Vervolg geruchten rond Beats

http://www.onemorething.nl/2014/05/3-redenen-om-te-twijfelen-aan-apple-koopt-beats-gerucht/

http://www.onemorething.nl/2014/05/3-redenen-om-beats-wel-te-kopen/

Als vervolg op bovenstaande topics dacht ik dit draadje even aan te maken. Iemand ergens nog iets gehoord of een artikel gelezen dat meer inzicht geeft in de overname?

En wat te denken van de prijs, verdient Apple werkelijk zoveel met muziekverkopen? En hoe zal Apple omgaan met de zogenaamde rapper-reputaties en bad boy geschiedenissen? Het lijkt haast uit een film, de mix tussen Apple en rap. Ik zie Tim al in discussie met Dr. Dre, heb toch het idee dat het dan om twee nogal verschillende werelden gaat.

Ik blijf het spannend vinden hoe een en ander zal gaan verlopen.

Dr. Dre heeft een miljoenenbedrijf (meerdere zelfs) en is behoorlijk gewend aan het sluiten van flinke deals in de “normale” zakenwereld. Beats is boven alles vooral een erg goed lopend bedrijf dat perfect de aansluiting met de markt weet te vinden. Zeker bij artiesten als hij is het beeld in de media een zorgvuldig geregisseerde illusie. Achter de schermen is het “all business”.

Die werelden verschillen dus niet zoveel van elkaar als je zou denken. Ik denk dat ze elkaar prima begrijpen.

@jf ik begrijp dat Dr. Dre een succesvolle zakenman is en dat zijn imago deels is opgebouwd, doch er ligt ook een deel waarheid in, een filmpje dat afgelopen vrijdag op youtube of facebook werd geplaatst is daar enigszins getuige van.

Het gaat toch echt wel een beetje om twee verschillende culturen. Ik zeg absoluut niet dat het niet samen kan en zal gaan, maar er zal oom veel werk zijn voor de marketingafdeling en ik ben ook benieuwd hoe het eraan toe zal gaan zodra de gemoederen wat onrustig worden tijdens een vergadering :smiley:

Uiteraard heeft Dr. Dre een imago. Hij is immers 1 van de grondleggers van de Gangsterrap en de muziek die hij met N.W.A. maakte was niet de meest lieve muziek nee. Maar de beste man is geen rapper. Dr. Dre is van oorsprong DJ en bij N.W.A. was hij de producer. Hij rapt wel, maar veel teksten schrijft hij niet zelf.
Ik ben een groot fan van de man en dat is om 2 redenen. Zijn muziek, en dan bedoel ik dus de muziek. En zijn oor voor talent. Snoop Dogg, Eminem en Kendrick Lamar zijn allen door hem ontdekt en grootgemaakt. Daarnaast is hij inmiddels gegroeid tot een zeer goede zakenman.

Dr. Dre schijnt nu ook de eerste miljardair te zijn. Ben benieuwd hoe lang dat nog duurt bij Jay Z overigens. Die vent heeft ook overal geld zitten.

Maar Dr. Dre is altijd al een erg rustige, zelfs verlegen, man geweest. En met hem kan je echt wel praten. En dat imago van gangster is, door de loop der jaren, ook behoorlijk afgezwakt.

En dat filmpje van afgelopen weekend, is gewoon een cultuursverschil. Niets meer en niets minder. Daarbij was er drank in het spel.

Ik begrijp wat je zegt betreffende de muziek. Ik dank je voor je verhelderende inzicht.

Maar ondertussen kan ik de teksten die hij toch zelf zingt, en ook de teksten van andere artiesten van zijn labels, niet rijmen met Apple. Hoe verlegen, bescheiden, etc. de man ook is, het zegt volgens mij toch ook iets over hem.

Maar goed, het zal allemaal wel loslopen, doch ik loop liever een middag over de heide dan een middag of avond met de heer Dr. Dre door te brengen. Hoe groot zijn muzikale gaven ook zijn. Maar ik zit dan ook niet in de zaken-wereld en bevind mij niet binnen de competitieve omgevingen waarbinnen Apple, Beats, platen-labels, etc. zich bevinden.

http://www.bndestem.nl/algemeen/multimedia/iovine-en-dr-dre-maken-opwachting-bij-wwdc-1.4357420

http://www.iphoneclub.nl/336275/jimmy-iovine-en-dr-dre-op-wwdc-aanwezig-als-apple-topmannen/

http://www.telegraaf.nl/digitaal/22619400/_Dr.Dre_wordt_Apple-topman.html

http://www.nu.nl/tech/3774171/beats-music-vele-malen-kleiner-dan-spotify.html

http://www.entertainmentbusiness.nl/nieuws/2014-W20/49000-individuele-abonnees-beats-music

Met de overname Beats komt ook Jimmy Iovine mee. In de jaren 80 was hij
vooral bekend als producer van grote bekende bands, en is in z’n huidige ‘rol’ een
van de machtigste en invloedrijkste figuren in de muziek industrie.
En zo zou Apple meer ‘leverage’ hebben in de muziek industrie en andere platenmaatschappijen.
Apple wil op het gebied van muziek/audio wat veranderingen introduceren
(HD audio, complete nieuwe iTunes, mogelijk een pro koptelefoon).
Ik denk dat Beats niet voor ‘koptelefoon of streaming service’ is aangekocht, maar voor de mensen
die meegekomen zijn en om het ‘muziek gedeelte’ nieuw ‘elan’ te geven…

Inderdaad: nieuw elan voor de muziek-tak van Apple, daar gaat het om.

