vinden van Firewire drive

Ik heb een paar Fw drives aan mijn iMacG5 hangen Een daarvaan heb ik helemaal leeg gemaakt om daar een systeem op te zetten voor nood. Nu is dat ding nergens meer te vinden. noch direct aangesloten, noch via een fw hub. De computers herkennen de disk niet meer. Kan ik die via een terminalopdracht nog activeren, formatteren of wat dan ook, of moet ik hem weggooien?

Heb ik ook wel eens een paar keer herstarten was bij mij de oplossing. Probeer eens met schijfhulpprogramma of je hem kan vinden en draai dan herstel disk.

:finderoud:

Meestal als je hem aan een andere mac hangt, dat hij wel weer in zicht komt... Maar het is oppassen geblazen met verschillende schijven in verschillende behuizingen aan de mac. Vooral als je ze in serie hangt en er achteraan een ongevoede pocketdrive zit. Schijven staan vaak "loos" te draaien en hun slaapgedrag kan anders zijn dan dat de mac wil of stuurt. Als je dan niet eerst op een schijf klikt bijv. en je sleept er meteen een file op het icoon, kun je met de draaitol te maken krijgen. Om problemen te voorkomen bij afzetten, kun je beter ook de schijven een voor een afsluiten en niet tegelijk.

LaCie?

de grap is dat ik die schijf alleen maar aan had staan als ik er wat mee moest en dat was niet veel wel hing hij in een FW hub met nog een zooi andere FW apparaten. Hij wordt ook niet meer herkend door mijn ibook G4 en Schijfhulp ziet hem ook niet net als Techtool en Diskwarrior. Dus ik vrees……………

[quote:1bc9fbddba="gijsraggers"]LaCie?[/quote:1bc9fbddba]

nee Mycom westinghouse of zo iets

Het klikt misschien raar, maar soms wil het nog wel eens werken, als je de schijf wat heen en weer schud (wel voorzichtig natuurlijk) als je de schijf een tijd niet aanzet, kan het zijn dat het vet of zoiets wat verhard is en de schijf dan vast zit. Let wel voorzichtig doen. Het wil wel eens helpen. (Op een wat warme plaats zetten een tijdje kan ook helpen). Ik weet het klikt vreemd, maar het kan helpen.

:finderoud:

[quote:f9eed9fae1="wontolla"]de grap is dat ik die schijf alleen maar aan had staan als ik er wat mee moest en dat was niet veel wel hing hij in een FW hub met nog een zooi andere FW apparaten. Hij wordt ook niet meer herkend door mijn ibook G4 en Schijfhulp ziet hem ook niet net als Techtool en Diskwarrior. Dus ik vrees……………[/quote:f9eed9fae1]

Dan kun je hem altijd nog even ergens aan een pc hangen. Daarmee formateren en dan weer aan de Mac en wederom formateren… Het verhaal met “Journaled” is ook niet helemaal lekkermet ext. schijven, maar ik geef toe dat ik dat niet helemaal van vatten waarom en hoe…

dat zal ik proberen turb. Schudden heeft niet veel zin vrees ik want die schijf is al meegeweest op reis naar australie en dus redelijk geschud. Maar hangen aan een PC is een optie is die ook nog eens ergens goed voor. Ik heb een kant en klaar werkende pc met win 98 op straat gevonden netjes bij het vuilnis gezet in een grote tas met toetsenbord, muis en opstartschijf. Kan die altijd even aansluiten

[quote:f07f6a5bda="wontolla"]dat zal ik proberen turb. Schudden heeft niet veel zin vrees ik want die schijf is al meegeweest op reis naar australie en dus redelijk geschud. Maar hangen aan een PC is een optie is die ook nog eens ergens goed voor. Ik heb een kant en klaar werkende pc met win 98 op straat gevonden netjes bij het vuilnis gezet in een grote tas met toetsenbord, muis en opstartschijf. Kan die altijd even aansluiten[/quote:f07f6a5bda] :lol: