Video opnemen van tv - legaal?

Hi,

Als iemand van mij een lege videoband koopt, of schijfruimte,
en vraagt aan mij om daar op een bepaald tijdstip iets op op te nemen van tv, en dat ik dan dan aan hem geef, ben ik dan legaal bezig?

Iemand een idee?

Volgens mij is da volkomen legaal :d

edit: blijkbaar had ik je uitleg over ‘verkopen’ niet goed gelezen.
Ik sluit mij mij aan bij Osiso :slight_smile:

Zolang je maar rekening houdt met auteursrechten e.d. Dus voor eigen gebruik opnemen is oké, maar ga niet materiaal illegaal verspreiden (via YouTube bijv.).

Je verkoopt het in dit geval, he. Ben geen expert op dit gebied, maar dit lijkt me toch commercieel gebruik en dus schending van het auteursrecht (?). Iemand die hier opheldering kan brengen?

voor eigen gebruik is het legaal! maar als je voor iemand anders iets gaat opnemen en het dan door verkoopt ben je illegaal bezig! kan die andere persoon in kwestie het niet zelf opnemen? of gaat het om film of sport 1 kanalen of hd kanalen?

is onlineopnemen.nl dan wel legaal?

[quote:e12c2ca8af="RobMaas"]is onlineopnemen.nl dan wel legaal?[/quote:e12c2ca8af] Goede vraag, maar of iemand het antwoord weet? Uit [url=http://www.onlineopnemen.nl/klantenservice/voorwaarden.html]de voorwaarden[/url]: [quote:e12c2ca8af="onlineopnemen.nl"]5.2 De Klant is aansprakelijk voor enigerlei schade die voortvloeit uit het gebruik van de Dienst(en) en de daarin vervatte content. De Klant vrijwaart Maxx-XS voor alle aanspraken van derden verband houdend met of voortvloeiend uit, schending van rechten, met inbegrip van maar niet beperkt tot, Intellectuele Eigendomsrechten.[/quote:e12c2ca8af]

[quote:0411af9536="sven-"]Zolang je maar rekening houdt met auteursrechten e.d. Dus voor eigen gebruik opnemen is oké, maar ga niet materiaal illegaal verspreiden (via YouTube bijv.).[/quote:0411af9536] Correct dan word je account is “opgeschort” door [url=http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090317_account_esmee_denters_opgeschort_door_youtube/]YouTube.[/url] :wink:

Illegaal, oftewel strafbaar is het zonder nadrukkelijke toestemming van de rechthebbende openbaar maken van auteursrechtelijk beschermde werken. Zie voor een specificatie de Auteurswet 1912.

Als je op een aan jou verstrekte HD of videoband iets opneemt, dan maakt het niet uit of je daar een commercieel oogmerk mee hebt. Zodra je er namelijk een beschermd werk op zet en dat aan een ander toont of verstrekt, buiten de huiselijke kring, dan ben je openbaar aan het maken. Uitzondering hierop is een educatief karakter van de vertoning, zonder winstoogmerk.

Kortom: ja, het is strafbaar.

Mensen geef toch gewoon een kort antwoord: Ja je mag het doen en het is legaal. Je mag het niet verder gaan verspreiden. Zo opgelost.

Ik heb toch het idee dat het antwoord van Zerk beter gefundeerd is.

Onlineopnemen.nl vertelt me dat het legaal is om het een thuiskopie voor eigen gebruik is. Hoe zit het als ik in opdracht van iemand een film download (op illegale manier), ben ik dan strafbaar of is dat degene die mij de opdracht gaf?