Steve Jobs had veel bekendheid en invloed in de entertainment industrie, door zijn rol bij Pixar en later Disney, maar ook door zijn uitgesproken persoonlijkheid, celebrity status, en zijn manier van naar buiten dragen van zijn liefde voor muziek. Dat aspect van Jobs, dat ongetwijfeld in de begindagen van iTunes en de iPod heeft bijgedragen aan het creëren van het succes van deze tak van Apple, ontbreekt op dit moment bij het Apple management.

Aan de andere kant ben ik ook zeer benieuwd naar hoe de samenwerking na een overname vorm gaat krijgen. Het zal zeker interessant zijn om dit te gaan volgen.

Welnu, het nieuwtje lijkt oud nieuws te zijn geworden in de media. Zal het überhaupt nog doorgaan? Of heeft Apple een media-stilte afgedwongen naar aanleiding van enkele uitspraken en filmpjes die toch grensden aan opschepperij en niet echt chique gedrag waar Apple mee geassocieerd wenst te worden, wellicht :wink:

Of gaat er nu zo, of nadat de beurzen zijn gesloten, toch een mededeling komen? Of bewaren ze het voor de WWDC?

Het laatste gerucht is dat ze het op WWDC officieel bekend gaan maken. Maar volgens mij zou het net zo goed daarvoor of daarna een persbericht kunnen worden. Volgens mij is het niet ongebruikelijk dat er wat tijd overheen gaat tussen dat het besluit tot overname is genomen en dat de advocaten alles hebben doorgelicht en er een handtekening wordt gezet. Normaal gesproken brengt Apple niet eens een persbericht naar buiten bij een overname, maar het lijkt me dat ze dat in dit geval, gezien de grootte en bekendheid van Beats, en gezien de geruchten, wel zullen doen.

Indien voor de WWDC de aankoop officieel wordt, dan wordt niet gewacht tot de WWDC.
Beurs genoteerde bedrijven zijn namelijk verplicht om op dezelfde dag een officiële publicatie
te maken over zo’n aankoop.

Apple had geluidskwaliteit toch hoog in het vaandel staan?
Nu kun je beargumenteren dat bij een bedrijf dat het afgelopen decennium (mede) groot is geworden door de verkoop van MP3/AAC bestanden de premisse van kwaliteit al gelijk onderuit gehaald wordt.
Maar de mindere audio kwaliteit van MP3 tegenover de superieure CD is voor mij alleen hoorbaar bij een bitrate lager dan 160 kb/ps, dus deze discussie is voor mij niet relevant.
De bron en versterking zijn voor mij ook van weinig belang, ervaring heeft mij geleerd dat verschillen in weergave tussen een goedkope cd-speler en dure (geldt ook voor versterkers) te verwaarlozen zijn. Ik ben nog nooit voor een ‘blind test’ geslaagd.

Hoofdtelefoons en speakers daarentegen bepalen wel de karakteristiek van het geluid.
En laat nu net de Beats hoofdtelefoons een bedenkelijke geluidskwaliteit bezitten.
Tuurlijk geluidskwaliteit is subjectief, maar je kunt stellen dat een min of meer neutrale weergave van de bron toch het uitgangspunt moet zijn, je wilt horen hoe de artiest en producer het ‘bedoeld’ hebben.
Nu is dit streven onmogelijk, want je hebt met meerdere factoren te maken, de kamerakoestiek (bij speakers) bijvoorbeeld, maar met name het gehoor van de luisteraar zelf. Niet iedereen hoort het geluid dat een koptelefoon weergeeft hetzelfde. Maar genoeg hierover.

Waarom is het geluid van The Beats dan zo bedenkelijk? Omdat niet een neutrale weergave als uitgangspunt is gekozen, maar een gepimpt geluid dat onnatuurlijk klinkt en definitie mist.
Dit is niet zomaar een subjectieve mening, maar een consensus die leeft onder audiofielen en liefhebbers van hoofdtelefoons.
Ook deze mensen hebben zo hun voorkeuren, en verkiezen echt niet allemaal dezelfde dure high-end koptelefoon, maar ze zijn het over The Beats wel eens: Overpriced crap.

Ik snap er niets van.
Zou voor n bedrijf als apple toch niet heel moeilijk moeten zijn om met een goed alternatief voor Spotify te komen ?

