Verwijderd

Verwijderd

ik vraag me af of het kan, je geeft zelf namelijk al aan dat photoshop anders omgaat met verlopen (dithering) Zelfs in photoshop met dithering aan kun je bending krijgen in verlopen over grote afstanden. Het lijkt me toch de beste oplossing zoals je het nu doet. Verder kun je in photoshop ook nog altijd ruis toevoegen (alleen op de lagen waar je last van bending hebt) als dithering niet voldoende is. Let op dat als je bijvoorbeeld een blauw verloop hebt opgebouwd uit bijv. magenta en cyaan je alleen ruis toepast op de kanalen waar kleur in zit, in dit voorbeeld selecteer je dus je laag met je verloop, vervolgens selecteer je alleen je cyaan en magenta kanaal en voegt dan ruis toe. Als je wel alle lagen hebt geselecteerd zul je zien dat ook al zit er in de geel en zwart geen kleur info het ruis filter toch die kanalen mee pakt en dan krijg je vervuiling.

[img:5d4cf38d7d]http://www.zusjezusje.nl/macosx/ruiskanalen.jpg[/img:5d4cf38d7d] [img:5d4cf38d7d]http://www.zusjezusje.nl/macosx/ruisfilter.jpg[/img:5d4cf38d7d]

Het gaat niet om normaal drukwerk; ik laat meestal fotopapier belichten voor het definitieve werk. Vandaar dat ik een goede RGB pixelplaat moet hebben. Ruis in verschillende kanalen is dus niet erg.

Ik heb ook even zitten proberen, het zit denk ik niet zozeer in de import opties van Photoshop maar meer in de manier hoe Freehand een verloop maakt. In de allereerste Postscript programma's kon je dat nog zelf bepalen (aantal stappen) en dat zou je nu ook weer kunnen doen om zelf een verloop te maken wat goed exporteert: Maak een zwarte lijn aan het beginvan je verloop en een witte aan het eind van je verloop. dan maak je een blend (Xtras>create blend) en met Apple-i geef je het aantal stappen, nu blijft je verloop wel goed staan.

Oke, ik zit gelijk aan drukwerk te denken ja, komt omdat ik zelf altijd last heb van bending bij bijvoorbeeld displays van meer dan een meter hoog met verlopen erin.

iig is de ruis filter een mooie toevoeging als dithering te kort schiet en zeker de moeite waard om eens te proberen.

Hé daar is Frans weer :D vergeet je niet je post te bewerken :P

moet je voor de gein eens kijken naar mijn eerste post :P

[quote:0edb77ade4="was frans"]moet je voor de gein eens kijken naar mijn eerste post :P [/quote:0edb77ade4]

dat bedoel ik !

Ik zit een post te schrijven terwijl jij, zonder dat ik het weet, er al een onder hebt gezet.
Jij voegt meestal nog een screenshotje toe om e.e.a. te verduidelijken…

[bewerk]
alle gekheid op een stokje, dat “blenden” werkt dus, zei het dat het redelijk omslachtig is.
je kunt zodenk ik ook wel ingewikkeldere verlopen maken als je dat wilt

maar ik vraag me af of dat de oplossing is die jij net geeft, kan me niet voorstellen dat Freehand niet automatisch aan de max. hoeveelheid stappen gaat zitten, juist om bending te voorkomen

ik heb net even een testje gedaan, 1024 stappen, en geimporteerd in Photoshop. verloop is net zo mooi (het zijn gewoon objecten, doe maar eens twee keer "ungroup" dan krijg je 1024 objecten) heb alleen geen tijd om een screenshotje te maken wil nog even de afwas in de machine zetten.. bovendien, wat heb je aan een screenshot van een verloop ?

overigens, meer dan 256 grijswaardes zal je toch niet krijgen, dus als je je print maar groot genoeg maakt (meter) ga je uiteindelijk toch weer strepen zien. Maar het verschil met een standaard gradient uit Freehand is heel groot, probeer maar eens.