Verwijderd

Verwijderd

bedoel je dat wat er gebeurd als je met je doorzichtig pijltje de 'rechthoek' trekt? misschien is het lasso-selectie gereedschap iets?

Verwijderd

hmm, ik vrees dat dat niet kan....

nee, kan niet voor zover ik weet...en ik weet veel! :P :wink:

ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt, is het mogelijk om een afbeelding te plaatsen bij je uitleg?

Zijn je items bijvoorbeeld gegroepeerd?

Zo ja dan kun je met het witte pijltje en de alt alleen de items die in dezelfde groep vallen selecteren, je kunt dan ook heel makkelijk meerdere gegroepeerde groepen per stuk of allemaal selecteren.

Maar ik twijfel of je dit bedoelt.

Je kunt met de pathfinder functie wel een soort masker knippen uit je tekening. Gaat niet altijd goed, maar je kunt het proberen.

Verwijderd

Als je :apple: Y doet zet je de voorvertoning uit. Daarmee worden zaken ineens niet meer op vulling geselecteerd maar op hun lijn of kader. Dat zou in dit geval de oplossing zijn voor het teveel selecteren. Je moet er maar even een beetje mee spelen. Alles dat 'geraakt' wordt krijg je in de selectie mee. Het is vaak handiger om voor complexe tekeningen veel met lagen te werken.

Verwijderd

wat ook heel fijn werkt, is wel een stap/handeling meer dan je zou willen is werken met appel 2 en appel 3 Selecteer iets waar je makkelijk bij kan maar wat niet in je uiteindelijke selectie moet liggen en zet het op slot met appel 2, vervolgens kun je selecteren wat niet op slot staat. Dit kun je ook goed afwisselen met appel 3 (tijdelijk verbergen van objecten) Verberg dus wat je makkelijk kunt selecteren en verberg dat tijdelijk, selecteer vervolgens wat je wel wil hebben.

Appel alt 2 heft alle items die op slot staan op en appel alt 3 doet het zelfde maar dan voor verborgen items. Als je hier een beetje mee overweg kunt dan wordt het ook al een stuk makkelijker.
Vervolgens is het groeperen van bepaalde items ook nog wel eens een uitkomst (appel g en shift aapel g om het weer op te heffen.

Dan heb je ook altijd nog je lagen [pallet) hoe meer je met lagen werkt des te makkelijker je bepaalde items gescheiden kunt houden van elkaar voor bewerkingen en selecties etc.

je kunt heel makkelijk items van de ene laag naar een nieuwe laag slepen. Selecteer bepaalde items op een laag (achter de laag verschijnt een stipje om aan te geven dat iets geselecteerd is.) Vervolgens kun je dit stipje pakken en naar een volgende laag slepen, je items blijven nu op dezelfde positie staan alleen in een andere laag.

Appel Y kun je onafhankelijk van lagen gebruiken en dat is best handig op z’n tijd. Verder kun je lagen heel makkelijk in 1 keer op slot zetten behalve de gene waar je in werkt, dan kun je dus ook weer redelijk eenvoudig items bewerken of selecteren. (alt klik op het slotje van de laag die je niet op slot wilt hebben en de rest schiet op slot)

verder is het zo dat in jou voorbeeld je heel makkelijk de lijnen zou moeten kunnen selecteren.

Als je gewoon bijv. aan de onderkant alleen een kader trekt over de uiteinden van je lijnen dan heb je alleen je lijnen te pakken. (zie afbeelding)

Wat je ook nog kunt doen is als je bijvoorbeeld het item dat niet meegeselecteerd moet worden, maar wat wel het makkelijkste te selecteren is, dan toch eerst die makkelijkste selecteren (alleen die) en vervolgens met de alt ingedrukt de alles selecteren, door de alt ingedrukt te houden zal wat al geselecteerd is weer gedeselecteerd worden en wat nog niet geselecteerd was geselecteerd worden. (probeer het maar eens, uitleggen op deze manier is altijd een beetje lastig.

Het nog steeds geen direct antwoord op wat jij wilt, maar wel wat mogelijkheden om het voor jezelf wat makkelijker te maken met selecteren in illustrator.

[img:7cf694aa06]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/album_pic.jpg[/img:7cf694aa06]

Verwijderd

dat van die lagen die onzichtbaar zijn er niks naar toe kunnen slepen blijf ik ook vreemd vinden.

Maar wat wel handig is voor als je pieren met dat bolletje niet fijn vind is selecteren wat je wilt dat naar een andere laag toe moet en vervolgens appel x en dan de laag selecteren waar het naar toe moet en dan appel f of b, je items worden nu ook op dezelfde positie geplakt alleen in een andere laag. Het verschil tussen de f & b is dat bij de f alles boven de items komt te staan die al aanwezig waren in de laag en met b eronder.

sccs

ik zie nu net dat er nog een stukje bij je post is gekomen terwijl ik aan het antwoorden was maar als je een van de twee groene vlakken in mijn afbeelding doet als selectie, dan heb je toch al die rode lijnen zonder de zwarte van het gebouw te hoeven aanraken?

ook al bedacht dat je een 'automatische' selectie kunt maken van lijnen met dezelfde lijn- en fillkleur? Soms kun je daar maar beter van te voren rekening mee houden.

Ondertussen bedenk ik me dat je, als je van AutoCad naar Illustrator gaat dit soort ellende meekrijgt. Heb dat ook ooit gehad met tekeningen van koepeltentjes. Uiteindelijk de moed opgegeven.

Verwijderd

Ik lees ook wel eens niet goed genoeg. Mijn ervaring was met Illu 7 geloof ik. Drama!

In Freehand pakt ie idd alleen datgene wat helemaal binnen je selectiekader valt In Illustrator pakt ie alles wat gedeeltelijk binnen je selectiekader valt.

Dit is gewoon een verschil tussen Illustrator en Freehand.

Maar in dit geval (deze tekening) komt het eigelijk wel goed uit, als je een horizontale selectie maakt dan ben je er (Zoals WF al opmerkt)

Maar nu de deskundigen toch hier bijeenzijn:

In Freehand kun je heel makkelijk een object selecteren wat verscholen ligt onder een ander object met crtl-klick
In illustrator heb ik een vergelijkbare manier nog niet gevonden (of mis ik iets)?

nee je mist niks, maar met appel 2 kom je altijd heel snel op hetzelfde resultaat :D

Verwijderd