Video's archiveren: in iPhoto of iTunes?

Heel kort en simpel: ik wil graag mijn video's archiveren. Dat kan in iLife in twee programma's: in iPhoto of in iTunes. In welke van deze twee archiveren jullie de video-bestanden?

Nee, ik hoef niet te weten dat er nog 1001 andere programma’s zijn. Dat weet ik wel. Ik hoef ook niet te weten in welke jij dat doet. Ik ben alleen benieuwd naar de voor- en nadelen van de bovenste twee… een ander programma ga ik toch niet gebruiken.

Ik vond iTunes wat onlogisch met filmbestanden omgaan. iPhoto behandelt en archiveert ze exact hetzelfde als foto's (dus met keywords als je wilt) en dat vind ik wel handig.

hoe kan je keywords aan foto's toevoegen in iphoto?

Als je een foto in bewerk-weergave bekijkt, kun je links onderin commentaar invoegen.

dit was quick, juist 1 minuut na mijn post

thx !!

oh, en nog vraagje ( is wel even off topic)

maar hoe kan ik ineens een aantal foto’s van naam veranderen in iphoto?

[quote:afaab3d950="unSOUND"]Als je een foto in bewerk-weergave bekijkt, kun je links onderin commentaar invoegen.[/quote:afaab3d950] Volgens mij heb jij het over de 'opmerkingen'.

Keywords kun je toekennen wanneer je een foto selecteerd en informatie vraagt (via menu apple-i). Standaard zijn keywords als ‘vakantie’, famillie’ en andere onzin. Je kan je kan je eigen keywords maken bij de voorkeuren.

Als je die keywords slim bedenkt helpt het echt bij het terug vinden van foto’s.

Dat gaat niet echt zonder trucs... enige manier die ik weet is alles in een album zetten, en exporteren met albumnaam als bestandsnaam, en dan de originele wissen en de nieuwe importeren. Je moet ze dan echter wel opnieuw in alle eventuele albums zetten.

[quote:9b31ae3c9f="jps"](...) maar hoe kan ik ineens een aantal foto's van naam veranderen in iphoto?[/quote:9b31ae3c9f]

Volgens mij kan dat gewoon niet. Helaas.

[quote:8a56d72ec6="thijs_ganger"]Als je die keywords slim bedenkt helpt het echt bij het terug vinden van foto's.[/quote:8a56d72ec6] Als je zoekt, wordt er ook gekeken bij de opmerkingen.

Ik ben momenteel bezig met het invoeren van de types en kentekens van de Ferrari’s die ik heb gefotografeerd. Ik kan straks dus gewoon een type of kenteken invoeren, en de foto komt naar boven…

Meerdere foto's van naam veranderen: wellicht dat je daar met automator wat mee zou kunnen doen..

bij het exporten met albumnaam , neemt ie dan ook bv xxxx 1.jpg , xxxx 2.jpg??

-> unsound ferrari liefhebber??? site met getrokken ferrari’s?

Waarom niet gewoon Keyword assistent gebruiken? :lol:

http://homepage.mac.com/kenferry/software.html

Daarmee vervang je welliswaar niet je bestandsnaam maar kun je wel supersnel sleutelwoorden toevoegen die bij het zoeken ergggg handig zijn.

gr Douwe-Jan :wink:

[quote:ae332e8d08="jps"]bij het exporten met albumnaam , neemt ie dan ook bv xxxx 1.jpg , xxxx 2.jpg??

unsound ferrari liefhebber??? site met getrokken ferrari’s?[/quote:ae332e8d08]
Ja, als je als albumnaam vakantie hebt, worden de foto’s:
vakantie 01.jpg
vakantie 02.jpg
vakantie 03.jpg

Ja, ferrari-liefhebber… www.ferrari-spotters.nl

dit moest ik dus hebben! bedankt!

[quote:6050828a58="Dbakker"]Waarom niet gewoon Keyword assistent gebruiken? :lol:

http://homepage.mac.com/kenferry/software.html

Daarmee vervang je welliswaar niet je bestandsnaam maar kun je wel supersnel sleutelwoorden toevoegen die bij het zoeken ergggg handig zijn.

gr Douwe-Jan :wink:[/quote:6050828a58]

Sorry, jps

Ik was wat onduidelijk.
Keyword assistent is een plug-in voor iPhoto.
Geen extra programmaatjes dus.

Daarmee kun je in iPhoto heel eenvoudig (meerdere)foto’s selecteren en een keyword meegeven. Standaard is dat in iPhoto nl. wat omslachtig.
Verder zijn de keywords gewoon zoals bedoeld door iPhoto met alle bijbehorende functionaliteiten van iPhoto… Kortom Keywordassistant is dus niet meer dan een eenvoudige manier om ze toe te kennen je foto’s.

Exporteren wat je met bovenstaande optie beoogd lijkt me wat dubbel. Daarmee ga je mi voorbij aan het gemak en de structuur die iPhoto je al standaard biedt. De geexporteerde foto’s moet je immers later (als je ze weer eens wil gebruiken) weer importeren in iPhoto. Dubbel werk omdat iPhoto het zaakje dan weer van je archief terugcopieert naar je iPhoto directory.

Tevens is daar nog de handige brand/archieffunctie vanuit iPhoto. Map selecteren en drukken op brand cd of dvd en alles gaat vanzelf. Extra voordeel is dat wanneer je de cd weer in je mac stopt dat de cd/dvd weer direct zichtbaar is in iPhoto met de oorspronkelijke structuur/wijzigingen/keywords etc.

Ach 't is maar een optie. Misschien heb je er wat aan. Uiteraard lost de tip van Unsound je probleem met het in 1 keer de naam veranderen van al je bestanden wel op.

gr dba