Vindt dat ze maar slecht bezig zijn de laatste tijd…

Beats is echt overpriced meuk, bij apple heb je iig nog het idee dat je kwaliteit hebt, en dat is ook wel zo.
Kijk naar de Mac Pro of de Macbooks, niemand doet ze dat na…

Ja, die oortelefoontjes van Apple bijvoorbeeld, zijn inderdaad top-notch voor het geld. :wink:

[quote=arnout url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vervolg-geruchten-rond-beats/#post-2685140 time=1400259311]…En laat nu net de Beats hoofdtelefoons een bedenkelijke geluidskwaliteit bezitten. … … je kunt stellen dat een min of meer neutrale weergave van de bron toch het uitgangspunt moet zijn, je wilt horen hoe de artiest en producer het ‘bedoeld’ hebben…[/quote]En laat net dit uitgangspunt het hele bestaansrecht van Beats Electronics zijn. Exact daarom is het bedrijf opgericht.

Of ze daarin geslaagd zijn mag je over discussiëren.

[quote=arnout url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vervolg-geruchten-rond-beats/#post-2685140 time=1400259311]Waarom is het geluid van The Beats dan zo bedenkelijk? Omdat niet een neutrale weergave als uitgangspunt is gekozen, maar een gepimpt geluid dat onnatuurlijk klinkt en definitie mist.
Dit is niet zomaar een subjectieve mening, maar een consensus die leeft onder audiofielen en liefhebbers van hoofdtelefoons.[/quote]
Audiofielen hebben de neiging om elkaar na te praten. Als je teveel afwijkt van de mening van audiofielen dan ben je per definitie geen audiofiel. Nogal logisch dat deze club dus nogal snel tot consensus komt.

Liefhebbers van hoofdtelefoons daarentegen heb je in alle soorten en maten. Er zijn blijkbaar genoeg liefhebbers van Beats hoofdtelefoons om het een bedrijf van een paar miljard dollar te maken.

Een van de redenen waarom zo snel een 'consensus ’ over beats koptelefoons heeft bereikt, is het oude adagium
‘meten is weten’. Aan koptelefoons kun je allerlei objectieve eigenschappen meten en de resultaten van die metingen
(en de interpretatie daarvan) is bij Beats koptelefoons de conclusie te trekken dat het bagger koptelefoons zijn die
niet een in staat zijn om het gehele geluidsspectrum goed weer te geven. Het is niet een kwestie dat ‘audiophiles’
zomaar jaloers zijn op dit gedrocht, voor de prijs die het verkocht wordt is het veel te duur en maakt het niks waar.

Wil je een echte goeie koptelefoon horen, of vergelijken. zet maar eens een NAD HP50 op en ga eens luisteren

Oja, Philips sound engineers wordt geleerd om op dezelfde manier te luisteren.
Philips heeft hiervoor het interne opleidingsprogramma ‘golden ears’ bedacht, mbv een koptelefoon
wordt je geleerd om op dezelfde manier te luisteren, maar er wordt ook geleerd hoe
je fouten in een opname en weergave kunt herkennen.
Het programma is gratis en iedereen kan meedoen…

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

Allemaal leuk en aardig, maar er bestaat blijkbaar ook een groep liefhebbers van hoofdtelefoons voor wie die meetbare betrouwbaarheid van de geluidsreproductie niet zo van belang is, en die geen interesse heeft in een opleidingsprogramma om met behulp van een koptelefoon op de juiste manier te luisteren. Ik zeg niet dat ik zelf bij die groep thuishoor, maar wie het bestaan van die groep niet wil proberen te begrijpen zal natuurlijk ook het succes en de waarde van Beats nooit kunnen begrijpen.

Voor de meeste mensen gaat het luisteren naar muziek meer over gevoel dan over meten en weten.

En ondertussen gaat het nog minimaal tot volgende week duren, als je de laatste berichten mag geloven.

En er gaat een gerucht over een ex-medewerker, de man van wie Beats een streaming-dienst overnam die als basis diende voor hun eigen dienst. Deze beweert 2,5 % van de aandelen te krijgen als het bedrijf (Beats) meer dan 500 mln waard zou worden, maar hij werd voortijdig ontslagen. Hij zegt dat de reden voor het ontslag is om aan deze verplichting te ontkomen. Vraag blijft dan wel waarom hij niet eerder aan de bel heeft getrokken toen Carlyle het bedrijf al op 1 miljard schatte een maand of 8 geleden.

[quote=Nora Nora url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vervolg-geruchten-rond-beats/#post-2685654 time=1400512863]Vraag blijft dan wel waarom hij niet eerder aan de bel heeft getrokken toen Carlyle het bedrijf al op 1 miljard schatte een maand of 8 geleden.[/quote]Een schatting van je belangrijkste aandeelhouder heeft weinig waarde, pas als er een beursnotering of overnamebod is kun je er echt een geldbedrag op plakken.

Maar wanneer Carlyle voor 50% 500 mln neertelt, dan weet je toch wel dat je bedrijf meer dan dat waard is, toch?