verwijderen classic

Hallo Macfanaten,

Sinds enige tijd gebruik ik geen programma’s in de classic omgeving meer, maar draaien al mijn programma’s onder OS Panther. Nu wil ik alle OS 9 mappen en programma’s verwijderen, dat scheelt toch aanzienlijke Mb’s op mijn harde schijf. Als ik echter de systeemmap in de prullenbak stop, krijg ik de melding dat dit niet mogelijk is. Hoe kom ik van OS 9 af?

Alvast dank voor jullie reacties!

Mick

Log in als "root". Dan mag je alles weggooien . :lol:

Als opstarten als root te lastig is kan je ook opstarten van CD (OS 9) en dan weggooien wat je wilt. Maar let wel op dat je geen OS X dingen weggooit...

[quote:7da1f80689="Ducboy59"]Log in als "root". Dan mag je alles weggooien . :lol:[/quote:7da1f80689]

Ik wil dit ook graag maar hoe doe ik dat inloggen als root? kun je mischien iets meer informatie geven voor de leken onder ons.

Apple-menu > Log uit Vervolgens het inlogvenster vul in als naam > root en het wachtwoord > je eigen wachwoord (als jij tenminste het eerste aangemaakte account bent)

Hoe als "root" in te loggen: In de map "Utilities" die in je "Applications" map zit, heb je een programma dat heet: "NetInfo Manager". Als je dit opstart, dan kan je onder "Security" de "Enable Root User" aanzetten. Na dit gedaan te hebben moet je in je "Accounts" (System Preferences) onder "Login Options" (helemaal linksonderin in de lijst van bestaande accounts) de optie "List of users" aanklikken. Vervolgens moet je uitloggen en dan zie je als het goed is in de lijst van mogelijke inlog accounts ook de "Root User" staan. Hier moet je dan wel het password opgegeven dat je, waarschijnlijk bij het installeren van je MAC, eens opgegeven hebt... Mocht je dit vergeten zijn, dan moet je dat opnieuw instellen met behulp van de Panther Install CD. Hoe je dat moet doen kan je in een van de draadjes op het forum wel terug vinden.

Succes!

[quote:04fc968592="MacRooyen"]Hoe als "root" in te loggen: In de map "Utilities" die in je "Applications" map zit, heb je een programma dat heet: "NetInfo Manager". Als je dit opstart, dan kan je onder "Security" de "Enable Root User" aanzetten. [/quote:04fc968592]

Is de root-user standaard disabled?

Zou 'k niet zo weten :? maar ff checken kan geen kwaad toch :wink:

[quote:096fcd4374="MacRooyen"]Hoe als "root" in te loggen: In de map "Utilities" die in je "Applications" map zit, heb je een programma dat heet: "NetInfo Manager". Als je dit opstart, dan kan je onder "Security" de "Enable Root User" aanzetten. Na dit gedaan te hebben moet je in je "Accounts" (System Preferences) onder "Login Options" (helemaal linksonderin in de lijst van bestaande accounts) de optie "List of users" aanklikken. Vervolgens moet je uitloggen en dan zie je als het goed is in de lijst van mogelijke inlog accounts ook de "Root User" staan. Hier moet je dan wel het password opgegeven dat je, waarschijnlijk bij het installeren van je MAC, eens opgegeven hebt... Mocht je dit vergeten zijn, dan moet je dat opnieuw instellen met behulp van de Panther Install CD. Hoe je dat moet doen kan je in een van de draadjes op het forum wel terug vinden.

Succes![/quote:096fcd4374]

Goed ik heb dit alles geprobeerd maar krijg allen mijn account te zien in System Preferences??

Dat klopt :P Je moet echt uitloggen om als Root weer in te loggen. Het Root account komt niet terug in de System Preferences/Accounts...

Vanwege al deze omslachtigheid, mijn voorstel om dit gewoon via het OS 9 CD'tje te doen :roll:

[quote:9621830e88="tiny"]Vanwege al deze omslachtigheid, mijn voorstel om dit gewoon via het OS 9 CD'tje te doen :roll:[/quote:9621830e88]

En start de PowerBook dan op met OS 9?

[quote:d72b75767a="MacRooyen"]Dat klopt :P Je moet echt uitloggen om als Root weer in te loggen. Het Root account komt niet terug in de System Preferences/Accounts...[/quote:d72b75767a]

Dat klopt geeft wel aan andere, vraagt dan om een naam deze is dan root en dan wachtwoord, dat is toch het zelfde wanneer je root gebruiker inscakeld, zo ja dit geef ik dan op maar shijnbaar is het toch fout, probeer nog 1 keer als het dan niet lukt dan maar even slapen en motrgen verder :?

Goed het is gelukt en nu de folder van os9 weggooien?

Ik zou zeggen doen, als je dat wilt. Da map "Applications (OS 9)" kan dan ook weg.

Jawel, de "System Folder" (EN NIET DE "SYSTEM" WANT DAT IS JE OSX SYSTEM!!!) en dan gelijk ook maar de folder: "Applications (Mac OS 9)". En dan ben je van de Classic af :D

Mac liefhebbers bedankt het is gelukt zon kleine 2 gb erbij, bedankt nogmaals. :mrgreen:

Ik wou ook classic verwijderen, en alles is gelukt tot na inliggen als 'root', maar nu kan iknog steeds niet de 'Systeemmap' verwijderen. Er komt dan dat bericht dat dat onderdeel vereist is voor het systeem :?

Ik heb de inhoud van 'Systeemmap' al kunnen verwijderen maar de map zelf (die nu leeg is) niet...

Andere truuk om OS9-systeemmappen te verwijderen, is door het bestand Finder in een nieuwe map te setten en het bestand System in een andere....

Elke map die deze twee namelijk samen in zich heeft, wordt aangemerkt als een ysteemmap. Als je in OS9 opgestart bent, dan verdwijnt ook het icoontje van de map, zolang dit er opstaat, blijft het een systeemmap.

Als dit je gelukt is, moet je op een andere manier (CD of OSX) opstarten en dan kan je bijna alles uit de systeemmap lazeren. Onder OS9 zelfs de hele map. Onder OSX heb ik hier nog geen ervaring mee… maar zou het hetzelfde moeten werken. Zeker als je de root bent. Het legen van de prullenmand zou nog wel eens een probleem kunnen vormen, maar opt+legen moet een hoop schelen. De bestanden die dan achterblijven zijn vaak beveiligd… Dit is in het nfo-venster te verhelpen.

Los daarvan de opmerking dat een classic-systeemmap op je computer hebben weinig kwaad kan, erger nog, ik denk dat er geen hebben meer kwaad kan… Met het wegdoen van de mogelijkheid om terug te grijpen op een oud systeem, gooi je namelijk ook alle geschiedenis weg…ook zijn er dingen die op OSX niet werken, omdat daar beveiliging tegen is… in OS9 wil die nog wel eens ontbreken…