Videomateriaal van PAL naar NTSC

Ik heb momenteel wat videomateriaal op een videocamera staan wat op DVD moet komen. De bandjes zijn opgenomen als PAL, maar diegene waar het heen moet woont in Amerika, en kan alleen NTSC afspelen.

De vraag is dus hoe ik nu het beste te werk kan gaan om dit als NTSC op DVD te krijgen… wat is de beste aanpak ? Eerst monteren, dan omzetten, of andersom, en waarmee ?

Ik beschik over iMovie, iDVD, ffmpegX en QuickTime Pro.

Je kunt gerust eerst je PAL montage maken. Dat verandert niets aan je materiaal kwaliteit. Dan met QuickTime Pro de conversie naar NTSC En vervolgens voor een nieuw iDVD project NTSC in de voorkeuren kiezen. Het gaat wel tegenvallen. Maar andersom is nog erger.

Ik zou zeggen , eerst monteren en dan omzetten naar ntsc, dat zou best wel een even kunnen duren namelijk want dat is een behoorlijke omzetting, met welk progje dat zou moeten doen kan ik je helaas niet vertellen.

Weet je wel zeker dat ze daar geen PAL kunnen afspelen? Veelal zijn het de regiocodes die roet in het eten gooien, maar PAL <--> NTSC sampling kunnen de meeste DVD-spelers gewoon aan hoor. Een NTSC wordt hier ook gewoon goed afgespeeld op een PAL speler. Je hebt alleen het probleem dat ie van 2 + 3 halve frames PAL, 3 hele frames NTSC maakt (50 vs 60 Hz), waardoor bijvoorbeeld een bal een beetje schokkerig door het beeld lijkt te vliegen. Maar dit heb je bij conversie vooraf ook. Op de computer kunnen ze PAL al helemaal zeker afspelen. Ik zou het eerst zonder conversie proberen. Scheelt veel uurtjes. FFMpeg kan het omzetten trouwens voor je doen.

Foutje, hier onder de juiste post. :)

En als je DVD speler beide formaten aan kan, moet je misschien ook even checken of je TV het ook nog snapt. Ik weet dat een TV die géén NTSC aan kan, alle beelden in zwart/wit weergeeft. Ik weet niet of een NTSC TV in Amerika zonder meer PAL kan afspelen in kleur.

Ik zou eerst checken of ze een beetje moderne TV hebben met een DVD speler die Pal afspeelt. Verder is het software matig omzetten van Pal naar NTSC geen aanrader. Het wordt er niet mooier van. Het extern laten doen is erg duur, reken op 120 euro per uur ex player en recorder. Is beter om bij de DVD een goedkope draytek DVD speler mee te geven.

Verder hebben computers zoals eerder al gezegt geen last van NTSC en of Pal beperkingen!

Ik heb uiteraard al gecheckt of het niet in PAL kon, maar dat was niet mogenlijk.

Ik ga in ieder geval aan de slag volgens de vele tips.

Alvast bedankt !