel even op zich gaat laten wachten. Ik mis ATM trouwens behoorlijk, suitcase werkt maar bij lange na niet zo fijn als ATM en ATR. Voor bijvoorbeeld photoshop kan ik geen fonts automatisch activeren.

Ben wat dat betreft ook zwaar teleurgesteld in Adobe, voor Illustrator en InDesign krijgen ze het wel voor elkaar. Was een kleine moeite geweest om het ook effe in Photoshop in te bouwen.

Hee, er moet wat overblijven voor de updates... :lol: :money:

@ Frans, ik heb dit net even zelf gecontroleerd, een tekst gemaak in quark 6, corps 20-15-10 en ingezoomd op 200-150-100% ziet er gaaf uit zonder meer, heb er zelfs screenshotjes van genomen maar die uploaden zal me waarschijnlijk niet lukken...

ik ze momenteel wel staan op mn webspace ik zoek even uit hoe ik die hier kan plaatsen!

het ligt er bij mij een beetje aan, voornamelijk kleine tekst ziet er niet uit soms zelfs niet op 150 of 100%

Ik ben benieuwd naar je schermafbeeldingen

ok, de pdf' n met de verschillende screenshotjes staan op onderstaande link:

http://web.macosx.nl/~servirfrais/

dat ziet er best strak uit, ik snap er niks van, mij mij zeker op 100% ziet het er vaak niet uit.

de mijne op [b:5e9f53ff53]100%[/b:5e9f53ff53]

en [b:5e9f53ff53]150%[/b:5e9f53ff53]

als ik eerlijk moet zijn vind ik dit nu ook niet rafelig hoor, het ligt misschien aan het gebruikte lettertype wat een soort van optische illusie veroorzaakt...?

@ Frans & Servir frais Ik denk dat het vooral te maken heeft met het lettertype dat jullie gebruiken. De screenshots van servir zien er alleen beter uit omdat het lettertype specifiek geschikt is om gepixeld weergegeven te worden. Ook bij hem wordt geen anti-aliasing toegepast (dan zou je grijze overgangsgebieden zien aan de randen van de letters zodat ze gladder lijken) het font is alleen beter geschikt voor het beeldscherm. Het lettertype van Frans is een lettertype dat niet voor het beeldscherm is geoptimaliseerd en moet daardoor bij verkleining aanzienlijk aangetast weergegeven worden. Ik heb een stukje Helvetica (geoptimaliseerd voor drukwerk) en een stkje Arial (speciaal voor beeldschermweergave) in corps 10 op 100% op dit adres

http://www.xs4all.nl/~morph/arial-helvetica.jpg

gezet zodat je het verschil kunt zien. Bovenaan staat Helv (let op de vreselijke spatiëring) onderaan Arial.

is er dan nog iets dat ik zelf zou kunnen veranderen, behalve een andere letter gebruiken? Dat optimaliseren bijvoorbeeld, is dat iets dat je zelf kunt doen? En hoe weet je welke fonts dan beter geschikt zijn dan andere?

De meeste lettertypes worden ontworpen voor drukwerk. Bij het ontwerp wordt geen rekening gehouden met weergave in pixels, dus dat kan voor problemen zorgen bij het weergeven op een beeldscherm (als een stok van een letter in corps 8 bijvoorbeeld één pixel breed is en in corps 12 twee pixels, zal het scherm bij corps 10 moeten kiezen tussen één of twee pixels en dus altijd afwijken). Anti-aliassing zorgt ervoor dat de pixels aan de randen van de letters verschillende grijswaarden krijgen zodat de letters er op een beeldscherm gladder uitzien (de stok uit het voorbeeld hierboven zal dan bestaan uit een rij zwarte en een rij grijze pixels vaardoor het lijkt alsof hij anderhalve pixel breed is). Maar soms is anti-aliassing niet mogelijk (bijvoorbeeld in sommige Flashbestanden of door de tekortkomingen van de firma Quark). Daarom worden er ook speciale 'beeldschermletters' ontworpen die in elk corps altijd precies op het pixelraster van je scherm vallen en dus nooit rafelig worden. Het optimaliseren van een font is dus niet iets wat je zelf kunt doen. De meeste fonts zijn specifiek voor drukwerk ontworpen, maar fonts die bijvoorbeeld bij M$ Office zitten zijn vaak speciaal voor beeldschermweergave gemaakt. Echte pixelfonts voor Flash sites vind je op http://miniml.com/fonts/ Het komt er dus op neer dat je voor een beter weergave in Xpress aangewezen bent op een Xtension die zorgt voor anti-aliassing. In InDesign heb je het probleem natuurlijk niet, Adobe laat weer eens zien hoe het ook kan :wink:

:sealed:

Op de kans af dat het al gezegd is (ik heb niet al die lange posten doorgelezen) Quark is vergeten QuartzExtreme die voor de antialiasing zorgt in te bouwen. Of ze mochten het niet: Quartz Extreme is PDF-based... Dus tekst in Quark ziet er minder uit dan in dat andere opmaakpakket eh.. Word.

[quote:8e99d7e8ee="Morph"]Ben wat dat betreft ook zwaar teleurgesteld in Adobe, voor Illustrator en InDesign krijgen ze het wel voor elkaar. Was een kleine moeite geweest om het ook effe in Photoshop in te bouwen.[/quote:8e99d7e8ee] Waar ben je in teleurgesteld?? Fontactivation? Dat doet een Adobe-pakket niet helemaal vanzelf. Daarvoor heb je een plugin nodig. Van Extensis misschien, maar beter die van Insider :)