Vier Hard Disc icoontjes: hoe kom ik ervan af?

Ik weet niet hoe 't komt, maar ineens zit ik met twee Macintosh HD iconen op mijn bureaublad en als ik ze openklik staat er in allebei nog eens een Macintosh HD icoon. Het zijn GEEN aliassen. Hoe kom ik ervan af? Ik durf niet zomaar even mijn Hard Disc in de prullebak te gooien. Wat moet ik doen (op een veilige manier!)

Herstarten. Overigens kun je je HD niet trashen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik heb ge-herstart, maar het helpt niet: ik zit nogsteeds met twee HD iconen.

:? eigenaardig. Nu is de HD op je bureaublad volgens mij altijd een alias, want het bureablad is een map en de HD staat enkele niveau's hoger. Lijkt me dat je Finder de weg een beetje kwijt is. Vroeger voor OSX kon je je bureaublad opnieuw opbouwen, maar dat werkt in OSX niet meer zo. Misschien Finder voorkeuren eens even op je bureaublad zetten. Dan maakt de Finder nieuwe voorkeuren aan. Mocht het niet helpen, kun je de boel nog altijd terugzetten.

Probeer ze toch een te trashen. Een schijf wordt niet gewist maar ge 'unmount' als je 'm in de trash gooit, net als een CD. Die wordt dan meteen uitgeworpen, wat met een HD wat moeilijker gaat. Best kans dat het met een van de 2 HD's lukt om 'm te verwijderen.

Trashen lukt niet: HD kan niet verwijderd worden omdat hij "in gebruik" is. Je ziet inderdaad het teken "verwijder media" ipv de prullenbak, maar het werkt dus niet. Wat ik aan de voorkeuren van mijn Finder zou moeten veranderen weet ik niet. Het lijkt me dat alles goed staat.

Hmmm. In gebruik. Welk programma heeft 'm in gebruik dan? Het systeem? Probeer eens zoveel mogelijk af te sluiten en probeer opnieuw. Staat er iets in je opstart items dat gebruik maakt van die schijf en misschien een extra mount poging doet?

Ik heb weer ge-herstart en toen 1 van de iconen in de prullenbak gegooid (en die bleef nu prullenbak) en weggegooid. Die ben ik kwijt en alles werkt nog. Nu heb ik alleen in de HD, als ik die open daarin nog een HD icoon staan. Ik heb daar geen last van, maar weet niet wat ik daar het beste mee kan doen.