Videocamera kiezen (budget: EUR 400,-)

Beste forummers,

Ik ben sinds kort opzoek naar een videocamera. Veel gezocht op verschillende fora en heb mij een beetje proberen te oriënteren. Uiteindelijk heb ik een selectie gemaakt uit een hele berg camera’s, bestaande uit 6 camera’s. Graag hoop ik dat hier wat mensen rondlopen die kennis hebben van deze zaken en hun visie hierop kunnen werpen.

De eisen die ik stelde aan de camera’s:

• Uiteraard digitaal (ik ga er voor het gemak van uit dat iMovie met mijn camera’s om kan gaan, in de meeste gevallen heb ik gelezen dat dit gewoon kan. Anders dan vraag ik hier nog specifiek om bij een leverancier).
  • Externe microfoon aansluiting.
  • Redelijke kwaliteit in het donker (of mogelijkheid tot een lamp… maar hoogstwaarschijnlijk zal het filmen in het pikke donker gebeuren met een lekker felle zaklamp, zodat dat euvel ook verholpen is).
  • Beetje professionele uitstraling. Hoe professioneler de uitstraling, hoe beter (helaas is het bij de huis-tuin-en-keuken camera’s allemaal klein kleiner kleinst).
  • Budget van EUR 400,-.

De camera gaat gebruikt worden om onze vakantie (een 3 weekse road trip door Frankrijk, Spanje en België (in die volgorde)) vast te leggen. Dit moet wel een beetje goed eruit zien en zal ook zeker een hoop gefilm in het donker zijn (kroegen, discotheken, campings).

Hieronder volgt de selectie in de volgorde waarin ik de camera’s het vetst vind:
Panasonic NV-GS35.
JVC GR-D21 (heeft deze een externe mic aansluiting?).
DCR-TRV265 (ook hier: externe mic?).
JVC GR-D240.
JVC GR-D225 (ook hier: externe mic?).
Sony DCR-HC18.

Nu is mijn keuze eigenlijk vrij snel gemaakt: de eerste ziet er goed uit, heeft 30x optische zoom (is ook wat voor te zeggen) en de kritiek die ik kon vinden (op kieskeurig) is positief. Helaas kon ik er niet veel verder over vinden en ben ik er niet bekend mee of de kwaliteit van panasonic wel goed is.

Indien er meer mensen zijn die het lovende bericht op kieskeurig kunnen beamen, is mijn keus natuurlijk snel gemaakt.

Mensen die met de andere camera’s bekend zijn (of misschien een veel betere camera weten die ik hier niet heb staan, maar wel aan m’n eisen voldoet), hoor ik ook graag natuurlijk. Tesamen met de mensen die mij kunnen adviseren over bestaande camera’s.

Bedankt alvast!

Jochem

Is een beetje overjarig maar denk eraan hem zelf te kopen voor een goede prijs, vooral de uit- en ingangen zijn voor mij belngerijk: JVC GR-DX95: zie verder http://foka.nl/pages/detail_v2/s1/10010000000411-2-10000000001820.aspx en google

[quote:d9f9cfa6de="Dammetje"]Is een beetje overjarig maar denk eraan hem zelf te kopen voor een goede prijs, vooral de uit- en ingangen zijn voor mij belngerijk: JVC GR-DX95: zie verder http://foka.nl/pages/detail_v2/s1/10010000000411-2-10000000001820.aspx en google[/quote:d9f9cfa6de]Ben ik ook voorbij gekomen, maar heeft geen externe microfoon.

Jochem

Die DCR-TRV265 zou ik niet doen. Heeft een lagere resolutie. Verder heb ik een oud model van de NV-GS35 en ben er blij mee. Wel vond ik de afspeelkop redelijk snel slijten. Goed schoonhouden dus!