Vervang kleuren in foto's

Onder OS9 gebruikte ik LinoColor6 van Heidelberg om kleuren te wijzigen in foto's. In dit programma kun je zeer nauwkeurig kleuren wijzigen. Ook met een photoshop-plugin "Chromatica" kon je zeer nauwkeurig de kleur selecteren en wijzigen. Photoshop kent helaas geen vergelijkbare werkwijze. Weet iemand vergelijkbare programma's of plugins werkend onder OSX?

Sjef

Kun je iets nauwkeuriger omschrijven wat je bedoelt met kleuren wijzigen?

Werkte je in LinoColor met RGB of LAB bestanden?

In LinoColor werkte ik met LAB kleuren, Met een pipet selecteerde je de kleur en in een dialoogvenster vulde je een ander LAB kleur in. Op die manier kon je bv een rode auto direct in bv een groene kleur veranderen zonder de overige kleuren te beinvloeden. Ik weet dat dit ook mogelijk is in Photoshop alleen dat regel je met een schuifregelaar, terwijl je in LinoColor een kleurnummer invult.

In LinoColor was dat idd vrij makkelijk (en vloeiend) te doen.

Werk je in photoshop ook in LAB?

In photoshop kan je het doen via image>adjustments>replace color.
Je werkt dan inderdaad met een schijfregelaar.

Wat eventueel ook kan werken is in verschillende kleurkanalen te editten. Als je dan twee lagen aanmaakt, bv de originele kleurenlaag boven en geedit-te onder en vervolgens de orinele wist op de het onderwerp dat verkleurt moet zijn kun je er ook komen.

Laat even weten als je een goede oplossing hebt :wink:

wat ook vrij goed werkt is image>adjust>selective color (in PS CS)

Hey

InOS-x kun je dat doen met de PS plug : CoCo

werkt goed kun je meteen vervangen door pantone kleuren.

greetzz

CoCo is inderdaad een hele vooruitgang, maar in Linocolor maakte je sneller en nauwkeuriger de benodigde maskers en werd ook alleen de kleur gewijzigd. Ik kreeg de indruk bij CoCo dat ook het contrast veranderde, namelijk in de schaduwpartijen met veel zwart. Het zwart kreeg teveel van de gewijzigde kleur en raakt daardoor vervlakt. Als lithograaf ken ik CoCo nog van een aantal jaren terug als versie 1. Het was toen nog een nederlands produkt (Nederlof?) en bedoeld voor de lithograaf om kleurcorrecties digitaal te maken inplaats met roodbloedloog. Inmiddels is CoCo wat verder uitgebreid dus ga ik daar meer mee experimenteren. Maar weet iemand een prog. of plugin met een werkwijze zoals in Linocolor dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt allemaal!
Sjef

[quote:d039b33058="ateazz"]InOS-x kun je dat doen met de PS plug : CoCo[/quote:d039b33058] Heb je een linkje voor me? Ben wel benieuwd, en ik ken het niet, en kan het ook niet vinden met Google..

Hier kun CoCo vinden:

http://www.aurelon.com/

thnx sjefke, ik was ff eten.

[quote:01e050c1de="Sjefke"]Hier kun CoCo vinden: http://www.aurelon.com/[/quote:01e050c1de] Bedankt, ik heb het even bekeken, en heb de demo gedownload. Ga er eens mee spelen! De voorbeelden in de handleiding laten me al watertanden! Maar de prijs zorgt ervoor, dat ik het eerst goed wil proeven :?