Videoboard G5 defect

Dag lieve medemaccers...

Gisteravond mijn G5, 1,6 Ghz van 10.2.8 naar 10.3 geupdate… Dat ging perfect! Volumebevoegdheden hersteld en hij liep weer als een zonnetje. Ik dacht: mooi, ff alle software-updates draaien zodat alles weer helemaal nieuw is.

Ben ik bezig met de 69 Mb grote update van 10.3.3, vliegt mijn internetverbinding eruit (bekend probleem, er hangen nog twee (niet de mijne) pc’s aan die dat veroorzaken). Ik reset dus de router en herstart mijn mac. Maar het was helaas geen herstart! Hij doet helemaal niks meer.

Ik heb in paniek apple gebeld en iemend daar heeft me super te woord gestaan. Blijkt dus dat mijn videoboard kapot is. Hoe dit kan en waarom weten we allebei niet. Wel zeker is dat ie weg moet (en net nu ik hem heeeel hard nodig heb voor mijn laatste 2 maandjes Grafisch Lyceum Utrecht).

Ik heb natuurlijk gezocht, maar ik heb dit probleem ben ik nog niet tegengekomen. Heeft iemand hier ervaring mee? of is het toeval?

De jongen van apple heeft mij drie adressen gegeven van authorised dealers in de buurt: NMG computers en The Future Store in Utrecht en RAF computers in Amsterdam. Wie heeft er ervaringen met deze bedrijven? En wie weet hoe lang dit ongeveer gaat duren? Ik heb hem namelijk heel hard nodig. Hij bood ook meteen apple-care aan, maar dat is nu nog even te duur voor mij. Misschien besluit ik het toch maar aan te schaffen volgende maand, als ik weer geld heb.

Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik moest het toch even kwijt. Ik hoop ook dat sommigen antwoord kunnen geven op een van mijn vele vragen.

Groeten Aljo

Nou mijn videoboard is ook kapot geweest. Weliswaar van een G3 iMaco maar toch. Inmiddels is ie al drie keer gerepareerd door CArd Services Utrecht. Welsiwaar heb ik nu wel beeld maar het is geel en kan het niet fatsoenlijk calibreren. Gelukkig had ik wel apple care, want een videoboard vervangen voor een imac loopt al snel in de honderden euro's. Ik weet overigens niet meer of ie kapot is gegaan van de OS X.3.3 update.... Tip, wel apple care aanschaffen en blijven bellen zoalng als het niet goed is.

Sterkte

Ik zou oppassen met 10.3.3 update ik had met m'n G5 dual 1.8 gekste dingen weigeren en haperen van m'n muis en programma's die raar doen en vast lopen van machine Alles was weer normaal toen ik HD schoon gemaakt had en zonder de update draai van 10.3.3

Een vreemde combinatie. Lijkt me sterk dat het eruitknallen van een internetverbinding kan bijdragen aan het slopen van je videokaart. Een bizarre toevalligheid. Hoewel Murphy altijd gelijk heeft.... Kan het zo zijn dat de update al bezig was het systeem te updaten toen je verbinding eruit klapte? In dat geval is het niet ondenkbaar dat je systeem zwaar gecorrumpeerd is geraakt. Misschien dat een install vanaf de originele CD de boel weer op gang kan brengen. Desnoods een clean install.

Begrijp ik het goed dat je videokaart kapot is? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord... Dat zoiets stuk kan gaan bij een update/herstart... Erg vreemd. Ik heb helaas geen ervaring met de bedrijven die je opnoemt, dus daar kan ik je niet bij helpen.

Ps. Als het echt je videokaart is, ik heb hier nog een GeForce 5200FX (?) liggen uit een G5. Die zou je kunnen overnemen voor een zacht prijsje.

