video8 naar dvd recorder,afspeelbaar op Imac (geen superdriv

Hallo allemaal,

allereerst alle dank aan iedereen die hier vragen en natuurlijk antwoorden plaatst, want ik heb zo’n beetje de hele avond zitten lezen en ben nu (pas) achter een aantal facts.

• m’n Imac G4 (panther), die overigens geen Superdrive heeft, kan dus alle - (min-schijfjes) aan, behalve dat ik daarmee dvd-r(w) kan branden.

zoals ik al als onderwerp van dit bericht aangeef, ben ik op zoek naar advies. Op een of andere manier kan ik niet aan een goed en nuttig antwoord komen, al lijkt het allemaal wel erg op elkaar. Dus, probeer ik het hier.

Het volgende is het geval:

In het verleden heb ik een camcorder (video8) gehad. Die is al jaren kapot en weg. Daar heb ik een stuk op 10 video8 bandjes van.
Om die weer te kunnen bekijken heb ik eigenlijk weer een camcorder nodig. Als het goed is kan dat ook met een “nieuwer” type camcorder, de Hi8. Maar om daaraan (een al ouder, niet-digitaal systeem) toch vrij veel geld aan uit te geven wordt me flink afgeraden. Tweedehands zo’n camcorder kopen zie ik niet zitten. Ik denk 'm ook niet veel te gaan gebruiken.

Toen hoorde ik van de mogelijkheid die bandjes op dvd’s te zetten. Naar horen zeggen, moet dat kwalitatief beter blijven (en ook gelezen hier, dat met Time base Corrector de kwaliteit verbetert.
Dat zou ik kunnen doen door een dvd recorder aan te schaffen. Die heb ik dus nog niet. Ik weet dat er recorders zijn die in dvd-r(W) opnemen of in dvd+r(w). En de ram-versies.
Op die dvd recorder (die moet zijn uitgerust met I-link of Firewire) zet ik dan een geleende camcorder en op die manier kan ik dan dvd’s maken. Die camcorder kan een Hi8 zijn, toch? Klopt dat nog steeds?
Uiteraard speelt 't mee dat de weergave mogelijkheden van de dvd recorder zoveel mogelijk zal moeten zijn, dan kunnen via de pc gebrande cd’s etc. etc. ook afgespeeld worden.

Het is voor mij in het geheel een nieuwe start, daar ik nog niet zo lang geleden met Macintosh werk en niet echt een computer-freak ben.
Daarnaast denk ik m’n foto’s t.z.t. te gaan branden op cd (of t.z.t. op dvd met behulp van dvd recorder). Maar hoe weet ik nog niet.

Kan iemand me aanraden welk type dvd recorder ik het beste kan nemen en waarom? Kan het uberhaupt wel wat ik vraag?
Wordt dan waarschijnlijk een dvd-r(w) recorder (opname), zodat ik de dvd ook op m’n Imac kan bekijken!??
Kan ik dan ook m’n jpeg foto’s branden en bekijken? Want ik zie enkele recorders die ook weergave hebben van jpeg. Is dat dan van belang?
Is I-link alleen voor digitaal, dus voor Hi8 bandjes of kan dat ook voor Video8 bandjes?

Wat een vragen …
Enfin, ik zal het zeer op prijs stellen als iemand me wil helpen en me wat advies kan geven.

Frank

Je hebt volgens mij niet alleen een dvd brander nodig maar ook een a/d converter om het analoge video8 om te zetten naar digitaal. bv een conapus 100. Ik heb dat hier thuis wel gedaan en de kwaliteit is prima.

hoi Jackgr, daar heb ik dacht ik ook al over gelezen. Was dat niet de Formac Studio TVR (ca. € 259,00)? Wel duur om die dan ook alleen voor de bandjes aan te schaffen! Feit is wel dat op die bandjes een stukje historie staat, die ze thuis weer willen kunnen bekijken.

Door een bedrijf te laten overzetten vindt ik echt veel te duur.

Maar klopt dat, dat die converter er tussen moet?

Frank

even wat anders ...

leuk die kleine afbeelding van jou (ik neem aan dat jij dat bent!) bij jouw berichten.
Kan ik dat ook ergens op een topic lezen hoe ik dat kan doen?
Hoe heet dat eigenlijk?

Frank

Je kunt beter een digital 8 camera lenen. Daar kun je de video 8 of hi 8 bandjes gewoon in afspelen in via firewire importeren op je computer. de analoog - digitaal convertor zit dan in de camera.

Over een dvd schrijver: Pioneer wordt vaak door Apple gebruikt, dus die zijn goed compatibel. De prestaties van Pioneer zijn overigens ook goed.

hoi Hans, dus met een Hi8 camcorder, die ik aansluit op een dvd recorder (die nog moet worden aangekocht - Pioneer zal dus wel een -/systeem zijn), kan ik de video8 bandjes overzetten?

