vervangingsbatterij voor een 12" powerbook?

Ik heb een rev. A 12" bowerbook uit april 2003 en de batterij gaat tegenwoordig wel erg kort mee. Jammergenoeg kom ik niet in aanmerking voor een vervanging door Apple. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe. Heeft iemand daar ervaring mee? [url=http://www.macstuff.nl/product_info.php?products_id=820]Is dit wat?[/url]

Bij Apple zelf is hij iets goedkoper: [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/91509/wo/p46ykJRuf9RQ26n5w401o3UejiR/1.0.11.1.0.6.25.7.11.0.3]Apple Store link[/url]

Je kan ook eens bij een dealer binnenwandelen.

wellicht een rare vraag maar maak je de batterij altijd eerst "leeg" voordat je er weer stroom op zet ? Dat hij zegmaar vanzelf d'r mee stopt en hem dan nog een nachtje laat "slapen" ?

Ik heb volgens mij dezelfde accu en ik verwonderde me er laatst over dat hij met Tiger weer langer mee lijkt te gaan. Tegen de drie en half uur normaal gebruik.

[quote:bef9c6965b="kluivers"]wellicht een rare vraag maar maak je de batterij altijd eerst "leeg" voordat je er weer stroom op zet ? Dat hij zegmaar vanzelf d'r mee stopt en hem dan nog een nachtje laat "slapen" ?

Ik heb volgens mij dezelfde accu en ik verwonderde me er laatst over dat hij met Tiger weer langer mee lijkt te gaan. Tegen de drie en half uur normaal gebruik.[/quote:bef9c6965b]Ja. Ik zit er bijna iedere avond mee op de bank. In het begin kreeg ik de batterij niet eens helemaal leeg op een avond, maar nu zie ik de procenten batterijlading terugtellen. Na een kwartiertje of 3 à een uurtje valt hij in slaap. Leeg. Ik moet er ook nog wel eens een presentatie mee geven voor m’n werk en dan is dat te weinig. Versleten, is mijn conclusie.

Er schijnt een mogelijkheid te zijn om te zien hoeveel vol/leeg cycli de batterij heeft doorlopen, maar waar ook weer?

mm jammer. Wellicht is een nieuwe dan de beste oplossing. Kan die weer 2,5 jaar mee zullen we maar zeggen. Over die cycli, geen idee.

Middels Unix command: [b:bfaa5bce9d]ioreg[/b:bfaa5bce9d]

ioreg -l | more

ioreg -w 0 -l | grep Capacity

Uitvoer zal zoiets zijn als:

“IOBatteryInfo” = ( { “Capacity”=3971, “Amperage”=…

Kijk naar:
“Cycle Count” :: (the number of times the battery has gone through a discharge-charge cycle)

“The Cycle Count value shows what remains of your battery’s useful life. Studies indicate that PowerBook-style batteries have a useful life of between 300 and 500 cycles”.

[uit: MACWORLD July 2005]

Casablanca:~ mwe$ ioreg -w 0 -l | grep Capacity

| | |   "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=4345,"Amperage"=0,"Cycle Count"=7,"Current"=4338,"Voltage"=12570,"Flags"=838862341,"AbsoluteMaxCapacity"=4400})
| |   |   |     "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=4345,"Amperage"=0,"Cycle Count"=7,"Current"=4338,"Voltage"=12570,"Flags"=838862341,"AbsoluteMaxCapacity"=4400})</p>

| | | "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=2856,"Amperage"=0,"Cycle Count"=413,"Current"=2770,"Voltage"=12072,"Flags"=838860805,"AbsoluteMaxCapacity"=4200}) | | | | "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=2856,"Amperage"=0,"Cycle Count"=413,"Current"=2770,"Voltage"=12072,"Flags"=838860805,"AbsoluteMaxCapacity"=4200})

mm, dat is dus niet heel goed nieuws. of liever, helemaal geen goed nieuws zou je kunnen stellen. We wachten af…

grappig truucje trouwens

ik zie nou trouwens pas dat ik current op 2770 zit & max 4200 heb. En dat is raar want mijn % balkje geeft aan dat hij 97% vol is. En dat zou dus eigenlijk 64% moeten zijn.

dus toch nog maar de halve capaciteit over. Dat is dan wel redelijk ongemerkt gegaan. Dacht toch echt dat hij het nog wel een uurtje of 4 kon trekken. Eens gaan testen.

edit ??

de max capacity is 4400 en de “Capacity”=2856. Dat is wel een beetje raar. Software matig afgeschermt ?