[quote:c356b725bd="Outragemac"]Een vreemde combinatie. Lijkt me sterk dat het eruitknallen van een internetverbinding kan bijdragen aan het slopen van je videokaart. Een bizarre toevalligheid. Hoewel Murphy altijd gelijk heeft.... Kan het zo zijn dat de update al bezig was het systeem te updaten toen je verbinding eruit klapte? In dat geval is het niet ondenkbaar dat je systeem zwaar gecorrumpeerd is geraakt. Misschien dat een install vanaf de originele CD de boel weer op gang kan brengen. Desnoods een clean install.[/quote:c356b725bd]

Ja, t is inderdaad heel vaag… Ik zal t beeld duidelijker maken: Soms valt de verbinding met de hele router weg (dus ook internet). De teller stond op 20 Mb van de 69.9 Mb die de update groot is. Ik weet niet of het systeem dat gedeelte al dan aan t update is. Ik kan teven niet vanaf een cd/dvd opstarten, want ik hoor geeneens een boing, dus ik krijg de cdlade niet eens open… Mijn schijf formatteren wil ik ook liever niet, er staat nogal wat (jajaja, ik weet t: backuppen (wat ik overigens altijd ga doen nu…) belangrijk werk op.

Radelooosssssss…

Grtz Aljo

[quote:c8b7edafa4="mattiman"]Begrijp ik het goed dat je videokaart kapot is? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord... Dat zoiets stuk kan gaan bij een update/herstart... Erg vreemd. Ik heb helaas geen ervaring met de bedrijven die je opnoemt, dus daar kan ik je niet bij helpen.

Ps. Als het echt je videokaart is, ik heb hier nog een GeForce 5200FX (?) liggen uit een G5. Die zou je kunnen overnemen voor een zacht prijsje.[/quote:c8b7edafa4]

Volgens de behulpzame apple-jongen (hij had alle tijd voor me zei ie, ik heb een half uur gebeld met hem) zit het videoboard op je moederbord ofzo (maar voor mij is dit ook nog erg vaag).

In ieder geval bedankt voor de zachtgeprijsde tip :smiley:

Aljo

mmmm, vreemd. heb je de pmu (knopje op moederbord) al gereset? heeft bij mijn G4, en die van verschillende kennissen van mij geholpen toen de machine niets meer deed. Of heeft de G5 niet zo'n knop?

En trouwens, de videokaart is bij een G5 toch gewoon een losse AGP kaart? Die zit toch niet geintegreerd op het moederbord???

[quote:82320779c4="mach2"]mmmm, vreemd. heb je de pmu (knopje op moederbord) al gereset? heeft bij mijn G4, en die van verschillende kennissen van mij geholpen toen de machine niets meer deed. Of heeft de G5 niet zo'n knop?[/quote:82320779c4]

Haha, ik blijf citeren! maarre: ja, heb ik gedaan… samen met apple. Werkt niet. Daarna kwam hij tot deze conclusie… Was trouwens wel vaag wat er precies met indrukken word bedoeld. Je voelt geen weerstand ofzoiets…

Grtz

[quote:a4fead2f5c="Aljo"][quote:a4fead2f5c="mach2"]mmmm, vreemd. heb je de pmu (knopje op moederbord) al gereset? heeft bij mijn G4, en die van verschillende kennissen van mij geholpen toen de machine niets meer deed. Of heeft de G5 niet zo'n knop?[/quote:a4fead2f5c]

Haha, ik blijf citeren! maarre: ja, heb ik gedaan… samen met apple. Werkt niet. Daarna kwam hij tot deze conclusie… Was trouwens wel vaag wat er precies met indrukken word bedoeld. Je voelt geen weerstand ofzoiets…

[/quote:a4fead2f5c]

Ok, maar heb je ook alle kaarten, geheugen en vooral de batterij eruit gehad, en daarna een tijdje gewacht? Of gewoon 1 keer die knop ingedrukt?

