videokaart voor FCExpress HD moet quartz extreme aankunnen?

Hallo,

Ben bezig met upgrade-pad voor mijn cube (G4 450mhz, 80gig hdd 7200rpm, 1,25gig ram) omdat ik met FCExpress HD wil werken. Dit is dus : upgradeprocessor (G41,8 of dual G4 1,7 ik heb dit nog niet uitgemaakt), Tiger en iLife5 (voor idvd5 dus)

Hèt enige en absolute probleem is de videokaart : de minium vereisten van FCE HD dat de videokaart Quartz Extreme (géén core image) moet aankunnen.
Ik heb nu nog de ‘stock’ ATI Rage 128Pro (16MB) en dit is natuurlijk onvoldoende om quartz-extreme. De beschikbare videokaarten die in een cube passen zijn schaars (grootte, AGP 2 en hittevorming zijn de belangrijkste beperkingen).

Zou tiger de ‘last’ van quartz-extreme niet op de main processoren (kunnen) leggen zodat FCE HD toch nog zou werken of zou FCExpress HD helemaal niet werken zonder de ‘juiste’ kaart?

Bedankt
Davedive

Upgraden van oudere machines is heel leuk om te doen. Maar je moet oppassen dat je niet teveel geld gaat uitgeven. Kijk daarom ook eens naar een Mac mini met 1 GB geheugen. Kun je de Cube voor andere zaken gaan gebruiken.

Mini met 1gig is inderdaad een 'mogelijke' optie, ware het niet dat de mini maar 1 firewirepoort heeft. Daardoor kan ik niet 'capturen' vanop tape naar een externe HDD (mijn 'big disk' van 320gig is enkel FW400 èn FW800).

Dus mini + nieuwe hdd met usb2 zou ook een optie kunnen zijn maar dan is de prijs ook weer aan het stijgen (ik bekijk het echter nog wel eens, bespaart tijd en kopzorgen misschien).

Bedankt voor het idee
Davedive

Je kunt een FireWire hub aan je mini hangen. Heb ik ook gedaan, samen met 3 FireWire schijven. Een (klein) nadeel is wel dat al het data verkeer over 1 poort naar de Mac gaat.

OK maar ergens heb ik eens gelezen dat je niet kan capturen naar een externe hdd in FCPro(FCexpress) als je over 1 poort gaat?

Kleine correctie misschien (geheugen is nog een beetje in vakantie geloof ik) : als je de videocamera doorlust met je externe hdd kan je niet capturen geloof ik (setup : mac-(fw)-HDD-(fw)-iLink dus zou niet lukken?)

Dus dan zou het wel lukken ? :
mini–FWHUB–HDD
/
camera

Bedankt Macpro, (het lijkt een telefoongesprek :wink: :lol: )
Davedive

PS : ware het niet van de intel-switch ik zou een G5 kopen bij hun volgende update + FCStudio (maar nu zal ik wel een jaartje ‘upgegrade’ verderdoen)

[quote:34f9f67933="davedive"]Dus dan zou het wel lukken ? : mini--FWHUB--HDD / camera[/quote:34f9f67933] Technisch gezien kan dit lukken. Maar of je daarmee dat capture probleem omzeilt kan ik niet zeggen. Ik heb geen videocamera en gebruik ook geen FCP.

Misschien dat iemand anders hier wat info kan verstrekken?

[quote:3d0586ea5d="macpro"][quote:3d0586ea5d="davedive"]Dus dan zou het wel lukken ? : mini--FWHUB--HDD / camera[/quote:3d0586ea5d] Technisch gezien kan dit lukken. Maar of je daarmee dat capture probleem omzeilt kan ik niet zeggen. Ik heb geen videocamera en gebruik ook geen FCP.

Misschien dat iemand anders hier wat info kan verstrekken?[/quote:3d0586ea5d]

:o en dit op een videoforum :wink:

zoek het even op en ingeval ik niks vind start ik een nieuwe draad over die fw-historie

Vraag blijft echter wel : start FCExpress HD op met een videokaart die géén quartz-extreme aankan??

Ik heb een tijdje terug FCP 4.5HD geïnstalleerd op mijn G4 met rage 128pro kaart. FCP starte wel op maar bij afspelen van een gecapturde clip crashte hij steevast. vreemd genoeg lukte het wel om clips gecaptured in FCP3 zonder probleem weer te geven. Na upgrade van de video kaart naar een radeon 8500 heb ik geen probleem meer met FCP4.5. Ik denk dus dat je ook best een upgrade maakt misschien best ook ineens van jou processor. 450mhz lijkt mij toch wel een beetje weinig.

veel succes

Bubblehead,

Ik zou de vraag nog niet durven stellen hebben met Final Cut Pro 4,5 als programma, FCExpress leek mij al een ‘gewaagde’ vraag.

Wel super dat je het vermeldt, dus als ik een Final Cut Pro versie 3 zou kunnen te pakken krijgen (kopen bedoel ik dan) dan zou dit wèl lukken volgens jou mits ik een processorupgrade doe? Ik heb géén enkele ‘record’ van de minimale vereisten van FCP3.

Zolang ik niet in HD werk zal Final Cut Pro 3 wèl de vuurproef t.o.v. FCExpress HD doorstaan zeker qua functionaliteit?

Bedankt voor je reactie
Davedive

Eerlijk gezegd denk ik dat er niet veel verschil zit tss FCE HD en FCP HD (behalve dan dat FCP meer verschillende video formaten aankan dan FCE) en dat ze dus hardware matig dezelfde eisen stellen.

ivm FCP3 : ik heb lang op mijn G4 400 met FCP3 gewerkt. enige nadeel was dat ik bijna elk effect moest renderen voor ik het kon beoordelen. Gewoon cut - cut montage was even snel als nu na mijn upgrade naar een 1.5Ghz CPU.

Nu heb ik wel veel meer real-time effecten en ook renderen van effecten gaat uiteraard stukken sneller dan vroeger.

Tot nu toe heb ik wel de indruk dat FCP3 stabieler was dan 4.5HD, maar het is misschien enkel maar een indruk, ik ben er nog maar onlangs mee beginnen werken en kan daar dus nog niet echt een oordeel over vellen.

veel plezier ermee

Verschrikkelijk bedankt voor deze info.

Ik denk dus dat ik als een tussentijdse oplossing (totdat een G’intel’6 uitkomt met FCstudio ‘intel’) zal zoeken naar iemand die zijn FCpro 3 niet meer ‘nodig’ heeft en die hem voor een prijsje wenst te verkopen. Dan kan ik met een redelijke cpu-upgrade al aan de slag (heb zo’n 3 projecten liggen (2 x 4,5 uur footage, 1x 8 uur footage)) waar ik mij geen begin aan zie met imovie :sealed:

Anders moet ik wachten tot ergens volgend jaar :cry:

Nogmaals dank
Davedive

ik heb een Belkin FireWireHub 6 poort - waarvan je er maar 5 poorten van kan gebruiken. En heb gemerkt dat de firewire door deze HUB lager is d.w.z.:

iMac = 33Mb/s
hub - iMac = 20Mb/s

P.S. heb nog 2 trouwerrij af te werken, gelukkig maar per stuk 1 uur