Verzoek: algemene tips m.b.t. digitale FILMcamera en iBook

Ik ben sinds kort helemaal in de ban van iMovie. Sinds ik toevallig tot de ontdekking kwam dat deze gewoon zonder poespas met de filmpjes van mijn digitale fotocamera (FujiFilm FinePix 40i) overweg kan.

Na 4 filmpjes te hebben gemonteerd heb ik het echter wel een beetje gezien met de 320x240 filmpjes met slecht geluid van mijn fotocamera (het is tenslotte ook een FOTOcamera) en ben nu op zoek naar een “echte” digitale filmcamera.

Ik weet dus dat ik moet gaan voor een camera met FireWire (IEEE1394) aansluiting, maar verdere kennis ontbreekt geheel. Natuurlijk is hier op Internet veel over te vinden, maar ik wil ook graag ECHTE tips van praktijk-ervaringen.

Waar moet ik op letten bij eventuele aanschaf van een camera? Hoe werkt het binnenhalen van films van zo’n camera in praktijk (met iMovie)? Mijn huidige fotocamera “mount” ik als USB device, waarna ik de AVI bestanden over kan halen, maar hoe werkt dat met een filmcamera? Daar heb je een bewegende tape, dus ik neem aan dat het niet simpelweg binnenslepen van bestanden is. Is daar aparte software voor nodig?

Wat is (naar jullie mening) een redelijke, betaalbare camera. Hou er rekening mee dat ik een beginner ben en vooral met iMovie ga stoeien. Digitale poespas op de camera zelf vind ik dus totaal niet interessant. Allerlei leuke “fading” effecten of “sephia filters” zijn aan mij niet besteed, die doe ik liever later softwarematig.

Dus kom op met die tips en ervaringen. Ik wil wel geld uitgeven voor een goede camera, maar dan moet het ook werken, dus geen extra kabels, software, driver of andere zooi achteraf. Het moet gewoon “out of the box” bruikbaar zijn.

Welke camera je kiest hangt compleet ervan af wat je er mee wilt doen. Als beginner kan je gewoon voor de goedkoopste gaan. De bekende merken zijn volgens mij allemaal wel goed. (Heb ervaring met sony, jvc en canon alle drie redelijk vergelijkbaar in kwaliteit.) Ik raad je wel aan om een miniDV camera te kopen met het liefst DV-in. Volgens mij zijn praktisch alle miniDV camera's compatible met iMovie.

Als je je camera met volgeschoten bandje via FireWire hebt aangesloten aan je mac start je iMovie op.
Vanaf iMovie kan je heel gemakkelijk je camera bedienen en het materiaal importeren.
iMovie zet deze beelden dan als .dv stream bestanden op je hardeschijf.
Na het bewerken van je beelden kan je dan via firewire het eind resultaat weer terug zetten op een DV bandje. Hiervoor heb je wel DV-in nodig.
Je kan er ook vrij gemakkelijk een (S)VCD of DVD van branden.

P.s. camera’s zonder DV-in zijn over het algemeen goedkoper omdat je minder invoer rechten hoeft te betalen.
Maar als een camera verkocht wordt zonder DV-in betekent nog niet dat je dit er niet heel makkelijk en goedkoop op kan zetten.

P.p.s. als het goed is heb je bij je mac een firewire kabeltje gekregen.
verder hoef geen drivers te installeren. Het werkt dus meteen uit de doos.

Ben zelf erg fan van Canon, goede lezen, alleen extra accessoires zijn wat moeilijker te vinden. Sony is goed beschikbaar, al zijn de accessoires erg duur.

Wat de werkbaarheid betreft: Zorg dat je camera uitprobeert. Die hele kleine cameraatjes zijn lekker makkelijk mee te nemen, maar houden voor geen meter vast. Ze zijn ook erg shaky. Zoom eens flink in en je houdt het beeld niet stil, zelfs niet met steady shot. Daarom heb ik een voorkeur voor 'n wat grotere, ook omdat je dan een optische steady shot kunt hebben, in plaats van digitaal. Optisch heeft geen verlies van beeldkwaliteit, digitaal wel (5 á 10 procent).

Vergeet ook niet digitale zoom te negeren. Leuk dat je 200x digitaal kan inzoomen, maar je houdt het én niet stil én weer gaat je beeldkwaliteit zwaar omlaag. De meeste camera’s hebben 10x optische zoom, een enkele twaalf keer.

En als je écht goed beeld wil, overweeg dann een 3 CCD camera te nemen, al zijn die wel een stuk prijziger. Ze geven veel beter beeld ten opzichte van de 1 CCD consumentenmodellen, met name bij minder goed licht. Vooral de Sony DCR-TRV 900 of 950 zijn erg goed, of als je geld te veel hebt, de DCR-VX 2000. Topper!

