Versie/ naam van de terminal

Leden, er staat me iets van bij dat de terminal was veranderd in Panther. Wie kan me vertellen wat de nieuwe naam is? Wat zijn de wezenlijke verschillen? Kan iemand me naar een plek sturen met veel screenshots? Ik wil weten hoe de "format" van de beginregel is

ofzo?

Dank

Er is helemaal niks essentieels veranderd in de terminal. Alleen draait hij nu standaard BASH

Het ding heet nog steeds terminal, alles ziet er het zelfde uit en werkt hetzelfde.

[quote:74a98131af="Rezpack"]Ik wil weten hoe de "format" van de beginregel is

ofzo?[/quote:74a98131af]

<machine naam>:~<korte naam>$

Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik had een keer mijn DNS settings verkeerd staan en toen werd <machine naam> vervangen door iets totaal anders.

Ik heb bij mijn schone installatie van Panther:

Users-Computer:~ shortname$

Maar bij mijn gestapeld geupdate Panther (ooit met 10.1) begonnen:

[User’s-Computer]:-/shortname% ofzo

Is dit grappig bedoeld ofzo?
Is dit een verschil tussen Bash en Tsch(of hoe heet die oude ook alweer?)

Nee, $ of % ligt inderdaad aan het type terminal dat je draait. Bash heeft een $

Net zoals bij iedere Unox kun je ook voor je shell via Terminal aanpassen wat je bij de prompt van je commandoregel ziet. Zoek op het internet naar een willekeurige uitleg erover, pas het aan in het voorkeurenbestand van je thuismap en de volgende keer dat je een verse shell start is het anders.

Je kunt machinenamen, gebruikersnamen, paden, enz. allemaal erin proppen als je wilt. Dat met die paden is vooral ‘leuk’ als je diep in de filestructuur zit… :evil: 8)