Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe iPhone en natuurlijk heb ik meteen geprobeerd wat video berichtjes te maken en rond te sturen. Ik zie dat het gewoon .mov bestanden zijn. Maar als ik ze MMS naar iemand met een (Sony Ericcson) GSM dan kan die het niet afspelen, maar alleen via een website bekijken. Ik vind dat raar. Je zou het filmpje toch gewoon direct in je GSM moeten kunnen bekijken, anders heb je er toch niks aan om het te MMS-en? Weet iemand hoe dit komt en wat er aan te doen is?
[quote:00504b88c0="MacAanZee"]Ik zie dat het gewoon .mov bestanden zijn. [/quote:00504b88c0] Dat zegt nog niet zo veel. .mov is een container. Daar kunnen van allerlei soorten videoformaten inzitten. Als de juiste decoder ontbreekt (zoals blijkbaar op die Sony) ben je de sjaak...
Sony staat sowieso niet echt bekend om z’n Apple-vriendelijkheid…
maar een .mov bestandje zou ie toch moeten kunnen afspelen? Zijn er meer mensen met ervaringen hiermee, bij het sturen van filmpjes per MMS naar andere merken GSM's?
[quote:dcb0b08194="MacAanZee"]maar een .mov bestandje zou ie toch moeten kunnen afspelen?[/quote:dcb0b08194] Dat hoeft dus helemaal niet. Zoals Pieterr al uitlegt bestaan er tientallen verschillende soorten .MOV films, en Sony ondersteund er slechts een paar, ALS ze het überhaupt ondersteunen.
Mijn Sony ondersteunt alleen 3gp
Ok, dus het ligt aan de Sony Ericcson. Hoe zit het met andere merken mobieltjes? iemand die dat weet?
Dit soort kwesties ligt over het algemeen bij twee oorzaken: 1) de ontvangende partij heeft niet de (juiste) MMS-instellingen in zijn telefoon staan, of de message size werd overschreden [deze is door het netwerk vastgesteld]; mensen kunnen dan vaak wel via een website het filmpje bekijken. Of 2) de ontvangende telefoon ondersteunt het mediaformaat niet. Hoe de error trapping dan is ligt weer aan de samenhang tussen het netwerk van de ontvanger en diens telefoon; meestal ziet de ontvanger in het laatste geval wel dat er en bijlage werd meegestuurd, maar kan deze niet worden geopend. Soms 'ziet' het netwerk echter voor de bezorging dat er iets mis is, en wordt alsnog de weblink gestuurd in plaats van het feitelijke bericht. Sony Ericsons ondersteunen bij mijn weten vaak inderdaad alleen 3gp; bij andere merken kan dit verschillen. Vaak ondersteunt een telefoon alle 'eigen formaten' (de formaten die de camera zelf kan maken indien een telefoon daarover beschikt) ook als algemeen afspeelbare formaten, ongeacht wat dan de bron is. Mijn Nokia ondersteunt standaard ook allen 3gp, maar ik heb er RealPlayer op staan en kan daardoor ook met een schat aan andere formaten overweg.