Vervolgopleiding na MBO

Beste OMT'ers,

Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd op het SintLucas(Boxtel) als grafisch vormgever. Tijdens mijn opleiding ben ik naast de grafische vormgeving ook veel in aanmerking gekomen met het bedenken van concepten/ campagnes en het verkopen/ presenteren van mijn werk. Tevens heb ik 2 keer een half jaar stage gelopen, waar ik naar mijn mening ontzettend veel van heb geleerd. Uiteindelijk heb ik besloten om verder te studeren aan het HBO. De kunstacademie viel af, omdat ik de 'commerciële' kant van het vak leuker vindt en dit mij ook werd aangeraden tijdens mijn stage. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de opleiding Communication & Multimedia Design op het Avans. Ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding en terwijl ik al mijn studiepunten van het eerste blok heb behaald(wat volgens mijn begeleider erg knap is gezien de slechte resultaten van andere leerlingen), ervaar ik niet dezelfde voldoening voor mijn werk welke ik wel heb ervaren tijdens mijn stage.

het vakgebied spreekt mij ontzettend aan, maar het nadeel van de opleiding is dat je van alles een beetje mee krijgt zonder dat je het gevoel hebt dat je er in de praktijk ook echt iets mee zou kunnen. Het komt er eigenlijk op neer dat je jezelf verdiept, maar door de vele opdrachten welke gemaakt moeten worden beschik je vaak niet over deze verdiepingstijd en komt het er meer op neer dat je de opdracht afrondt en snel verder gaat met de volgende. Daarnaast mis ik ook een stukje professionaliteit. Het is erg leuk om met je klasgenoten samen te werken, maar ik mis gewoon de professionele uitstraling van een creatief team welke je wel terug vindt in het bedrijfsleven.

Ik ben zelf erg leergierig, vandaar dat ik dan ook heb gekozen om verder te studeren, maar meer en meer stel ik mezelf de vraag of ik niet meer zou hebben aan 4 jaar werkervaring dan dat ik nog eens 4 jaar op school zit. Als ik deze opleiding afrond zou ik 26 zijn en zou ik pas beschikken over 1,5 jaar werkervaring. Wat mij ervan weerhoudt om te stoppen met de opleiding is dat het tegenwoordig niet gemakkelijk is om een nieuwe baan te vinden. Ik zou ontzettend graag bij een reclamebureau als grafisch vormgever, DTP'er en conceptbedenker (o.a. campagnes) aan de slag gaan, met doorgroei mogelijkheden welke ik aangeboden zou kunnen krijgen van het reclamebureau, omdat ik mezelf graag wil blijven ontwikkelen.

Waar het eigenlijk op neer komt is het volgende, heb ik meer aan een HBO papiertje of aan werkervaring en tevens de mogelijkheid om mijn portfolio aan te vullen.

Die voldoening zal je vooral vinden op de kunstacademie... De grafische afdelingen hebben over het algemeen redelijk goed zicht op de commerciele kant, terwijl ze toch heel sterk de studenten echt beter kunnen laten worden in het vak zelf.

Dat je werk kan verkopen is natuurlijk mooi meegenomen, maar dan zou je eerder een 'sales' opleiding moeten doen ;) Concepten, campagnes en presenteren van je werk, dat komt op een academie ook prima aan bod.

Dat je op sommige academies ook heel dicht tegen de vrije kunst aan kan zitten is waar, maar daar kan je zelf prima keuzes in maken, en ook jezelf eerder sturen naar wat je wel wil. Dat is ook een stukje HBO, je krijgt niet zozeer 'les', waarbij iemand vertelt wat je moet doen, en dat je dat dan doet en daarmee je diploma krijgt. Je moet ook gewoon zelf verzinnen wat je wil, en hoe je het wil. Je krijgt alle middelen, en een globale richting, maar het echte werk doe je op een HBO zelf.

Om daarna nog 'ervaring' vs. 'papiertje' te doen:

een HBO diploma is meer waard van 4 jaar MBO-niveau werkervaring. Daarnaast kan je altijd nog ervaring opdoen, maar als je eenmaal met je ervaring begonnen bent, ga je niet zo snel terug naar school. Als je dus HBO wil doen, is dit het moment.