Dat zou mooi zijn!
Frank

Bij je profiel kan je er een foto in violen

als ik goed gelezen heb, wil je die Hi8 bandjes naar een DVD Recorder sturen voor opname; indien dat klopt heb je geen analoog/digitaal convertor nodig, deze laatste gebruik je enkel als je rechtrsteeks in de computer wil opnemen zo'n DVD recorder heeft meestal een TBC die het inkomende analoge signaal stabiliseert dan heb je natuurlijk nog steeds een camera nodig die Hi8 kan lezen - sommige van de Sony digitale cameras kunnen dat; als de camera hebt, dan best met een sVHS kabel verbinden naar de recorder, om de oorspronkelijke kwaliteit te behouden

hallo pluche,

bijna klopt dat! Ik heb geen Hi8 bandjes, maar video8 bandjes. Video8 is volgens mij van een eerder systeem. Hi8 kwam dacht ik daarna.
Als ik echt zou weten of er een d/a converter in een Hi8 camcorder zit en dat die Hi8 camcorder ook video8 dandjes kan afspelen, dan ben ik al behoorlijk op weg.

Dus als iemand me daar nog iets over kan melden, graag.
Anders zal ik deze vraag een op een “camcorder-forem” moeten plaatsen.

Enfin, ik draai wel steeds warmer voor een dvd recorder met enkele extra’s.

mvg
Frank

[quote:f14df674fd="hans dorsman"]Je kunt beter een digital 8 camera lenen. Daar kun je de video 8 of hi 8 bandjes gewoon in afspelen in via firewire importeren op je computer. de analoog - digitaal convertor zit dan in de camera.[/quote:f14df674fd]

Dit is niet standaard altijd zo! De duurdere / betere Digital8 camera’s kunnen idd ook Hi8 bandjes aan, maar zelf heb ik bijvoorbeeld de Sony DCR-TRV250 en die kan dus NIET met Hi8 bandjes overweg. De camera geeft dan doodleuk aan dat het een leeg bandje is en kan ik er verder niets anders mee dan opnemen (digitaal).

eerst was er VHS - toen kwam (voor de cameras) video8; daarop kwam de VHS club met sVHS en toen de andere zijde met Hi8 elke Hi8 camcorder kan video8 lezen net zoals elke sVHS camcorder gewone VHS kan lezen sommige digitale Sony camcorders kunnen Hi8 lezen - mischien ook video 8

maar in volgorde: eerst een DVD recorder versieren en dan ergens een geschikte camcorder lenen en/of huren
ik heb al mijn oude sVHS banden ook overgezet op DVD en dat werkt prima; gezien het veel “herinneringen” bevatte gebruikte ik wel DVD-r van goede merken zoals Maxwell en TDK (made in Japan) en telkens 2 copies

Om jullie op de hoogte te houden van m'n bevindingen e.d. ...

vandaag lekker om 15.00 uur van m’n werk weggegaan, even bij een paar winkels langs geweest. Eens kijken wat men te melden had.
De Block medewerkers stonden niet te trappelen om me te helpen, maar uiteraard de klant is koning. Om video8 bandjes over te zetten naar dvd (mbv een dvd recorder) moest ik er een met I-link nemen (hier kom ik later op terug). Dan zou het opgenomen beeld veel beter worden.
Gezien m’n Imac van Apple (leest alleen min “-”), deed ik er ook goed aan Pioneer te nemen of Sony. Hij had ook een fraaie Philips staan (!?!?!)
Alle overige modellen met een HDD zeiden me niet veel, want die vallen voor mij in een te dure prijsklasse. (Ik heb ook nog een vrouw en drie kinderen rondlopen)

Daarna ben ik naar een bekende gegaan die een eigen winkel heeft en nog de alom bekende service biedt. dat mag ik toch best zeggen hier of niet? (Swaak). Echt prettige lui!
I-link is volgens hem onnodig, sterker nog, het heeft geen zin. Gewoon de tulp plug-verbindingen geel-wit-rood gebruiken en 1op 1 kopieren. De band is niet digitaal en kan dat ook niet overbrengen.
Hij wist dat ik m’n audio/video-set in het zwart heb (Sony ES-serie) en raadt me de Sony RDR-GX3 aan. Geen toeters en bellen. Doet voldoende. Daar hij gaat verbouwen, heeft hij 'm voor € 350,- normaal € 399,-.

Wat vinden jullie? Op internet zag ik 'm voor € 306,00.
Scartkabels zijn bij bij hem € 2,95 tot 55,00.

