VHS naar iMovie

Hoe kan ik mijn oude VHS-cassetten digitaliseren? Korte vraag maar waarschijnlijk geen zo'n kort antwoord... :?

daar heb je een tussenkasje voor nodig. 'k heb zelf de canpus ADVC-100 maar ze zijn knap prijzig: 288,-

Ligt eraan wat voor hardware je hebt. Er zijn verschillende mogelijkheden en dus ook verschillende keren gevraagd hier. Handig om zoekfunctie even te gebruiken.

Heb je videocamera met DV in/OUT?
Of er bestaan ook ‘kasten’ die VHS kan omzetten in digitaal.

Dit wordt zó vaak gevraagd!

Maar vooruit, het is zondag:

Ik gebruik de analoog/digitaal converter van DataVideo, de DAC-100.

Deze kost(te) 175 euro en werkt perfect.

Videorecorder op de DAC-100 aansluiten en de DAC-100 met een firewire-kabeltje naar je Mac.
iMovie starten (deze herkent de DAC als videobron) en importeren maar.

http://www.datavideo-tek.com/navigation_frames/dac-100/entire.htm
of
http://www.datavideo.nl/content/productinfo/formatconvertors/dac100.htm

Hier te koop:
http://www.mailamac.nl/shop/csc_articles.php?VID=3gERM78gsQi8xwos&saSearch[category]=video

[quote:9ee806f121="KarelWillem"]iMovie starten (deze herkent de DAC als videobron) en importeren maar.[/quote:9ee806f121] Werkt het ook op deze wijze met Final Cut Express?

ik heb die DAC 100 getest zowel met iMovie als met Final Cut Po, en dat ging prima, dus zal het met Final Cut Express ook wel goed gaan Alles hangt vanaf wat je werkelijk wil doen: zijn die "oude videobanden" eigen opnamen of oude films ? In het eerste geval kan dat goed werken indien die videobanden nog in redelijke staat zijn; Uit andere forums blijkt dat de Canopus beter werkt met "minder goede banden" dan de Dac 100 bij mij is dat geen probleem omdat ik een TBC tussen schakel; indien het over veel banden gaat, die vroeger reeds gemonteerd waren, dan kun je ook een stand alone DVD recorder overwegen; videorecorder aansluiten en maar opnemen. indien het echter over oude commerciele videofilms gaat krijg je wel problemen met Macrovision

[quote:59bf2c1895="pluche"]indien het echter over oude commerciele videofilms gaat krijg je wel problemen met Macrovision[/quote:59bf2c1895] In principe zouden de meeste converters (zoals de DAC100, de Miglia Director's Cut en de Canopus ADVC 100) geen problemen moeten hebben met Macrovision beveiliging.

Alleen de Canopus reageerd op de beveiliging, maar dit is uit te schakelen door de schakelknop 15 seconden ingedrukt te houden.

[ Bron: MacFan 50 ]

klopt - ik heb dat vroeger ook eens gedaan: omzeilen van de Macrovision bij het opnemen via de firewirepoort van een panasonic DMR E20: dat ging dus uitstekend in een aantal gevallen maar:

• je moet wel een zwaardere voeding voor de convertor kopen - de bijgeleverde voeding lijkt te zwak voor dit “zware” werk
  • opnemen van macrovision beveiligde DVD’s ging goed, maar gaf wel eens zichbare storingen bij de overgang van dual layer DVD’s
  • voor het opnemen van macrovison beveiligde video banden: hier was het eindresultaat slecht,
    test gedaan met een Disney film

ik heb wel al mijn sVHS banden - herinneringen - op DVD gezet met die convertor en daarvoor was het resultaat zéér goed; die sVHS banden waren wel in nog goede staat