Videokaart iMac 21,5 upgraden

Hoi,

Ik heb sinds een tijdje de 21,5" iMac met de ATI Radeon HD4670, en 256MB. Deze voldoet voor heel wat taken prima, maar voor het gamen en werken met programma’s als Final Cut, Shake en Blender wil ik graag wat extra grafische power. Ik heb mn iMac niet opengemaakt, dus ik weet het niet zeker, maar er word gezegd dat Apple de videokaarten aanpast zodat ze in een iMac passen. Mijn broer heeft in zijn Windows ook een 4670, maar dan met 1GB. Ik weet wel hoe die eruitziet, maar ik weet dus niet of die van mij even groot is etc.

In de 27" iMac kan je een HD4850 met 512MB zetten. Die is heel wat sterker en zou voldoen aan wat ik ermee wil doen. Is het mogelijk om mijn 4670 te vervangen voor zon 4850? Via een Apple Repair Center of een Premium Reseller kan ik vast wel aan een (voor Apple aangepaste) 4850 komen. Zou het dan mogelijk om deze in te (laten) bouwen? Past dat? En ik vraag me af of ik dan de graphic firmware updates kan binnenhalen enzo. Ik zou erg graag die 4850 in mn iMac hebben. Als dat niet mogelijk is, is het dan mogelijk om een 4670 met meer geheugen in te bouwen? Mijn broer heeft 1GB ipv mijn 256MB, en ik denk niet dat dat meer ruimte innneemt. Als je zegmaar net als met het RAM kan doen, ook het geheugen van de videokaart kan vergroten door gewoon wat extra op de videokaart te plaatsen, zou dat ook een optie zijn.
Ik wil natuurlijk liever geen problemen, dus als ik dan problemen met drivers, updates, en gewoon dingen die niet werken krijg, hou ik gewoon mijn videokaart zoals die nu is. Ik hoop dat jullie een antwoord voor me hebben.

Totaal geen antwoord op je vraag.. maar misschien de beste wedervraag:

Had je je niet beter kunnen verdiepen alvorens je tot aanschaf overging?

Verder is het praktisch ondoenbaar om een videokaart te wisselen in de iMac. Daar is een iMac namelijk niet voor gemaakt. Tenzij je heel veel lef/geduld etc hebt is het te doen… maar niet aan te raden.

Ik heb zelf ook een keer uitgezocht of je zo de GPU van je iMac kan vervangen. En in theorie is dat zelfs ook nog mogelijk.

Maar…
Je moet praktisch je hele iMac open halen.
Een videokaart met het juiste slot type vinden. ( Er zit [u:d1ff59a354]geen[/u:d1ff59a354] gewone PCIe slot in je iMac )
Dan moet hij in de bestaande ( krappe ) behuizing passen.

En als je alles eenmaal weer in elkaar hebt zitten.
Dan moet je nog maar hopen dat je iMac ( die voor een 4670 gebouwd is ) de nieuwe GPU wel goed genoeg koelt.

Het is je tijd, moeite en geld niet echt waard voor de kleine kans dat het hele gebeuren goed zal gaan.
Daarbij komt dat je ook meteen je garantie verspeelt.

Niet aan beginnen. Daarom zijn er verschillende iMacs.... De een wil dit de ander dat. Had je je echt iets beter in moeten lezen, zoals Rivanov zegt....

Heeft hij misschien ook wel gedaan en was eerst de 256 Mb wel voldoende waar voor hij de mac gebruikt. En als dan je eisen omhoog gaan later, kun je de imac niet opwaarderen met een andere video kaart. Een van de nadelen van de imac...

Z'n eisen zijn in 1 maand omhoog gegaan? :?

Er stond: sinds een tijdje. Dus ik dacht een paar maanden of een half jaar. Als hij hem een maandje heeft is het inderdaad raar..

[quote:cfdf8070cd="janster"]Er stond: sinds een tijdje. Dus ik dacht een paar maanden of een half jaar. Als hij hem een maandje heeft is het inderdaad raar..[/quote:cfdf8070cd] Deze iMac kan niet ouder zijn dan Oktober.

Antwoord op je vraag: Nee, niet mogelijk. De GPU zit vast gesoldeerd aan het logic board, die zal dus in z’n geheel vervangen moeten worden.

Ik ben het oneens met diegene die voor me reageert. Deze graka's zitten NIET vastgesoldeerd maar werken via een insteek slot dat NIET compatibel is met PCIe. Hiervoor moet je echt op zoek naar een stukke iMac met dezelfde aansluiting, ergo, de 27 inch iMacs. Misschien kun je via een onderdelentoko als ifixit.com nog aan een vervanging komen, maar de koeling in je behuizing is natuurlijk maar beperkt. Kijk maar eens op deze site en zoek hier naar GPU daughterboard: http://www.ifixit.com/Teardown/iMac-Intel-27-Inch-Teardown/1236/3

Al met al denk ik dat je beter je iMac kan verkopen en doorsparen voor de zwaardere 27 inch modellen. Beter inlezen dus de volgende keer.

