vertraging openen 1e map na opstarten

sinds gisteren pas merk ik dat de de finder na het opstarten een vertraging heeft van bijna 1 minuut bij het openen van de allereerste map. Maakt niet uit of dit de HD is of een gekoppelde firewire schijf. Erg vervelend allemaal. Heb privileges al hersteld, System Optimizer en zelfs Disk Warrior gedraaid, maar alles tot nu toe zonder reslutaat. Nadat de eerste keer een map is geopend werkt alles weer even snel en zonder problemen... het is echt een opstartprobleem. (G4-1Gig DP met 1,5G Ram, systeem 10.3.3).

Als je inlogt als een andere gebruiker, doet het probleem zich dan ook voor?

er is maar 1 gebruiker en wil (vvorlopig ) liever geen adere gebruiker toevoegen... kan wel als root proberen

Als root inlogen...Hmmm, kweenie of dat meehelpt met troubleshooten. Waarom zou je geen tweede gebruiker aanmaken, het kost niks, je hoeft er niets van te merken en het is wel een goede mogelijkheid om problemen te lokaliseren. Elke gebruiker krijgt namelijk een maagdelijk systeem (thuismap), dus als een bepaald probleem zich bij een andere gebruiker niet voordoet, zit het (in principe) fout in je eigen home-folder, bv voorkeuren, of conflicterende derde-partij-software. Doet anderzijds het probleem zich ook direct bij de andere gebruiker voor, dan zit het dieper in het systeem, en moet je in een andere richting zoeken; maar zo kom je in ieder geval op weg naar een eventuele oplossing! Verder is een tweede (of derde, etc) ook makkelijk om die in de Engelse taal te zetten (of Nederlands, als je in het Engels werkt), zo kun je altijd snel "meedoen" aan probleemoplossende suggesties, onafhankelijk of je een Engels/Ned. boek/website/forum aan het lezen bent. Perfect, die mogelijkheid. (Zet dan wel ff 'Activeer snelle gebruikersoverschakeling' aan in Systeemvoorkeuren->Accounts->Inlogopties, helemaal handig! Daar kun je de Mac ook laten inloggen als je standaard account, dan zie je die andere accounts niet voorbij komen bij 't opstarten.)

2e gebruiker werkte wel normaal... dus verder gezocht en in de voorkeurenmap de meest recent aangepaste bestanden tijdelijk verwijderd.... nu bleek na een stuk of 10x inloggen dat het bestand "com.apple.sidebarlists.plist" de oorzaak was... ik had een paar dagen eerder de aflevermap van nu niet aangekopplede powerbook erbij gezet! zucht....

Hiermee is het probleem dus opgelost, begrijp ik? Mooi; goed hè, zo'n tweede gebruiker... :D

[quote:b25a6993c2="Oppie"]Hiermee is het probleem dus opgelost, begrijp ik? Mooi; goed hè, zo'n tweede gebruiker... [/quote:b25a6993c2]

Zohe, dat wist ik niet. Niet dat ik het vaak gebruiken zal, maar is wel een guitige optie. Dank voor deze kennis.

dank