[quote:72eb064ffd="mach2"][quote:72eb064ffd="Aljo"][quote:72eb064ffd="mach2"]mmmm, vreemd. heb je de pmu (knopje op moederbord) al gereset? heeft bij mijn G4, en die van verschillende kennissen van mij geholpen toen de machine niets meer deed. Of heeft de G5 niet zo'n knop?[/quote:72eb064ffd]

[/quote:72eb064ffd]

Ok, maar heb je ook alle kaarten, geheugen en vooral de batterij eruit gehad, en daarna een tijdje gewacht? Of gewoon 1 keer die knop ingedrukt?[/quote:72eb064ffd]

Antwoord op een citaat van een citaat van een citaat :slight_smile:

Kaarten en geheugen niet, batterij wel en 1 keer ingedrukt!

Grtz Aljo

[quote:b1d9a275fa="Aljo"]

Volgens de behulpzame apple-jongen (hij had alle tijd voor me zei ie, ik heb een half uur gebeld met hem) zit het videoboard op je moederbord ofzo (maar voor mij is dit ook nog erg vaag).

Aljo[/quote:b1d9a275fa]

Als die apple-jongen dat gezegd heeft zou ik ook aan de rest gaan twijfelen.
De G5 heeft namelijk echt een los videobord, gewoon een standaard AGP kaartje.

[quote:ca570fa887="Zeekomkommer"][quote:ca570fa887="Aljo"]

Aljo[/quote:ca570fa887]

Als die apple-jongen dat gezegd heeft zou ik ook aan de rest gaan twijfelen.
De G5 heeft namelijk echt een los videobord, gewoon een standaard AGP kaartje.[/quote:ca570fa887]

Wat hij zei: ‘Het videoboard moet gereset worden’

Nouja, ik ben geen technicus… een computer moet t gewoon doen, met of zonder update!

Grtz Aljo

[quote:2405699c74="Aljo"]Dag lieve medemaccers...

Gisteravond mijn G5, 1,6 Ghz van 10.2.8 naar 10.3 geupdate… Dat ging perfect! Volumebevoegdheden hersteld en hij liep weer als een zonnetje. Ik dacht: mooi, ff alle software-updates draaien zodat alles weer helemaal nieuw is.

Ben ik bezig met de 69 Mb grote update van 10.3.3, vliegt mijn internetverbinding eruit (bekend probleem, er hangen nog twee (niet de mijne) pc’s aan die dat veroorzaken). Ik reset dus de router en herstart mijn mac. Maar het was helaas geen herstart! Hij doet helemaal niks meer.

Ik heb in paniek apple gebeld en iemend daar heeft me super te woord gestaan. Blijkt dus dat mijn videoboard kapot is. Hoe dit kan en waarom weten we allebei niet. Wel zeker is dat ie weg moet (en net nu ik hem heeeel hard nodig heb voor mijn laatste 2 maandjes Grafisch Lyceum Utrecht).

Ik heb natuurlijk gezocht, maar ik heb dit probleem ben ik nog niet tegengekomen. Heeft iemand hier ervaring mee? of is het toeval?

De jongen van apple heeft mij drie adressen gegeven van authorised dealers in de buurt: NMG computers en The Future Store in Utrecht en RAF computers in Amsterdam. Wie heeft er ervaringen met deze bedrijven? En wie weet hoe lang dit ongeveer gaat duren? Ik heb hem namelijk heel hard nodig. Hij bood ook meteen apple-care aan, maar dat is nu nog even te duur voor mij. Misschien besluit ik het toch maar aan te schaffen volgende maand, als ik weer geld heb.

Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik moest het toch even kwijt. Ik hoop ook dat sommigen antwoord kunnen geven op een van mijn vele vragen.

Groeten Aljo[/quote:2405699c74]

Ik hoop dat je hiervan geleerd hebt dat je voortaan misschien beter gewoon de standalone update kunt downen en hem dan gewoon van je hardeschijf opstarten…dat ten eerste…
ten tweede, on board video op een G5??? ik heb er nog niks over gehoord, er zit toch een losse AGP videokaart in? dan zou die kaduk moeten zijn, maar je zegt, hij doet helemaal niks meer?? ook geen boing dus en hij wil helemaal niet starten?? en als je tijdens de opstart de muisknop ingedrukt houdt wat gebeurt er dan?? gaat de DVD la dan open??