Geen enkele twijfel om te adviseren de opleiding af te maken. Bovenstaand advies, dat je het voor een groot deel zelf in de hand hebt, is al heel goed. Verder zou ik eraan toe willen voegen dat je tijdens een opleiding altijd het gevoel zal hebben dat het niet goed aansluit op de praktijk. Daar ontkom je eigenlijk niet aan. Desondanks leer je er erg veel en heb je een sfeer en leer/werkomgeving die je in je verdere loopbaan nooit meer zal hebben.
In theorie kan het altijd nog, maar het wordt later alleen maar moeilijker om nog een opleiding te gaan volgen. Je hebt nu de kans, je ervaart het als de juiste richting (en vergeet niet hoe belangrijk dat al is en hoe weinig mensen die ervaring hebben), dus ik zou het er gewoon van nemen. Voor werken heb je nog de rest van je leven ... dat is dusdanig lang dat de nadelen van die paar jaartjes gemiste werkervaring in het niet vallen. Als het al echte nadelen zijn.

(geschreven door iemand van 33 die ooit na het 3de jaar informatica op de uni is gestopt en sindsdien nog altijd niet een passende richting heeft gevonden)

Ik kan voorgaande opmerkingen beamen. Dit geldt voor ieder beroep, maak je opleiding af.

Zelfs al loopt je richting van je opleiding niet 100% van datgene waar jij later naar toe wilt, het geeft je een bredere basis. Je verkregen kennis geeft je meer inzicht in het grotere geheel.

Vaak vraagt je toekomstige baas/opdrachtgever naar je breedte en niet de hoogte. Beter breed in kennis of ervaring, dan in een (1) ding goed. Met brede kennis kom je verder en die kan je uitwerken. In je vrije uren, kan je altijd kleine opdrachten aannemen. Voorlopig is deze kennis verwerving virtueel gratis. Tevens is nu de economie niet echt super, als je straks klaar ben zal het veel beter zijn, en kan je intussen aan een naams bekendheid strategie werken.

Een dochter van een vriendin van me heeft het zelfde gedaan, 6-7 jaar geleden. Ze heeft een maand geleden of zo uitgerekend dat ze nu in 2,5 jaar al meer verdient heeft dan het totaal van als ze gestopt zou zijn met haar opleiding en gelijk ging werken. Zeker wat haar stages betreft, ze ging op zoek naar buitenlands stage plaatsen, geeft haar nu opdrachten. Ze houd de verschillen zelfs bij in een spreadsheet, om te blijven focussen.

Later een opleiding volgen gaat dan via je werkgever, is ook oké, maar alleen als je daar op je plek zit of in bedrijf zelf kan rond schuiven.

Succes

ik geef zelf les op Fontys Hogeschool voor ICT in Eindhoven. Onze opleiding is wat meer op ICT gericht dan de Avans opleiding; daar ligt het accent wat meer op communicatie. Onze opleiding richt zich op mediagebied op 3 profielen: de mediastrateegm de webdeveloper en interaction designer. Mijn ervaring is dat onze studenten dusdanig veel bagage mee brengen dat zij na (maar vaak ook al tijdens) hun studie gemakkelijk een baan vinden. Het blijkt in de praktijk dat veel bureau's genoeg creatieve mensen in dienst hebben maar geen of te weinig mensen die ook de ICT skills hebben.
Als je jouw propedeuse hebt gehaald zou je kunnen overwegen om over te stappen. voor de reistijd hoef je het niet te laten :grin:

Het lullige is ook dat het allemaal zo verwaterd is. Vroeger was MBO vakopleiding, en het HBO Fachhochshule.
Nu is MBO een soort omweg voor HAVO geworden, terwijl het HBO te algemeen is. Je leert nog steeds geen vak.
Denk soms dat je beter 4 jaar onderbetaald bij goede werkgever kunt zitten, dan doorstuderen.