videobestand <--> zip

heb wat filmmateriaal ingeladen in imovie en hier en daar wat bewerkingen gedaan. sommige van die bestanden zijn groter dan 4,7 gig geworden. ik wil alles voor de zekerheid op dvd zetten om ze later pas een voor een verder te gaan monteren. kan ik die te grote bestanden zonder meer zippen en branden en als ik ze weer ga gebruiken unzippen zonder kwaliteitsverlies of andere problemen? of is er misschien nog een ander truukje voor?

ZIP is non-destructieve compressie. Dat wil zeggen: als je het weer unzipt, heb je weer exact terug wat je oorspronkelijk had, zonder verlies.

(Dit geldt ook voor Stuffit.)

ZIP pakt inderdaad in en uit zonder verlies, maar ik vraag me af of ZIP hiervoor te gebruiken is. Is er niet iets als een 2GB limiet voor de grootte van bestanden? Anders misschien gewoon de losse bestanden in je iMovie project los opslaan op twee schijfjes. Als het goed is heb je namelijk allemaal losse stukjes en clipjes in je iMovie project folder. Als je die later allemaal weer bij elkaar op dezelfde plek terug zet kun je ook gewoon weer verder waar je gebleven was.

Je kunt zippen wat je wilt, maar veel kleiner zal het video-bestand niet worden (5-10%, schat ik), dus of het je hiermee gaat helpen...?

Zippen is een manier om iets 'in te pakken'(eng.: compress). Maar video is (nagenoeg) altijd al ingepakt (gecomprimeerd).

Wat je normaal met digitale video zou kunnen doen is het her-compressen met een ander codec maar dat heeft weinig zin omdat je met iMovie werkt want die werkt alleen met de dv-stream codec. Dus dan zou je omrekenen naar een codec (wat altijd kwalitieitsverlies oplevert), dat branden en later weer terug rekenen naar dv (weer verlies) voordat je weer met iMovie verder kan. Ook hebben dv-codecs geen variabelen compressie (zoals jpg voor foto’s dat heeft) dus dat is ook geen optie.

Maar je zou compressie op compressie kunnen toepassen door het video te zippen wat idd enkele procenten winst op zal leveren. Je zou een klein stukje kunnen uitproberen om te zien hoeveel kleiner het wordt. Ik vermoed dat het veel tijd en moeite kost en in verhouding te weinig winst oplevert.

succes