Je hebt 2 soorten Steadyshot (technieken) in camera’s zitten, een digitale Steadyshot of een Optische Steadyshot.
De digitale steadyshots werken allemaal slecht.
Een optische steadyshot werkt goed (deze zijn ook duurder).
Daarnaast heb je tegenwoordig ook een combinatie hiervan zoals bijv Panasonic in de camcorders heeft: Hybrid O.I.S. (Optical Image Stabilizer).
Ik was vanwege de digitale steadyshots had ik erg me twijfels over de werking, maar deze Hybrid O.I.S. werkt in de praktijk verrassend goed.
Voor video opnames (met een goede steadyshot) kan je beter een camcorder kopen en niet via een fotocamera filmen. Kijk eens bij panasonic naar bijv. de hc-v550eg (die heeft zo’n Hybrid O.I.S.).
De foto camera’s kunnen tegenwoordig ook allemaal filmen, maar zijn beter in foto’s maken dan in het maken van video. Voor filmen kan je beter een camcorder aanschaffen.
Het zelfde geldt ook andersom, camcorders kunnen ook foto’s maken, maar zijn beter in filmen dan foto’s maken.
Het is natuurlijk makkelijker als alles in 1 apparaat zit, maar wil je een goede kwaliteit in zowel film als foto kan je beter een fototoestel voor foto’s en een camcorder voor video kopen.
Uiteraard zitten er wel beperkingen in een steadyshot. Als je wandelingen maakt kan een steadyshot dat natuurlijk niet allemaal opvangen. Daarom zijn er (vanuit de professionele wereld) steadycam’s ontwikkeld.