Verwijderde gebruiker verwijderen

Hoi allemaal,

Een huisgenoot hier is onlangs ‘vertrokken’ (lees: maak’t geen gebruik meer van deze computer waar ik nu achter zit). Nu zit ik met een probleem. Als ik de map Gebruikers open zie ik daar [b:34c6b817df]gebruikersnaam[/b:34c6b817df] Verwijderd. Als ik die map wil verwijderen mag dat niet omdat ik te weinig rechten heb. De eigenaar is ‘systeem’. Kan ik deze map op een of andere manier nog verwijderen, er staat namelijk een paar gigabyte aan troep in (fimpjes van 500mb etc.). Dus is er een manier om verwijderde gebruiker helemaal van je computer te verwijderen??

als 'root' kan je de map verwijderen

dit kan je doen via de terminal, of op je mac inloggen als root.
om het wachtwoord van de root user te resetten doe je in de terminal:
sudo passwd root
na het invoeren van je wachtwoord voer je het nieuwe wachtwoord voor de root user in…
wel oppassen met de root user natuurlijk :wink:

maar je kan ook de map verwijderen met het sudo commando, hoef je geen root voor te zijn…

Bovenstaande is veel te omslachtig als je 10.2 hebt. Ga dan naar NetInfo en je kunt zonder poespas inloggen als root.

ik had hetzelfde dilemma zojuist, maar ik heb een nog veel simpelere oplossing. Je klikt op de verwijderde gebruiker. Dan doe je :apple: - I. en dan zie je bij eigenaar en bevoegdheden een slotje. Daar klik je op en dan kun je de eigenaar wijzigen in jezelf ipv root.

Geen last met inloggen etc.

En ook ik had dit probleem, maar root? Netinfo? Sumo??? Ik weet niet wat dat is. Het slotje heb ik wel gevonden maar niet op slot. De eigenaar die was ik zelf al, toch ben ik nog steeds niet bevoegd...? Maar.... gelukkig draai ik ook Classic waarin ik de hele map zonder problemen verwijderd heb. :-)