Hartelijk dank voor de tips. Dat van die digitale zoom wist ik nog uit de foto-camera wereld, daar heb je inderdaad geen klap aan, kan je net zo goed achteraf op de Mac doen.

Zit ik nog met één grote vraag. Hoe groot worden die “DV-streams” ongeveer (in MB’s per minuut). Ik heb namelijk wel een externe 120GB FireWire harddisk voor dit doel, maar omdat mijn iBookje (waar ik alles op doe) maar één FireWire poort heeft zal ik dus bij het binnenhalen van video via FireWire deze eerst op de beperkte harddisk van mijn iBook moeten zetten (met iets van 10GB vrij als ik flink opruim). Of is er een makkelijke manier twee FireWire devices tegelijk aan mijn iBook te hangen? Anders zal ik heb binnehalen van video op mijn iMac moeten doen, die heeft wel twee FireWire poorten.

En dan tenslotte nog; heet FireWire in de videowereld ook gewoon FireWire (of IEEE1394) of gebruiken bepaalde fabrikanten daar eigen termen voor die hetzelfde zijn? Heb ook wel eens iets als “iLink” voorbij zien komen ergens, maar weer niet meer of die op FireWire slaat of dat dat een alternatieve USB term was. :stuck_out_tongue:

Het terugzetten van bewerkt materiaal op de camera is overigens niet zo interessant voor me. Ik wil het uiteindelijke resultaat toch op een schijfje bakken voor de DVD speler. Maakt het erg veel uit in de prijs als DV-in ontbreekt?

Over die grootte: effe een wilde gok, want het is enige tijd geleden. Een half uurtje Dv inladen is tussen de 10 en 15 GB. Is veel, maar het hangt ervan af hoe je het doet.

Komt door het volgende. Je kunt een filmpje op de computer op twee manieren maken. Je kunt klakkeloos het hele tapeje van ee uur inladen en dan eens gaan kijken wat je gaat gebruiken. Doe het, en je wordt gillend gek, want het wordt een grote brij.

Wat je beter kunt doen is van tevoren op de band bekijken wat je wilt hebben en alleen dat inladen, met wat reserveshots. Je bepaalt dus vantevoren een grove opzet. Werkt makkelijker en tien keer zo snel.

Over je HD, die vraag kan ik niet beantwoorden, maar ik zou zeggen dat daar een mouw aan te passen is…

Firewire (Apple), IEEE1394 (benaming van de industriele standaard), iLink (Sony…), allemaal een pot nat. Vrijwel altijd inpluggen in iMovie en het werkt, enkele oudere camera’s daargelaten.

En DV-in, kan handig zijn als je geen DVD-brander hebt, omdat je je films dan op maximale kwaliteit kan bewaren. Niet nodig dus, en een stuk goedkoper.

60 minuten video is bij mij rond de 12 gb. iMovie kan niet een langere .dv stream aanmaken dan 10 minuten. Je kan met 10 gb. dus ongeveer een uurtje video op je iBook zetten en dan op je FW HD zetten. Het zou ook kunnen dat je HD een extra FireWire aansluiting heeft. Je kan proberen om je camera daar op aan te sluiten.

Verdomme, kan weer niet rekenen. Doe altijd geselecteerde clips. Dank overigens voor de extra info.

[quote:ef9ccba579="2manydjs"]Het zou ook kunnen dat je HD een extra FireWire aansluiting heeft.[/quote:ef9ccba579]

Ja verdomd, nu je het zegt. Altijd al afgevraagt waarom er twee aansluitingen op mijn FireWire drive zaten. Ik ging er al van uit dat het niet mogelijk zou zijn 'm op die manier op twee computers tegelijk aan te sluiten en durfde het ook nooit aan om het gewoon te proberen, maar het zal inderdaad wel een soort “doorlus” poort zijn. Zal het meteen eens proberen, heb nog ergens een FireWire DVD drive liggen…

Wat de aanschaf van de dv-camera betreft, ben ik volledig akkoord met passenger : ben ook grote fan van Canon.

Nu moeten ze echter toch wel even de duimen leggen t.o.v. de nieuwe modellen van Sony met 2megapixel ccd-chips.

Als je echter zegt 3ccd-camera’s dan kan je op dit moment toch onmogelijk omheen de Panasonic NV-500Mx kijken : de bijna overal bejubelde èn de laagst geprijsde 3ccd die je kan vinden (schemerlichtprestaties zijn, voor zover ik alle verhalen van gebruikers mag geloven, toch bij alle ‘kleine’ toestellen een probleem zelfs bij sony)
Enige probleem waar ik zelf niet uitkom : staat op de apple website bij gesupporteerd met Final Cut Pro niet in de lijst !
Usb-import lukt inderdaad niet maar het blijft mij toch een raadsel of dit al dan niet een probleem is.

Davedive

Update over de panasonic camcorder met 'compatibiliteits-kwestie' vindt je [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=3711&highlight=]hier[/url]

davedive