Ik vind het maar een wazig verhaal. Het downloaden van de updates (dus niet het installeren) werd onderbroken omdat de netwerkverbinding wegviel, toen heb je zelf handmatig je PC gereset en toen startte hij niet meer op, dus zou de videokaart ineens kapot zijn? Dat is dan wel een heel toevallige samenloop van omstandigheden. Ik weet helaas niks van G5's, maar ik zou toch eens de stroom eraf halen, kaarten en geheugen aandrukken, eventuele batterijtjes eruit en reset knoppen induwen (misschien paar seconden ingedrukt houden) en dan nog eens proberen, ik zou het namelijk wel vreemd vinden als door een reboot ineens je videokaart het begeeft (en die update heeft er niks mee te maken, want die was dus alleen nog maar aan het downloaden).

Heb je je PRAM al gereset? Tijdens opstarten appeltje + Option + P + R indrukken. Wil ook nog wel een helpen.

Relatie met je update lijkt niet direct voor de hand te liggen. 20 MB binnenhalen, meer niet want de router ligt eruit betekent dat de update nog niet is geinstalleerd. De Mac blijft dan gewoon doordraaien. Was de Mac al bezig met installeren maakt de verdwenen internet verbinding niets meer uit. Hij installeert dan gewoon de update (overigens dan zonder aan te geven hoeveel MB er nog geinstalleerd moet worden).

De diagnose van een kapotte videoboard is om meerdere redenen zeer twijfelachtig. Ten eerste zou je verwachten dat je inderdaad geen beeld ziet maar dat de Mac toch iets doet. Dat hij probeert op te starten dus. Een boing is toch wel waarschijnlijk. Als hij gewoon helemaal niets doet lijkt een kapotte videoboard niet het euvel. Ten tweede zit er een losse AGP kaart in (zoals eerder vermeld) die eenvoudig te vervangen is. (zie aanbieding eerder in het forum).

Helemaal geen enkele actie van de Mac duidt op problemen eerder in de stroomvoorziening. Te checken vanaf het stopcontact. Heb je bij het herstarten van de router ook stekkers eruit gehaald? Krijgt je Mac wel stroom probeer dan na te gaan of de Mac elders nog tekenen van leven geeft. Denk aan ventilatoren, harde schijven etc. Wel stroom en nergens actie? Ik weet niet of je Mac een zekering heeft anders zou ik deze even checken.

De combo-update bevat ook de firmware update voor de G5. Ik weet niet of je deze firmware update al eerder hebt gedraaid? Zoniet, In het geval van de combo-update kan er namelijk iets mis gaan. De firmware update verzorgt o.a. het power management. De juiste procedure na het installeren is: de powerknop ingedrukt houden totdat je een lange beeptone hoort. Pas dan is de firmware-update helemaal correct uitgevoerd. Dat zou ook kunnen verklaren waaropm je geen startup-chime hoort en dergelijke. Het klinkt mij althans vrij bekend in de oren (geen chime, cd-lade niet open, geen beeld)

Ben het helemaal met Boskabouter een:

Dat je in vervolg beter de standalone update kunt downen en hem dan gewoon van je hardeschijf opstarten…
Dus niet een grote update over het internet doen. In dit geval 69Mb als er dan iets met de internetverbinding gebeurd dan kun je problemen verwachten want de update wordt deels uitgevoerd waarna je met een evt. corrupt systeem(OS) blijft zitten met allerlei vervelende gedragingen van je computer.

een grote updat dus eerst downloaden en dan updaten vanaf je hd.

:smiley:

hey,

Je kan je videokaart wel resetten.

oops te snel geklikt