Moet dan eerst thuis maar eens alle tv’s op de juiste kanalen zetten. Wat een klus! Een klus die me tot nu toe nog niet gelukt is.
Als jullie nog tips hebben hou ik me aanbevolen, vanavond ga ik weer lekker lezen op allerlei sites!

mvg
Frank

het gaan "shoppen" is altijd het grappigste gedeelte van de zaak - doe ik ook graag

rood-wit-geel aansluiting: rood en wit dat is audio, geel is de zg composite video aansluiting en die zou ik niet gebruiken; ondanks het feit dat je bron gewone video8 is en geen Hi8 heb je kwaliteits voordeel om bij de overdracht s-Video aansluiting/kabel te gebruiken en liefst niet over scart

i-Link ofte firewire aansluiting: die heb je nu niet nodig maar… stel dat je ooit een digitale videocamera koopt …

DVD recorder: je moet wel zeker zijn dat je nieuwe recorder een ingebouwde tme base corrector heeft - dit helpt enorm om je analoge invoer stabiel te houden en de beeldkwaliteit optemaal te houden
Philips: heeft goede spullen wat beeldkwaliteit betrefft maar in alle forums lees je negatieve zaken wat betrouwbaarheid betreft

Zelf heb ik een Panasonic DMR E50 en onlangs kocht ik nog een JVC DR M10 voor 430 euro en 2 jaar volle garantie; deze laatste kan buiten de gewone DVD-R ook DVD-RAM EN DVD-RW opnemen

pluche, bedoel je bij het overzetten dat ik i.p.v. rood-wit-geel, rood-wit èn s-video kabel moet gebruiken voor het beste resultaat of i.p.v. rood-wit-geel, de s-video kabel alleen?

Ik denk nu zeker te weten dat het de rdr gx3 van Sony gaat worden.
Frank

klopt: rood en wit voor de audio, de s-Video kabel voor het beeld, de gele (composite) dus niet aansluiten tenzij de camera geen s-video uitgang heeft veel plezier

hmmmm, na de hele avond de reviews gelezen te hebben op: www.kieskeurig.nl/nl/products.nsf/reviewlist/08990EECCE764E3DC1256D9D0020785C.htm weet ik het eigenlijk niet meer of ik de sony rdr gx3 ga kopen!?!?!?

wel veel negatieve reviews.
Nu weet ik nog niet of ik m’n digitale foto’s die ik met m’n Apple op cd-r brand kan weergeven op de sony rdr gx3.

Wie kan me dat laten weten

die Sony was oorspronkelijk zowat het dubbele in prijs dan jij opgeeft; volgens enkele engelstalige sites had ie een zéér goede opname en weergave kwaliteit weergave van jpeg's zie ik nergens staan en mp3 kan ie ook niet wat betreft weergave van jpeg fotos : dat doe ik anders nl met Toast 6 en het bijhorende motion pictures programma zet ik al mijn foto om naar slideshows met muziek op een DVD en die kan ik dan ook op TV zien

ja, maar jij kan op dvd branden. Ik heb geen superdrive en kan dus alleen cd-r branden. Of de mogelijkheid moet bestaan de brander in m'n Imac G4 te vervangen door een superdrive. Weet iemand of dat mogelijk is, wat de kosten daarvan zijn en wie dat eventueel kan doen?

ipv van de cd lezer in je iMac te vervangen kun je ook gewoon laten zitten en een DVD brander in een extern firewire kastje kopen - zo aansluiten en branden - ik geloof trouwens dat bij de Lacie firewirebranders Toast 6 meegeleverd wordt een externe brander heeft nog het voordeel dat er minder warmte in je computer wordt ontwikkeld

Nou ... de kogel is door de kerk, we hebben niet de Sony gekocht, maar de JVC dr-m10. Ik kwam er gelukkig net op tijd achter dat deze toch een aantal meer weergave mogelijkheden heeft. (hopelijk heeft dit serienummer niet de problemen die worden gemeld op www.kieskeurig.nl etc. etc)

Ik moet natuurlijk wel m’n jpeg, mp3 ent. kunnen afspelen, anders worden de kids kwaad!
Ik ga 'm morgen aansluiten. Daar zie ik heel erg tegenop.

Moet ik 'm over de receiver zetten? Het geluid wel denk ik, maar het beeld uiteraard niet. Zover weet ik het nog, maar …
ik denk dat ik uiteindelijk de “hulpdienst” zal moeten inroepen.

M’n bevindingen van de jvc dvd-recorder zal ik t.z.t. op internet bij de review plaatsen.

Nou ga ik vanavond (op internet) zien te achterhalen hoeveel foto’s (2 megapixels) ik op een cd-r kan branden en hoe ik dan moet doen op m’n Imac. Ik heb ze wel in de “bibliotheek” staan, maar nog niet op schijf. Want als ik het goed begrijp moet ik 'm direkt zo vol mogelijk schrijven (branden).

Frank