vertraagde werking iMac

Ik heb een Imac -ML-10.8.2 - 27 inch - 3.06 GHz Intel Core 2 Duo
12 GB 1067 MHz DDR3.

Ik werk met de volgende programma´s dagelijks Photoshop CS5 - Lightroom 4.1 - Photomatix Pro 4.2.4 en heb deze programma´s gelijktijdig in gebruik. Nu gebeurt het regelmatig dat de iMac erg traag wordt. Hij reageert dan niet op commando´s van het toetsenbord ed.
Na een tijdje wordt ik dat zat en start het systeem weer opnieuw op. Dan gaat het weer een tijdje goed, en prompt begint ie na een tijd weer traag te werken.
Hetzelfde doet ie met Final cut X, heb de laatste versie... Wat ik wel doe als ik FCP gebruik, dan zet ik alle programma´s welke ik niet gebruik uit. Dus gebruik ik alleen FCPX. Alles werkt traag.. De bestanden importeer ik speciaal als proxi, zodat ik snel de beelden kan verwerken.
Op een bepaald moment gaat het regenboogwieltje draaien en dan duurt het even voor ie weer verder gaat. ook na een nieuwe opstart gaat het weer een tijdje goed, maar daarna weer hetzelfde.

Is hier oplossing voor????

Graag jullie ervaringen....

Dat wil ik ook graag weten.

Ik heb het zelfde probleem als Hermanh. Alleen bij het programma Keynote.

Hoi Hansman,
Zitten wij met z´n 2en in het schuitje?
Of zullen er meer mensen met dit euvel te kampen hebben?

Ik heb ook klachten van dien aard bij grafische klusjes, omdat na opstarten er tijdelijk meer geheugen beschikbaar is gaat het een tijdje goed.
Een app als free memory kan wat soelaas bieden als je geen extra geheugen geplaatst hebt.

Er zijn iMacs met defecte schijven in omloop:
http://www.apple.com/nl/support/imac-harddrive/

Kan dat het zijn?

Ik krijg een strandbal-cursor als mijn externe harddisk in slaap is gevallen en weer wakker wordt.

had ik ook. ik heb mijn ram geheugen uitgebreid van 4 naar 16 GB en geen klachten meer

Kijk eens in de terminal of er een problemen gerapporteerd worden. MacKeeper geïnstalleerd? Weg ermee!

Met 12 GB aan boord heb je vast geen geheugen probleem.
Al gekeken in activiteitenweergave (in je hulpprogramma map) of er een proces is dat veel %CPU vraagt? Selecteer 'alle processen' en sorteer op %CPU. Als je een proces ziet met veel CPU verbruik (zeg meer dan 50%) dan kan dat de oorzaak zijn.

Om zeker te zijn dat je genoeg geheugen hebt moet je in activiteitenweergave op de geheugen tab klikken en kijken wat er bij page-ins en outs staat. Zolang de page-ins beduidend hoger zijn dan de outs is er wat dat betreft niets aan de hand, maar naderen ze elkaar (of worden de outs zelfs groter) dan kom je RAM te kort.