[quote:0ea04483fc="ikkieman"]Ik ben het oneens met diegene die voor me reageert. Deze graka's zitten NIET vastgesoldeerd maar werken via een insteek slot dat NIET compatibel is met PCIe.[/quote:0ea04483fc]

In die 21,5 inch iMac zit een nvidea chip (iets met 9400 dacht ik), en die zit wel vastgesoldeerd. In de duurdere iMacs zit een “echte” videokaart die niet vast zit.

Final cut doet trouwens helemaal niks Xtra's met de video-kaart, dus hiervoor is het zinloos.

True

Maar die 9400M is dan ook geen grafische kaart , maar een grafische chip , zoals je zelf zegt

Ikkieman had het over grafische kaarten , niet over grafische chips

Ik wil de grafische kaart van mijn iMac medio 2010 met HD 4670m, 256MB ook upgraden en ben benieuwd of jij die nog ge-upgrade had.
Of dat iemand anders inmiddels ervaring ermee heeft.
Kan ik bijvoorbeeld de HD 5670, 512MB erin zetten?
Of een andere die ook compatibel is?
Alvast bedankt.

Je reageert nu op een 6 jaar oude draad en verwacht een reactie?

(y)

[quote=Q-collective url=http://www.onemorething.nl/community/topic/videokaart-imac-215-upgraden/#post-3005439 time=1477030293]Je reageert nu op een 6 jaar oude draad en verwacht een reactie?[/quote]Je bent de eerste die er op reageert. Dus… ja. :slight_smile:

[quote=GZZZzzz url=http://www.onemorething.nl/community/topic/videokaart-imac-215-upgraden/#post-3005434 time=1477013546]Ik wil de grafische kaart van mijn iMac medio 2010 met HD 4670m, 256MB ook upgraden… [/quote]In de regel: grafische kaarten in iMacs kun je NIET vervangen door een ander model.

@Q-collective: Dat mensen oude topics weer omhoog halen is wel wat we prefereren hier, dus is helemaal niks mis mee.
De kans dat de topicstarter reageert is erg klein met zo’n oud topic, maar we kunnen de persoon wel verder helpen.

@GZZZzzz: Heb je het topic doorgelezen? Los van of de topicstarter die upgrade nog heeft uitgevoerd, is en blijft het een erg lastige klus. In dit model uit 2010 werkt het dus nog wel met een insteekaart. Ik vraag mij wel af of dat intussen niet is gewijzigd naar toch solderen op het moederbord. Maar ook als is het een insteekkaart. Apple maakt iMac’s het liefst zo klein mogelijk en dus zullen ze ook speciaal kleinere kaarten daarvoor gebruiken. Die zijn niet overal te koop en wordt dus lastig om er 1 te vinden en als je er eentje hebt, dan moet je hem nog erin plaatsen.

Als het om het 2010 model gaat, dan heeft iFixit een repair guide ervoor: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2389+GPU+Card+Replacement/6272
Maar die staat gewaardeerd als difficult. Daarbij kan je je afvragen of een 6 jaar oude computer dat waard is. Als Apple volgende week met nieuwe iMac’s komt met Thunderbolt 3, dan zou de goedkoopste iMac met een externe GPU behuizing wellicht een betere optie zijn, wil je de mogelijkheid tot later upgraden open houden.

Maar in het algemeen zijn iMac’s een soort van halve laptops qua bouw. Er is een boel vastgelijmd of gesoldeerd en losse elementen upgraden is niet makkelijk. En zelfs de Mac Pro is dat al niet eens meer echt. Wil je echt een computer waarin je losse onderdelen kan vervangen, dan zal je over moeten stappen naar een standaard desktop kast, maar mis je helaas OSX.

[quote]
Wil je echt een computer waarin je losse onderdelen kan vervangen, dan zal je over moeten stappen naar een standaard desktop kast, maar mis je helaas OSX.
[/quote]Hackintosh

Dat is een stuk minder lastig dan een videokaart vervangen in een iMac 21.5".

[quote=Mac Daddy url=http://www.onemorething.nl/community/topic/videokaart-imac-215-upgraden/#post-3005451 time=1477034095]@Q-collective: Dat mensen oude topics weer omhoog halen is wel wat we prefereren hier, dus is helemaal niks mis mee.
De kans dat de topicstarter reageert is erg klein met zo’n oud topic, maar we kunnen de persoon wel verder helpen.[/quote]
Fair enough. Ik ken genoeg fora waar daar vreemd naar wordt gekeken. Hier ligt dat dus anders, ok :slight_smile:

Ja, ik heb het topic gelezen, me urenlang verdiept in de materie en met behulp van de instructies op iFixit de videokaart uit de iMac gehaald.
Het EMC2389 uit medio 2010 model heeft drie smaken waarvan twee de HD 4670 hebben en eentje de HD 5670.
Het is natuurlijk niet echt de moeite of het geld waard, maar ik zie het als een leuk projectje en heb beide kaarten tweedehands gevonden voor ongeveer dezelfde prijs.

Voor ik bestel wou ik zeker gaan dat de HD 5670 echt 100% compatibel is en ik hoopte dat er inmiddels iemand is die het geprobeerd heeft.
Zo niet, dan wordt het de HD4670.

Bedankt voor jullie reacties.